Aparaty
Lomography LomoApparat Alexanderplatz Edition - analogowa zabawa na całego
Już we wrześniu rusza kolejny FFWRS, którego stałą cześcią są projekty przygotowywane w poprzedzających miesiącach w ramach rezydencji artystycznej. Poznacie trójkę tegorocznych rezydentów, którzy po raz pierwszy wybrani zostali na drodze otwartego naboru.
Przyjazd artystów na rezydencje do Sopotu to znak, że małymi krokami zbliżamy się do kolejnej, jedenastej już edycji FFWRS. W tym roku organizatorzy festiwalu zdecydowali, że wybór artystów, których zaproszą na rezydencje, odbędzie się w ramach Open Call. „Otrzymaliśmy 36 aplikacji na rezydencję fotograficzną w Sopocie. Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że tak wielu wspaniałych fotografów i fotografek pragnie stworzyć swój nowy cykl fotograficzny w Sopocie.”- podsumowuje Patrycja Tuchanowska, producentka festiwalu.
Rezydenci 11. FFWRS: Dagmara Barańska-Morzy, Paweł Jaśkiewicz, Gundula Friese
Spośród nadesłanych zgłoszeń jury w składzie: Witold Kanicki, Dominik Kurylek, Katarzyna Sagatowska, Paweł Klein, Mariola Balińska, Przemysław Chodań, wybrało 3 artystów: Dagmarę Barańską-Morzy, Pawła Jaśkiewicza oraz Gundulę Friese.
Fot. Gundula Friese, z serii "Power of green"
Urodzona w 1959 roku w Magdeburgu Gundula Friese, studiowała fotografię na Akademii Sztuk Wizualnych w Lipsku, a także projektowanie dźwięku i obrazu na berlińskiej Akademii Mediów Cyfrowych. Pracowała jako fotografka w berlińskim Biurze Śledczym ds. Kryminalnych, przez 2 lata dokumentując miejsca zbrodni, sekcje zwłok, obrażenia, sprawców i ofiary. Portrety ludzi i miejsc Gunduli Friese przybierają formę pojedynczych obrazów, a także serii, cykli fotograficznych i filmów, są wynikiem jej ostrożnego podejścia do świata i wytrwałej obserwacji.
Gundula Friese, z serii „Córki, czyli esej o czasie”
Friese jest autorką wielu projektów fotograficznych, m.in. poetyckiego „The Attraction of the Sea”, serii portretów eksplorujących zjawisko jednoczesności i wpływu doświadczeń przodków na kolejne pokolenia jak w serii „Córki, czyli esej o czasie”, czy „Power of green” zrealizowanym na styku sztuki i medycyny. Friese wystawiała swoje prace na całym świecie.
Fot. Paweł Jaśkiewicz, z serii "Zenith"
Poznaniak Paweł Jaśkiewicz studiował na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu i na Central Saint Martins w Londynie. W swojej praktyce skupia się na relacji przestrzeni i jej otoczenia, badając procesy re-kontekstualizacji i nadawania nowych znaczeń odnalezionym elementom. Jego prace wpisują się w nurt Nowej Topografii, eksplorując estetykę obrzeży miast, terenów przejściowych i nie-miejsc, anonimowych przestrzeni codzienności, które funkcjonują poza utartymi schematami narracyjnymi.
Fot. Paweł Jaśkiewicz, z serii "Two ways home"
Interesuje go, w jaki sposób przestrzeń wpływa na ludzką percepcję i jak zmienia się jej znaczenie w zależności od kontekstu, pamięci i technologii. Jest autorem projektu „Tropy rzeki” poruszającego problem antropopresji – urbanizacji i przekształcania środowiska na potrzeby ludzi, efektem czego jest znikanie rzek pod powierzchnią. Aktualnie w technice analogowej pracuje nad cyklami: „Two ways home” zapisie intymnej podróży z Tarnowa Podgórnego do Poznania czyli miejscem dzieciństwa autora i „Zenithem” projektem zawierającym topograficzne ujęcia różnych nie miejsc, w odniesieniu do koncepcji Marca Auge.
Fot. Dagmara Barańska-Morzy, "Cień"
Urodzona w Jeleniej Górze Dagmara Barańska-Morzy mieszka i pracuje w Kiekrzu koło Poznania. Jest absolwentką Wydziału Fotografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu oraz Programu Mentorskiego Sputnik Photos. Jej artystyczne zainteresowania koncentrują się na tematach dotykających relacji i człowieka, jego wewnętrznego świata oraz sposobach radzenia sobie z otaczającą rzeczywistością. Zdaje się na czucie podczas procesu twórczego, a jej prace mają dla niej charakter medytacyjny: pragnie dokonać niemożliwego, zatrzymać ulotność chwili, miejsca czy przynależności.
Fot. Dagmara Barańska-Morzy, "To, co teraz zaczęło się wtedy"
Oprócz fotografii cyfrowej często sięga po analogowe i alternatywne techniki fotograficzne, takie jak cyjanotypia, lumen print, czy fotografia otworkowa, aby odkrywać i doświadczać potencjału tradycyjnych technik. Jej prace można było zobaczyć m.in. na OFF Festival w Bratysławie, Incheon Photography and Film Festival w Korei Południowej, Biennale TIFF we Wrocławiu, 7. Wielkopolskim Festiwalu Fotografii im. I. Zjeżdżałki w Poznaniu.
Od pierwszych dni maja zaproszeni na rezydencję artyści intensywnie pracują w Sopocie, ich prace będzie można obejrzeć podczas 11.edycji FFWRS w PGS w dniach 5-21 września 2025 roku.
Tymczasem we wtorek, 13 maja o godzinie 18.00 zapraszamy do Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie na spotkanie z rezydentami Dagmarą Barańską-Morzy, Pawłem Jaśkiewiczem oraz Gundulą Friese, które poprowdzi Beata Łyżwa-Sokół.
Fot. Barbara Klemm, IFA, "Fraternal Kiss between Leonid Brezhnev and Erich Honecker, Marking Thirty Years of East Germany", East Berlin, 1979
Jak co roku organizatorzy FFWRS szykują dla widzów festiwalu, zainteresowanych fotografią i sztukami wizualnymi, wiele wystaw, spotkań z artystami i warsztatów. Już dziś możemy zdradzić, że w PGS zobaczymy wystawę niemieckiej fotoreporterki Barbry Klemm, która przez 45 lat pracowała dla Frankfurter Allgemeine Zeitung dokumentując najważniejsze wydarzenia w najnowszej historii Niemiec.
Z kolei w galerii na Goyki 3 Art Incubator prezentowane będą prace mieszkającej w Berlinie Catrin Wehler, której centralnym tematem jest metamorfoza roślin, udokumentowana poprzez momenty wyraźnych i subtelnych zmian. Ponadto tradycyjnie na widzów festiwalu czeka premierowy pokaz prac studentów Szkoły Filmowej w Łodzi oraz Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, stworzonych podczas plenerów fotograficznych w Sopocie wiosną tego roku.
Tegoroczny Festiwal Fotograficzny W Ramach Sopotu odbędzie się w dniach 5-21 września.
Więcej informacji na stronie wramachsopotu.pl.