Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Sigma
Nasza ocena:

81%

Do naszej redakcji trafiła pełnoklatkowa Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM ART. Ten jasny, stałoogniskowy obiektyw szerokokątny został wyposażony w utradźwiękowy system autofokusu oraz zaawansowany układ optyczny, który ma oferować doskonałą jakość i rozdzielczość obrazu na całej powierzchni kadru. Czy tak jest naprawdę? Zobaczcie to w naszym teście.

Autor: Michał Chrzanowski

4 Grudzień 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 

4. Rozdzielczość


Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 22 lp/mm po standaryzacji matrycy APS-C do pełnej klatki.

Producent zapewniał, że nowa Sigma ma dostarczać wyjątkową ostrość na całej powierzchni planu fotograficznego, nawet przy szeroko otwartej przysłonie. Naszym zdaniem dotrzymał słowa - obiektyw oferuje dobrą rozdzielczość obrazu. Jak możemy zauważyć na poniższym wykresie funkcji MTF50, w momencie fotografowania w formacie RAW otrzymaliśmy użyteczny rezultat w centrum kadru w całym zakresie przysłon. Na f/1.4 osiągnęliśmy wartość 28,42 lp/mm. Pomimo tego, że był to najsłabszy wynik w centrum kadru, to i tak znacząco przekroczył akceptowalną granicę. Oznacza to, że już na maksymalnym otworze względnym będziemy mogli cieszyć się dobrą jakością obrazu. Podczas testu optymalną rozdzielczość zaobserwowaliśmy pomiędzy f/2.8 i f/8 - odpowiednio 38,15 lp/mm i 38,25 lp/mm. W tym przedziale będziemy też mogli cieszyć się najlepszą jakością obrazu wynoszącą 43,18 lp/mm - f/4. Natomiast najbardziej domknięta przysłona f/16 dostarczyła rozdzielczość 31,87 lp/mm.

Równie dobrze obiektyw zaprezentował się pod kątem rozdzielczości na brzegach kadru. Charakterystyka wykresu jest łudząco podobna do tego wygenerowanego dla centrum planu fotograficznego. Tak naprawdę jedyny spadek jakości obrazu poniżej akceptowalnej granicy zanotowaliśmy na f/1.4 (18,97 lp/mm), ale tego mogliśmy się spodziewać po ultraszerokokątnym szkle. Jednak wraz z domykaniem przysłony było tylko lepiej. Najwyższą wartość rozdzielczości odnotowaliśmy na f/5.6 - 37,74 lp/mm. Z kolei optymalną jakość uzyskaliśmy w przedziale f/4 (32,80 lp/mm) – f/11 (33,93 lp/mm).

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Dla porównania zamieszczamy również wykresy funkcji MTF50 dla obrazów zapisanych w formacie JPEG. Jak możemy zauważyć poniżej, charakterystyka wykresu będzie podobna do tej, jaką otrzymaliśmy w przypadku plików RAW, ale zdjęcia będą prezentować nieznacznie wyższą rozdzielczość. Ponadto, granica akceptowalności zostanie przekroczona dla każdej z przysłona – tak w centrum, jak i na brzegach kadru.

Wykres dotyczy funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.

Rozdzielczość w praktyce
Zobacz wszystkie zdjęcia (4)





]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)