Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
3.5
Optyka:
6.5
Budowa:
8
Marka:
Carl Zeiss
Nasza ocena:

70%

Metalowy i uszczelniony korpus, zaawansowany układ optyczny, a także nowatorski ekran OLED umieszczony na tubusie - to tylko kilka rozwiązań wykorzystanych w obiektywie Zeiss Batis 25 mm f/2. Jednak czy nowa propozycja niemieckiego producenta sprosta wymaganiom profesjonalnych fotografów?

Autor: Michał Chrzanowski

11 Wrzesień 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 

6. Aberracja chromatyczna


Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wybranych (skrajnych i środkowej) ogniskowych i pełnego zakresu przysłon. Przedstawiane wykresy pokazują najgorsze wartości dla każdej z ogniskowych.

Nowy Batis ma bardzo słabo skorygowaną aberrację chromatyczną, co było dla nas dosyć dużym zaskoczeniem. Największą anomalię wynoszącą aż 1,76 piksela zanotowaliśmy podczas fotografowania na przysłonie f/11. Jednak podobny rezultat utrzymywał się w całym zakresie przysłon - aberracja oscylowała w granicach 1,05-1,72 piksela. Niestety, takie wyniki są niedopuszczalne w zaawansowanych obiektywach przeznaczonych dla profesjonalistów. Wartości wynoszące ponad 1,50 piksela mogą oznaczać, że w niektórych przypadkach (zwłaszcza na kontrastowych fragmentach zdjęcia) aberracja chromatyczna może być zauważalna nie tylko na powiększeniach.









]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ten obiektyw to dla średniego formatu przepustka do świata dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, jak Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR i GFX 100S II radzą sobie w praktyce.
36
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Następca modelu Tamron 70-300 mm, kompaktowego tele dla pełnoklatkowych aparatów Sony, zwiększa zakres tylko o 20 mm. Być może jednak jest to 20 mm, które zmienia wszystko.
27
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon prezentuje długo wyczekiwany obiektyw RF 35 mm f/1.4L. Bardziej poręczny od lustrzankowego poprzednika, wyposażony w nowy napęd AF oraz pierścień przysłony skierowany jest zarówno do...
39
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)