Rozdzielczość

Fujifilm Fujinon XF16-55mm f/2,8 R LM WR to profesjonalny obiektyw zmiennoogniskowy stworzony z myślą o zaawansowanych fotografach. Zoom charakteryzuje się stałym, jasnym światłem, uszczelnieniami oraz standardowym zakresem ogniskowania 24-84 mm (odpowiednik dla formatu małoobrazkowego). Sprawdźmy zatem, czy nowy obiektyw Fujifilm sprosta wymaganiom profesjonalistów.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Wynik testu
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
6
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Nasza ocena
77%
Spis treści
Fujifilm Fujinon XF 16-55 mm f/2.8 R LM WR - test obiektywu Konstrukcja Autofokus Stabilizacja Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia do pobrania

 

5. Rozdzielczość


Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 22 lp/mm po standaryzacji 16-megapikselowej matrycy APS-C do pełnej klatki.

Podczas fotografowania w formacie RAW natrafiliśmy na pewne problemy związane z dużą winietą oraz dystorsją obiektywu - zwłaszcza na ogniskowej 16 mm. Dlatego też w praktyce obraz na brzegach kadru może różnić się od tego, który uzyskaliśmy podczas przeprowadzonych testów w naszym laboratorium.

W czasie fotografowania na ogniskowej 16 mm obiektyw przekracza granicę przyzwoitości już na maksymalnym otworze przysłony. Dobrą jakość uzyskamy także w prawie całym zakresie przysłon, z wyjątkiem f/22. Najlepsze rezultaty zanotowaliśmy w centrum kadru na przysłonie f/4. Na brzegach zaś najlepszy wynik osiągnęliśmy na przysłonie f/5,6.

Wyniki uzyskane na środkowej ogniskowej 35 mm są bardzo podobne do tych uzyskanych na najszerszej ogniskowej. Granicę przyzwoitości przekroczymy w zakresie f/4 - f/16. Najlepsze wyniki zanotowaliśmy na f/4 w centrum kadru i f/8 na brzegach. Z kolei na najszerzej otwartej przysłonie uzyskaliśmy rezultat 21.84 lp/mm, czyli bardzo blisko granicy przyzwoitości.

Na najdłuższej ogniskowej 55 mm granica przyzwoitości jest przekraczana już od f/2,8 na wszystkich przysłonach z wyjątkiem f/22. Wykres jest płaski, co oznacza, że podobna jakość obrazu będzie utrzymana na wszystkich przysłonach. Najlepszy rezultat w centrum kadru zanotowaliśmy na przysłonie f/4. Z kolei na brzegach najlepiej wypadła przysłona f/8.

Wartości dla plików JPEG są wyższe, a charakterystyka wykresów dla każdej z ogniskowych jest łudząco podobna do tych otrzymanych podczas fotografowania w formacie RAW. Najlepsze wyniki w centrum kadru uzyskamy na przysłonie f/4, a na brzegach na f/8. Pochwalić również trzeba fakt, że między brzegami a centrum kadru nie występują duże dysproporcje rozdzielczości.

wartości funkcji MTF50 dla ogniskowej 16 mm, plik JPEG wartości funkcji MTF50 dla ogniskowej 35 mm, plik JPEG wartości funkcji MTF50 dla ogniskowej 55 mm, plik JPEG

Wykresy dotyczą funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.

Spis treści
Fujifilm Fujinon XF 16-55 mm f/2.8 R LM WR - test obiektywu Konstrukcja Autofokus Stabilizacja Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia do pobrania
Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: test
logo logo
Magazyny
Zamów