Temat miesiąca

Fotografia portretowa

Ogniskowa a perspektywa. Zobacz, jak dobór obiektywu wpływa na wygląd zdjęcia

Autor: Maciej Luśtyk

25 Marzec 2018
Artykuł na: 6-9 minut

O tym, że poszczególne ogniskowe różnie wpływają na perspektywę i odwzorowanie obiektów na zdjęciach wie większość doświadczonych fotografów. Poznanie tego zagadnienia jest jednak wyjątkowo istotne dla początkujących, którzy próbują swoich sił w portrecie.

Jaki obiektyw najlepiej sprawdzi się w fotografii portretowej? Ilu fotografów, tyle opinii. Większość portrecistów wybiera jednak szkła o ogniskowych mieszczących się w zakresie 70-135 mm. Powód jest prosty - w tym zakresie nie uświadczymy przesadnych zniekształceń, jakie obserwujemy w przypadku fotografowania szkłami szerokokątnymi, ani charakterystycznej dla teleobiektywów kompresji perspektywy, która sprawia, że fotografowana osoba wydaje się o dobrych kilka kilogramów cięższa, niż jest w rzeczywistości.

Jak jednak wygląda to w praktyce? Aby pomóc Wam w wyborze właściwego obiektywu do określonych celów, przygotowaliśmy zestawienia, na których możecie zobaczyć te same kadry wykonane przy użyciu 8 różnych ogniskowych - od szerokiego kąta, aż po tele.

Obiektywy, z których korzystaliśmy:
M.Zuiko Digital ED 12 mm f/2 (ekwiwalent 22 mm) to idealny obiektyw do fotografowania krajobrazów i innych szerokich ujęć. Duża jasność i niewielkie rozmiary sprawiają, że będzie łatwy z transporcie i poradzi sobie w trudnych warunkach oświetleniowych. Oferuje metalowy korpus będąc jednocześnie bardzo lekkim. Jego waga to raptem 130 g.
M.Zuiko Digital 17 mm f/1.8 (ekwiwalent 35 mm) to obiektyw o dużej jasności, charakteryzujący się wyjątkową ostrością. Sprawdzi się zarówno w reportażu, jak i fotografii ulicznej. Użytkownicy docenią skalę odległości hiperfokalnej, która pokazując zakres ostrości dla danej przysłony pozwoli chwycić ostrość bez konieczności patrzenia na wyświetlacz aparatu.

[DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ]
M.Zuiko Digital 25 mm f/1.2 PRO (ekwiwalent 50 mm) powinien z łatwością rozkochać w sobie zaawansowanych portrecistów, którzy w swojej pracy korzystają z aparatów Olympus. Oferuje wyjątkowo plastyczne rozmycie, małą głębią ostrości oraz niemal idealnie okrągłe bokeh. Dzięki uniwersalnej ogniskowej okaże się przydatny w wielu dziedzinach fotografii.
 
M.Zuiko Digital 45 mm f/1.2 PRO (ekwiwalent 90 mm) to obiektyw o wszechstronnym zastosowaniu. Jest wyjątkowo lekki i kompaktowy, a precyzyjnie zaprojektowany nowoczesny układ optyczny eliminuje do minimum aberrację chromatyczną oraz winietowanie. Fotografowie z pewnością docenią zarówno pierzasty bokeh, jak i znakomitą rozdzielczość optyczną gwarantującą najwyższą jakość zdjęć nawet przy maksymalnie otwartej przysłonie.
 
M.Zuiko Digital ED 60 mm f/2.8 Macro (ekwiwalent 120 mm) świetnie sprawdza się w fotografowaniu małych obiektów i portrecie. Niemalże bezgłośne ogniskowanie i powiększenie 1:1 z odległości już 19 cm sprawiają, że ​​ten solidny obiektyw jest idealny do fotografowania przyrody w skali makro. Piękny, okrągły bokeh oraz praktyczny ogranicznik zakresu ostrzenia, to cechy, które docenią użytkownicy.
 
M.Zuiko Digital ED 75 mm f/1.8 (ekwiwalent 150 mm). W tym stałoogniskowym szkle wszystko emanuje wysoką precyzją - począwszy od zaawansowanej technologii montażu i polerowania aż po najwyższej klasy sprawność optyczną i wyjątkowe odwzorowanie szczegółów na zdjęciach i filmach. A ponadto, niezależnie od swej imponującej specyfikacji, obiektyw ten jest kompaktowy i poręczny w obsłudze.
 
M.Zuiko Digital 12-100 mm f/4 IS PRO to uniwersalny zoom, który pozwolić ma profesjonalistom zmniejszyć liczbę koniecznych do zabierania ze sobą obiektywów - pokrywa zakres ogniskowych 24-200 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki) i pozwala na ostrzenie już z odległości 1,5 cm od obiektywu.
 

Jak widać na poniższym porównaniu, portrety wykonywane ogniskowymi szerszymi od 50 mm charakteryzują się rozciągniętą perspektywą i zniekształconymi rysami twarzy. W zakresie od 50 mm do 120 mm wygląd fotografowanej osoby możliwie najbliżej przypomina to, jak wygląda ona w rzeczywistości, natomiast w przypadku ogniskowych 150 mm i 200 mm perspektywa zostaje już przesadnie spłaszczona, przez co w przypadku ciasnych portretów modele mogą już wyglądać niekorzystnie.

 

 

Nie oznacza to jednak, że w przypadku fotografii portretowej powinniśmy zupełnie wykluczyć dłuższe ogniskowe. Mogą sprawdzić się one bardzo dobrze jeśli będziemy chcieli zawrzeć w kadrze nieco więcej informacji - na przykład całą sylwetkę wraz z otoczeniem.

W tym wypadku ogniskowa będzie miała wpływ głównie na relację między fotografowanym obiektem, a drugim planem, choć tu także dostrzeżemy zniekształcenia proporcji sylwetki. W rzeczywistości wszystko zależy bowiem od odległości w jakiej znajdujemy się od fotografowanej osoby - konkretne ogniskowe tylko ją wymuszają (z szerokim kątem musimy podejść bliżej, teleobiektywem zaś będziemy fotografować z daleka). Używając obiektywów szerokokątnych będziemy więc w stanie zawrzeć w kadrze najwięcej kontekstu, natomiast teleobiektywami uchwycimy zaledwie wycinek tła. W przypadku jasnych obiektywów pozwoli to jednak lepiej odseparować obydwa plany.

 

 

Dobór odpowiedniego obiektywu będzie więc zależeć od założeń sesji. W przypadku ciasnych portretów sprawdzą się szkła średniego zasięgu, w portrecie środowiskowym, gdzie oprócz modela staramy się uchwycić także jego otoczenia wybór padnie prawdopodobnie na szkła szerokokątne. Długie ogniskowe sprawdza się natomiast wszędzie tam, gdzie zależy nam na odseparowaniu pierwszego i drugiego planu.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)