Jaka ogniskowa do filmowania? Porównaliśmy wszystkie [WIDEO]

Zastanawiasz się jaki obiektyw wybrać do realizacji wideo? W tym materiale porównujemy w praktyce wszystkie najpopularniejsze ogniskowe - zarówno pod kątem pola widzenia, jak i kompresji perspektywy, odwzorowania twarzy czy swobody pracy. To kompletny wideoporadnik na temat wyboru ogniskowej do filmowania.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00

Jaka ogniskowa najlepiej sprawdzi się w filmie, który mam nagrać? To jedno z pytań, które stale zadają sobie nawet doświadczeni twórcy i jedna z decyzji, które największym stopniu wpływają na to, jak będzie wyglądał finalny materiał.

W przypadku filmowania wybór ogniskowej to bowiem znacznie więcej niż tylko kwestia kąta widzenia. Różne ogniskowe w diametralnie inny sposób przedstawiają naszych bohaterów i filmowane przedmioty, inaczej kierują uwagą widza, a także wymuszają na nas zupełnie odmienny styl pracy.

Aby ułatwić Wam wybór, przygotowaliśmy wideoporadnik, w którym poruszamy wszystkie najważniejsze kwestie dotyczące wyboru obiektywu - od sposobu reprodukcji rysów twarzy i kompresji perspektywy aż po swobodę ruchów i odległość roboczą. Jeśli nie macie czasu na oglądanie, lub tylko na szybko chcecie sobie przypomnieć charakterystykę poszczególnych obiektywów, główne porównania z materiału wideo prezentujemy również w tym artykule, w formie screenów zestawiających ze sobą poszczególne ogniskowe.

Do stworzenia tego materiału wykorzystaliśmy aparat Sony A6700 i obiektywy Sigma DC. To jedne z najczęściej wykorzystywanych obiektywów przez początkujących filmowców, a zarazem najbardziej kompletny i jeden z najbardziej przystępnych cenowo zestawów szkieł w systemach APS-C. Co najważniejsze, to szkła, które mogą pochwalić się naprawdę dobrą optyką.

Ogniskowe do filmowania w praktyce

Porównanie 1: reprodukcja twarzy

Poszczególne ogniskowe oferują diametralnie różne efekty w przypadku ujęć portretowych, co może mieć ogromny wpływ na atrakcyjność prezentowanych osób. Szerokie kąty odchudzają, ale i mocno przerysowują perspektywę. Długie ogniskowe sprawiają, ze wyglądamy bardziej poważnie, ale potrafią być niekorzystne dla osób z nadwagą.

Porównanie 2: kąt widzenia

Najbardziej klasyczne porównanie, ukazujące jak zawęża się pole widzenia wraz z wydłużaniem się ogniskowej, przy jednakowej odległości roboczej (w tym wypadku ok. 2 metrów). Znając miejsce i warunki w jakich będziemy filmować możemy wygodnie zaplanować wybór ogniskowych pod konkretne typy ujęć.

Porównanie 3: kontekst i kompresja perspektywy

Wybór ogniskowej w znaczący sposób wpływa na to, jak w przypadku jednakowych typów ujęć ukazywana jest perspektywa i kontekst danej sceny, co z kolei ma ogromny wpływ na charakter finalnego obrazu i uczucia, jakie wzbudza on u widza. Na przykładzie planu średniego pokazujemy różnice w sposobie ukazywania sceny przez poszczególne ogniskowe.

Materiał powstał dzięki uprzejmości partnerów. Dziękujemy firmie K-Consult za wypożyczenie obiektywów Sigma, firmie Next77 za wypożyczenie lamp Quadralite oraz wypożyczalni sprzętu Fotoforma Rent za wypożyczenie aparatu Sony A6700.

Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: ogniskowa obiektywu
logo logo
Magazyny
Zamów