Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM ART - test obiektywu

Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM ART - test obiektywu
Do naszej redakcji trafiła pełnoklatkowa Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM ART. Ten jasny, stałoogniskowy obiektyw szerokokątny został wyposażony w utradźwiękowy system autofokusu oraz zaawansowany układ optyczny, który ma oferować doskonałą jakość i rozdzielczość obrazu na całej powierzchni kadru. Czy tak jest naprawdę? Zobaczcie to w naszym teście.

4. Rozdzielczość


Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 22 lp/mm po standaryzacji matrycy APS-C do pełnej klatki.

Producent zapewniał, że nowa Sigma ma dostarczać wyjątkową ostrość na całej powierzchni planu fotograficznego, nawet przy szeroko otwartej przysłonie. Naszym zdaniem dotrzymał słowa - obiektyw oferuje dobrą rozdzielczość obrazu. Jak możemy zauważyć na poniższym wykresie funkcji MTF50, w momencie fotografowania w formacie RAW otrzymaliśmy użyteczny rezultat w centrum kadru w całym zakresie przysłon. Na f/1.4 osiągnęliśmy wartość 28,42 lp/mm. Pomimo tego, że był to najsłabszy wynik w centrum kadru, to i tak znacząco przekroczył akceptowalną granicę. Oznacza to, że już na maksymalnym otworze względnym będziemy mogli cieszyć się dobrą jakością obrazu. Podczas testu optymalną rozdzielczość zaobserwowaliśmy pomiędzy f/2.8 i f/8 - odpowiednio 38,15 lp/mm i 38,25 lp/mm. W tym przedziale będziemy też mogli cieszyć się najlepszą jakością obrazu wynoszącą 43,18 lp/mm - f/4. Natomiast najbardziej domknięta przysłona f/16 dostarczyła rozdzielczość 31,87 lp/mm.

Równie dobrze obiektyw zaprezentował się pod kątem rozdzielczości na brzegach kadru. Charakterystyka wykresu jest łudząco podobna do tego wygenerowanego dla centrum planu fotograficznego. Tak naprawdę jedyny spadek jakości obrazu poniżej akceptowalnej granicy zanotowaliśmy na f/1.4 (18,97 lp/mm), ale tego mogliśmy się spodziewać po ultraszerokokątnym szkle. Jednak wraz z domykaniem przysłony było tylko lepiej. Najwyższą wartość rozdzielczości odnotowaliśmy na f/5.6 - 37,74 lp/mm. Z kolei optymalną jakość uzyskaliśmy w przedziale f/4 (32,80 lp/mm) – f/11 (33,93 lp/mm).
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)
Dla porównania zamieszczamy również wykresy funkcji MTF50 dla obrazów zapisanych w formacie JPEG. Jak możemy zauważyć poniżej, charakterystyka wykresu będzie podobna do tej, jaką otrzymaliśmy w przypadku plików RAW, ale zdjęcia będą prezentować nieznacznie wyższą rozdzielczość. Ponadto, granica akceptowalności zostanie przekroczona dla każdej z przysłona – tak w centrum, jak i na brzegach kadru.
wartości funkcji MTF50, plik JPEG
Wykres dotyczy funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.

Rozdzielczość w praktyce
Zobacz wszystkie zdjęcia (4)





]> */


]

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0