Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
6
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Marka:
Fujifilm
Nasza ocena:

77%

Fujifilm Fujinon XF16-55mm f/2,8 R LM WR to profesjonalny obiektyw zmiennoogniskowy stworzony z myślą o zaawansowanych fotografach. Zoom charakteryzuje się stałym, jasnym światłem, uszczelnieniami oraz standardowym zakresem ogniskowania 24-84 mm (odpowiednik dla formatu małoobrazkowego). Sprawdźmy zatem, czy nowy obiektyw Fujifilm sprosta wymaganiom profesjonalistów.

Autor: Michał Chrzanowski

27 Marzec 2015
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

 

5. Rozdzielczość


Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 22 lp/mm po standaryzacji 16-megapikselowej matrycy APS-C do pełnej klatki.

Podczas fotografowania w formacie RAW natrafiliśmy na pewne problemy związane z dużą winietą oraz dystorsją obiektywu - zwłaszcza na ogniskowej 16 mm. Dlatego też w praktyce obraz na brzegach kadru może różnić się od tego, który uzyskaliśmy podczas przeprowadzonych testów w naszym laboratorium.

W czasie fotografowania na ogniskowej 16 mm obiektyw przekracza granicę przyzwoitości już na maksymalnym otworze przysłony. Dobrą jakość uzyskamy także w prawie całym zakresie przysłon, z wyjątkiem f/22. Najlepsze rezultaty zanotowaliśmy w centrum kadru na przysłonie f/4. Na brzegach zaś najlepszy wynik osiągnęliśmy na przysłonie f/5,6.

Wyniki uzyskane na środkowej ogniskowej 35 mm są bardzo podobne do tych uzyskanych na najszerszej ogniskowej. Granicę przyzwoitości przekroczymy w zakresie f/4 - f/16. Najlepsze wyniki zanotowaliśmy na f/4 w centrum kadru i f/8 na brzegach. Z kolei na najszerzej otwartej przysłonie uzyskaliśmy rezultat 21.84 lp/mm, czyli bardzo blisko granicy przyzwoitości.

Na najdłuższej ogniskowej 55 mm granica przyzwoitości jest przekraczana już od f/2,8 na wszystkich przysłonach z wyjątkiem f/22. Wykres jest płaski, co oznacza, że podobna jakość obrazu będzie utrzymana na wszystkich przysłonach. Najlepszy rezultat w centrum kadru zanotowaliśmy na przysłonie f/4. Z kolei na brzegach najlepiej wypadła przysłona f/8.

Wartości dla plików JPEG są wyższe, a charakterystyka wykresów dla każdej z ogniskowych jest łudząco podobna do tych otrzymanych podczas fotografowania w formacie RAW. Najlepsze wyniki w centrum kadru uzyskamy na przysłonie f/4, a na brzegach na f/8. Pochwalić również trzeba fakt, że między brzegami a centrum kadru nie występują duże dysproporcje rozdzielczości.

Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Wykresy dotyczą funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
13
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (11)