Już w piątek oficjalnie startuje tegoroczna edycja festiwalu fotograficznego „W ramach Sopotu”. W weekend otwarcia zapraszamy wszystkich uczestników na otwarte spotkania, na bazie których powstaną kolejne odcinki naszego podcastu. W ramach Podcastu Fotopolis na żywo odbędą się dwa spotkania, które poprowadzi Monika Szewczyk-Wittek.
Harmonogram spotkań:
- Sobota, 6 września, 17:00 | PGS
Transformacja LIVE - Rezydenci FFWRS 2025 (Dagmara Barańska-Morzy, Paweł Jaśkiewicz, Gundula Friese) w rozmowie z Moniką Szewczyk-Wittek - Niedziela, 7 września, 13:00 | Splot Gallery
Splot idei - Diana Lelonek i Michał Adamski w podcaście na żywo dla Fotopolis. Rozmowę poprowadzi Monika Szewczyk-Wittek.
Wstęp wolny
Biogramy autorów
Urodzona w 1959 roku w Magdeburgu Gundula Friese, studiowała fotografię na Akademii Sztuk Wizualnych w Lipsku, a także projektowanie dźwięku i obrazu na berlińskiej Akademii Mediów Cyfrowych. Pracowała jako fotografka w berlińskim Biurze Śledczym ds. Kryminalnych, przez 2 lata dokumentując miejsca zbrodni, sekcje zwłok, obrażenia, sprawców i ofiary. Portrety ludzi i miejsc Gunduli Friese przybierają formę pojedynczych obrazów, a także serii, cykli fotograficznych i filmów, są wynikiem jej ostrożnego podejścia do świata i wytrwałej obserwacji.
Friese jest autorką wielu projektów fotograficznych, m.in. poetyckiego „The Attraction of the Sea”, serii portretów eksplorujących zjawisko jednoczesności i wpływu doświadczeń przodków na kolejne pokolenia jak w serii „Córki, czyli esej o czasie”, czy „Power of green” zrealizowanym na styku sztuki i medycyny. Friese wystawiała swoje prace na całym świecie.
Poznaniak Paweł Jaśkiewicz studiował na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu i na Central Saint Martins w Londynie. W swojej praktyce skupia się na relacji przestrzeni i jej otoczenia, badając procesy rekontekstualizacji i nadawania nowych znaczeń odnalezionym elementom. Jego prace wpisują się w nurt Nowej Topografii, eksplorując estetykę obrzeży miast, terenów przejściowych i nie-miejsc, anonimowych przestrzeni codzienności, które funkcjonują poza utartymi schematami narracyjnymi.
Interesuje go, w jaki sposób przestrzeń wpływa na ludzką percepcję i jak zmienia się jej znaczenie w zależności od kontekstu, pamięci i technologii. Jest autorem projektu „Tropy rzeki” poruszającego problem antropopresji - urbanizacji i przekształcania środowiska na potrzeby ludzi, efektem czego jest znikanie rzek pod powierzchnią. Aktualnie w technice analogowej pracuje nad cyklami: „Two ways home” zapisie intymnej podróży z Tarnowa Podgórnego do Poznania czyli miejscem dzieciństwa autora i „Zenithem” projektem zawierającym topograficzne ujęcia różnych nie miejsc, w odniesieniu do koncepcji Marca Auge.
Urodzona w Jeleniej Górze Dagmara Barańska-Morzy mieszka i pracuje w Kiekrzu koło Poznania. Jest absolwentką Wydziału Fotografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu oraz Programu Mentorskiego Sputnik Photos. Jej artystyczne zainteresowania koncentrują się na tematach dotykających relacji i człowieka, jego wewnętrznego świata oraz sposobach radzenia sobie z otaczającą rzeczywistością. Zdaje się na czucie podczas procesu twórczego, a jej prace mają dla niej charakter medytacyjny: pragnie dokonać niemożliwego, zatrzymać ulotność chwili, miejsca czy przynależności.
Oprócz fotografii cyfrowej często sięga po analogowe i alternatywne techniki fotograficzne, takie jak cyjanotypia, lumen print, czy fotografia otworkowa, aby odkrywać i doświadczać potencjału tradycyjnych technik. Jej prace można było zobaczyć m.in. na OFF Festival w Bratysławie, Incheon Photography and Film Festival w Korei Południowej, Biennale TIFF we Wrocławiu, 7. Wielkopolskim Festiwalu Fotografii im. I. Zjeżdżałki w Poznaniu.
Michał Adamski - fotograf dokumentalista angażujący się głównie w projekty długoterminowe. W 2001 roku ukończył Akademię Rolniczą w Poznaniu i rozpoczął pracę w rodzinnym gospodarstwie. W wieku 30 lat zainteresował się fotografią - uczestniczył w warsztatach Napo Images i Sputnik Photos, rozpoczął studia w Instytucie Twórczej Fotografii w Opawie. Wkrótce porzucił pierwszy zawód, a w swej praktyce twórczej poświęcił się tematom humanistycznym, w których istotnym wątkiem jest uwikłanie człowieka w politykę, jego udział we wspólnotach, postawa wobec środowiska. Nie unika tematów osobistych.
Artysta był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2017) oraz Marszałka Województwa Wielkopolskiego (2015 i 2024). Jest członkiem kolektywu Archiwum Protestów Publicznych oraz Związku Polskich Artystów Fotografików. Współtworzy Fundację i Galerię Pix.House w Poznaniu. Wydał trzy książki fotograficzne: Nie mogę przebrnąć przez chaos (2015), Two tailed dog (2019), Ciemno w dzień, Ciemno w nocy (2023). Jego prace wystawiane były w galeriach w Polsce oraz w Portugalii, Niemczech, Francji, Litwie i USA.
Diana Lelonek – absolwentka kierunku Fotografia na Wydziale Komunikacji Multimedialnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (PL). Obroniła rozprawę doktorską na Interdyscyplinarnych Studiach Doktoranckich Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Obecnie pracuje na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Współpracuje z lokalem_30.
Artystka szczególną uwagę zwraca na relacje między ludźmi a innymi gatunkami. Jej projekty są krytycznymi odpowiedziami na nieograniczony wzrost cywilizacyjny, procesy nadprodukcji i podejście ludzi do środowiska. W swej twórczości wykorzystuje fotografię oraz znalezione przedmioty, tworząc prace interdyscyplinarne, często realizowane na styku sztuki i nauki. Diana Lelonek brała udział w kilku międzynarodowych biennale, festiwalach i wystawach zbiorowych, między innymi w Edith-Russ-Haus for Media Art (Oldenburg), Kunstraum Niederosterriech (Wiedeń), Temporary Gallery (Kolonia), Tallin Art Hall, Culturescapes Festival (Bazylea), Musee de l’Elysee (Lozanna), Latvian Center for Contemporary Art (Ryga), Kunstmuseum Bonn (Bonn), Tinguely Museum (Bazylea).
Więcej informacji i pełny program festiwalu znajdziecie na stronie wramachsopotu.pl