Zeiss Batis 25 mm f/2 - test obiektywu

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
3.5
Optyka:
6.5
Budowa:
8
Marka:
Carl Zeiss
Nasza ocena:

70%

Metalowy i uszczelniony korpus, zaawansowany układ optyczny, a także nowatorski ekran OLED umieszczony na tubusie - to tylko kilka rozwiązań wykorzystanych w obiektywie Zeiss Batis 25 mm f/2. Jednak czy nowa propozycja niemieckiego producenta sprosta wymaganiom profesjonalnych fotografów?

1
Michał Chrzanowski
11 Wrzesień 2015
Artykuł na: 4-5 minut

 

4. Rozdzielczość


Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 22 lp/mm.

Jak możemy odczytać z poniższego wykresu funkcji MTF50, podczas fotografowania w formacie RAW otrzymamy użyteczny rezultat w centrum kadru już od maksymalnego otworu przysłony f/2 – 36.16 lp/mm. Z kolei optymalna jakość obrazu utrzyma się od przysłony f/2.8 (47.70 lp/mm) do f/8 (48.98 lp/mm). W tym przedziale niestety zanotujemy niewielki spadek rozdzielczości na f/4 - 47.19 lp/mm. Z kolei najlepszą jakość obrazu w centrum kadru otrzymamy w momencie fotografowania z wykorzystaniem przysłony f/5.6, gdzie rozdzielczość wyniesie 50.52 lp/mm. Oczywiście wraz z przymykaniem przysłony wartość ta będzie stopniowo spadać. Najniższą jakość obrazu zanotujemy na przysłonie f/22 (26.42 lp/mm), jednak wciąż jej wynik będzie dobry i nie spadnie poniżej granicy akceptowalności.

Nieco inaczej sytuacja wygląda na brzegach kadru. Tam akceptowalna rozdzielczość obrazu utrzyma się od f/2 do f/16. Na szeroko otwartej przysłonie jakość obrazu zatrzyma się na poziomie 24.30 lp/mm. Natomiast optymalną rozdzielczość uzyskamy między f/2.8 a f/11 z najwyższym wynikiem 41.55 lp/mm osiąganym na przysłonie f/4. Z kolei najsłabszy rezultat na brzegach kadru odnotujemy na f/22. Rozdzielczość wyniesie 20.13 lp/mm, jest to tym samym jedyny wynik, który spadł poniżej granicy akceptowalności.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Charakterystyka wykresu MTF50 dla plików JPEG jest łudząco podobna do tej, jaką otrzymaliśmy w przypadku surowych plików RAW, jednak wyniki są zdecydowanie wyższe. W centrum oraz na brzegach kadru otrzymamy bardzo dobrą jakość obrazu w całym zakresie przysłon.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Wykres dotyczy funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.







]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy numer DCP
Digital Camera Polska
Spis treści

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-200 mm f/3.5-6.3 - zdjęcia przykładowe
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-200 mm f/3.5-6.3 - zdjęcia przykładowe
Niespotykany zakres ogniskowych o ekwiwalencie 24-400 mm, zaawansowana optyka, szybki AF, a także kompaktowa i w pełni uszczelniona konstrukcja - tak nowy uniwersalny...
12
2
Canon RF 85 mm f/1.2L USM - test obiektywu
Canon RF 85 mm f/1.2L USM - test obiektywu
Canon RF 85 mm f/1.2L USM ma wyznaczać nowe standardy w segmencie jasnych, portretowych szkieł. Sprawdźmy zatem, czy producent dokonał rewolucji i faktycznie...
9
5
Sony FE 35 mm f/1.8 - zdjęcia przykładowe
Sony FE 35 mm f/1.8 - zdjęcia przykładowe
W nasze ręce trafił najnowszy FE 35 mm f/1.8 - systemowy obiektyw, którego długo brakowało w ofercie Sony. Zobaczcie na co go stać.
40
4
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)