Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM ART - test obiektywu

Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM ART - test obiektywu ocena 81%

Do naszej redakcji trafiła pełnoklatkowa Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM ART. Ten jasny, stałoogniskowy obiektyw szerokokątny został wyposażony w utradźwiękowy system autofokusu oraz zaawansowany układ optyczny, który ma oferować doskonałą jakość i rozdzielczość obrazu na całej powierzchni kadru. Czy tak jest naprawdę? Zobaczcie to w naszym teście.

1. Wstęp


Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM ART to najnowszy reprezentant znanej i cenionej przez wielu profesjonalistów serii Art. Obiektyw został oficjalnie zaprezentowany w połowie października 2015 roku i już od dnia premiery wzbudził ogromne zainteresowanie wśród zawodowców. Dlaczego? Ponieważ projektując ten model Sigma ustanowiła nowy rekord w segmencie jasnych ultraszerokokątnych obiektywów. Nowe szkło posiada ogniskową 20 mm i oferuje przy tym światło f/1.4. Jest to więc tym samym nie tylko najszersza pełnoklatkowa stałka w ofercie firmy, lecz także jedyna obecnie dostępna na rynku konstrukcja (do pełnoklatkowej lustrzanki), która oferuje taką kombinację ogniskowej i światłosiły. Ponadto, na pokładzie znajdziemy zaawansowany układ optyczny, w którym zastosowano między innymi aż siedem elementów o bardzo niskim współczynniku dyspersji. Dzięki temu obiektyw ma oferować wyjątkową ostrość na całej powierzchni planu fotograficznego, nawet przy szeroko otwartej przysłonie. Co więcej, z zapewnień producenta wynika, że nowa Sigma będzie wyznacznikiem rozdzielczości obrazu wśród jasnych stałoogniskowych obiektywów pełnoklatkowych i tym samym ma być świetnym wyborem do pracy z aparatami wyposażonymi w matryce o dużej rozdzielczości.

Kogo więc powinien zainteresować najnowszy przedstawiciel rodziny Art? Biorąc pod uwagę szeroką ogniskową, obiektyw może stać się wręcz wymarzoną propozycją dla fotografów przyrody i krajobrazu, a także miłośników astrofotografii. Nie możemy zapomnieć także o fotografach koncertowych, którzy również w swojej pracy korzystają z szerszej perspektywy. W stronę Sigmy mogą zerkać także fotografowie ślubni, którzy poszukują jasnego i ultraszerokokątnego szkła, dzięki któremu w kadrze zmieszczą nieco więcej informacji podczas tworzonego reportażu.

Zobacz wszystkie zdjęcia (6)
Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM ART jest już dostępna w sprzedaży w wersjach z mocowaniem do aparatów Sigma, Canon i Nikon w cenie około 3700 zł. Biorąc pod uwagę parametry obiektywu - ogniskowa i światło - Sigma nie ma tak naprawdę odpowiedniego i mocnego rywala. Niemniej jednak najsilniejszego konkurenta możemy wyłonić ze stajni Nikona. Za model Nikon AF-S Nikkor 20mm f/1,8G ED zapłacimy około 2900 zł. Oferuje on wprawdzie taką samą ogniskową, jednak dysponuje już ciemniejszym światłem f/1.8. Z kolei użytkownicy aparatów Canon nie będą tu mieć dużego wyboru. W ofercie firmy możemy znaleźć jedynie, kosztującego około 2000 zł, Canona EF 20mm f/2.8 USM.

Jak możemy zauważyć, na rynku fotograficznym do systemów Nikon i Canon jest zaledwie po jednym obiektywie, które zapewniają taką samą ogniskową, ale oferują przy tym ciemniejsze światło. Jednak czy wykonanie i przede wszystkim jakość optyki - a przez to dostarczanego obrazu - sprawią, że Sigma stanie się pierwszym wyborem wśród zawodowców poszukujących szerokiej i jasnej stałki? Zapraszamy do lektury testu, gdzie zaprezentujemy wyniki, które otrzymaliśmy w naszym laboratorium oraz zdjęcia przykładowe wykonane w plenerze. Obiektyw testowaliśmy razem z aparatem Canon EOS 5D Mark III.



]> */


]

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0