Fotograficzny “home working”, czyli kulisy pracy Davida Shoukry'a

Autor: Redakcja Fotopolis

2 Marzec 2021
Artykuł na: 9-16 minut

David Shoukry pracuje w studio zbudowanym obok własnego domu. Zaglądamy tam, by podejrzeć jak tworzy swoje charakterystyczne zdjęcia portretowe wykonane średnim formatem.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Fujifilm Polska

Rok 2020 zostanie zapamiętany między innymi jako ten, w którym praca w domu stała się normą, a nie wyjątkiem. Ale wielu fotografów nie musiało dokonywać tej zmiany - czy to fotografując ludzi, jedzenie czy martwą naturę, od lat z powodzeniem prowadzili działalność w domu. Kiedy więc świat zatrzymał się w miejscu, byli w pełni przygotowani do kontynuowania tego, czym i tak zajmowali się na co dzień. Jednym z takich fotografów jest David Shoukry, który specjalizuje się w portretowaniu ludzi, głównie aktorów, modeli i muzyków.

Fujifilm GFX 50S + GF 63 mm f/2.8 R WR; Ustawienia: 1/125 s, f/5,6, ISO 100, 63 mm; fot. David Shoukry

Ta ostatnia grupa jest szczególnie bliska sercu Davida, ponieważ jest absolwentem i byłym nauczycielem muzyki, który w pewnym momencie zamienił jedną ze swoich pasji na drugą - fortepian ustąpił miejsca fotografii, którą dotychczas traktował jako jedno z hobby.

W sumie nie jest to nic niezwykłego: muzyka to przecież matematyka, a rozmowa techniczna o fotografii nie jest możliwa bez odniesienia do ciągów liczb i ułamków. I choć tak wiele radości z muzyki czerpiemy ze współgrania tonu, tempa i głośności, tak samo jest z fotografią, w której różne elementy łączą się ze sobą, tworząc dany obraz.

Fujifilm GFX 50S + GF 63 mm f/2.8 R WR; Ustawienia: 1/125 s, f/7.1, ISO 100, 63 mm; fot. David Shoukry

Kompozycja i sposób, w jaki David buduje swoje ujęcia przywodzą na myśl klasyczne portrety, a jego indywidualny styl dopełnia całość poprzez wykorzystanie koloru. Chcąc zobaczyć, jak David pracuje, zaaranżowaliśmy sesję zdjęciową w jego domowym studio i zaprosiliśmy z Bristolu, Sophie i Curtly’ego, by dla niego zapozowali. Domowe studio Davida powstało po przebudowie garażu przylegającego do jego domu i dopasowaniu go do specyficznych potrzeb.

Średni format dla każdego
Do niedawna cyfrowe aparaty średnioformatowe można było spotkać niemal wyłącznie na wyposażeniu dużych studiów produkcyjnych. Kosmiczne ceny sprawiały, że były one poza zasięgiem nawet topowych fotografów. Sytuacja zgoła się zmieniła, gdy na rynku średnio-formatowym zadebiutowało Fujifilm. Modelem GFX 50S japoński producent udowodnił, że aparat wyposażony nawet w tak dużą matrycę może być nie tylko szybki i poręczny, ale również stosunkowo niedrogi - cena samego korpusu GFX nie różni się bowiem znacząco od zaawansowanych modeli pełnoklatkowych. Obecnie do wyboru mamy trzy modele, które odpowiadają różnym potrzebom i stylom pracy. Pierwszy w systemie GFX 50S to przede wszystkim wygoda dzięki masywnemu uchwytowi i genialna szczegółowość obrazu. GFX 50R to ta sama, 50-milionowa matryca, ale w znacznie bardziej poręcznym body, które przypomina aparaty dalmierzowe czy serię X-Pro. Z kolei GFX 100, to obecnie topowy model, oferujący zawrotną rozdzielczość 100 Mp, w nadal kompaktowym body i bardzo konkurencyjnej cenie! Zalecamy zakup u Rekomendowanych Partnerów Fujifilm GFX. Skorzystasz z obsługi na najwyższym poziomie, a w razie potrzeby z Autoryzowanego Serwisu Fujiilm.

Jego workflow bazuje obecnie na średnioformatowym aparacie Fujifilm GFX 50S, podłączonym do komputera Apple iMac z oprogramowaniem Capture One. Oświetlenie zaś, to pięć głowic błyskowych Elinchrom BX250 RI, z softboksami typu okta Elinchrom Rotalux. Średnioformatowy aparat fotograficzny, dzięki bardzo dużej fizycznie matrycy i rozdzielczości aż 50 Mp gwarantują Davidowi świetną reprodukcję szczegółów, ale w jego studiu bardzo ważne są także specjalnie wykonane tla.

“Zwisają z szyn wykonanych z miedzianych rurek hydraulicznych”, wyjaśnia David. “Są to ręcznie malowane tła, wykonane z płótna artystycznego. Posiadam około 20 sztuk, które pokrywają wszystkich kolory i odcienie, jakich potrzebuję. Używam ich w połączeniu ze starymi parawanami do przebierania lub przepierzeniami dzielącymi pomieszczenia.

Sprzęt fotograficzny Davida: czego używa w swoim studio?
Fujifilm GFX 50S

David fotografuje w studio średnioformatowym aparatem Fujifilm GFX 50S, podłączonym do komputera Apple iMac z oprogramowaniem Capture One. "To niesamowity aparat. Uwielbiam kolory Fujifilm, ale często sięgam też po emulacje analogowych filmów".
Fujinon  GF 63 mm f/2.8 R WR

"Do portretu GF 110 mm f/2 byłby idealny, ale jest za długi  do mojego studia. Pracuję  więc z krótszym GF 63 mm". Obiektyw 63 mm podłączony do średnioformatowego korpusu Fujifilm staje się odpowiednikiem klasycznej pełnoklatkowej "piećdziesiątki", jest więc bardzo uniwersalny.
Fujifilm  X-Pro 1

"To jest mój aparat do szybkich  ujęć, służy mi za notatnik  i do codziennej fotografii.  Zabieram go ze sobą dosłownie  wszędzie. Z niewielką stałką  sprawdza się świetnie".
Godox  XProF

Oświetlenie w studiu Davida to pięć głowic błyskowych Elinchrom BX250 RI, z softboksami typu okta Elinchrom Rotalux. Wyzwala je radiowo używając XProF. "Te wyzwalacze dedykowane  do aparatów Fujifilm są wygodne i niezawodne".

Lubię tworzyć warstwy faktur, używając kilku teł naraz, ponieważ można wtedy podkreślić konkretne tło w zdjęciu, co wyraźnie uwydatnia poczucie głębi”. Chcieliśmy, aby osoby pozujące wyglądały nowocześnie, ale i ponadczasowo. Planując pierwszą aranżację, David zasugerował, by Sophie miała na sobie beżowy top i spodnie w kolorze wielbłądziej wełny. “Dopasowuję tło i oświetlenie w zależności od tego, jakie będą ubrania, stosując tradycyjną teorię kolorów” - mówi David, zawieszając tło, które uzupełni paletę Sophie.

“Na potrzeby oświetlenia ustawiam najpierw światła wypełniające, tylko po to, aby mieć pewność, że mam płaskie, równe światło, w którym wszystko wygląda, jakby było odpowiednio wyeksponowane. Nie używam światłomierza do pomiaru błysku. Wszystkie ustawienia ekspozycji wykonuję na oko, a ponieważ aparat mam na stałe podłączony do komputera, mogę więc z dużą dokładnością korygować moc lamp, po każdym testowym ujęciu. Ustawienia aparatu z reguły są takie same przez cały czas trwania sesji; zwykle stosuję czas 1/125 s przy f/8 i ISO 100”.

Ostatnią rzeczą dodaną przez Davida jest wentylator, który rozwieje włosy Sophie, dodając im objętości. Patrząc na zdjęcia na ekranie, ten mały szczegół mocno zmienia odbiór zdjęcia, wprowadzając do obrazu zdecydowanie więcej dynamiki. Korzystanie z tetheringu z pewnością przynosi dużo korzyści: szybki podgląd wykonanego zdjęcia na dużym ekranie oznacza, że David może na bieżąco korygować oświetlenie, pozy modelki i scenografię z dużą dokładnością.

Jak robić doskonałe portrety za każdym razem
David Shoukry podpowiada, jak najlepiej wykorzystać studyjne oświetlenie

1. “Dopasujcie kolorystykę tła i oświetlenie w zależności od tego, jakie ubrania będą nosić Wasi modele”.

2. “W fotografii portretowej duża rozdzielczość matrycy ma znaczenie, ale nie mniej ważna jest jej tonalność. Zwróćcie uwagę jak dany aparat oddaje kolory skóry, by nie spędzić życia w Photoshopie. Ja po prostu kocham kolory z matrycy z Fujifilm GFX 50S”.

3. ”Mam pięć głowic Elinchrom BX250Ri w moim studio, ale używam tylko trzech na raz. Trzy oktaboksy Elinchrom są na stałe rozłożone, ponieważ ich składanie i rozkładanie zajmuje za dużo czasu”.

4. “Staram się, aby światło kluczowe było bardzo miękkie. Z kolei światło wypełniające stanowią dwie lampy, których błysk odbija się się od tylnej ściany. Stosunek między światłem kluczowym a wypełniającym powinien wynosić 2:1”.

5. ”Nie mam ustalonego porządku, ale dziś najpierw ustawiam światło wypełniające, tylko po to, żeby mieć pewność, że wszystko będzie równomiernie oświetlone”.

6. “Światło kluczowe wyzwalam bezprzewodowo za pomocą Godox XPro F. Dwie pozostałe lampy uruchamiają się optycznie, gdy błyśnie główna”.

Nasze kolejne ujęcia wymagały zmiany tła i lekkiego dostosowania oświetlenia - Sophie założyła pomarańczową, jedwabistą sukienkę. Aby dopełnić jej elegancki wygląd, David zamienia prosty drewniany stołek z pierwszego ujęcia na wiktoriańską sofę dwuosobową. Pojawia się zielone tło, zawieszone za sofą, oraz szaro-zielone, które tworzy płócienną ścianę przy lewej krawędzi sofy.

Zmiany te wymagają dostosowania ustawień oświetlenia. “Zasada jest taka sama, ale generalnie w przypadku zestawów z ciemniejszym tłem użyję mniejszej, 100-centymetrowej okty, która daje trochę więcej kontrastu”, zauważa David. “Softbox okta 150 cm jest dobry na jaśniejsze tła. Sprawdza się przy fotografowaniu w wysokim kluczu i jest szczególnie dobry do fotografowania kobiet, ponieważ bardzo schlebia skórze”.

Fujifilm GFX 50S + GF 63 mm f/2.8 R WR; Ustawienia: 1/125 s, f/8, ISO 100, 63 mm; fot. David Shoukry

Teraz kolej na Curtly’ego, który debiutował w studio Davida. Ubrany w strój, który równie dobrze pasowałby do lat 50. XX wieku, jak i obecnych, Curtly siedzi na stołku przed trzecim tłem tego dnia i opiera się na stosie drewnianych skrzynek. “Użyłem żółtego tła zrobionego kilka lat temu dla klienta”, wyjaśnia David. “Pasuje do każdego, kto nie ma kaukaskiego odcienia skóry, bo nie wygląda tak dobrze przy cerze bladej”.

Edycja zdjęcia portretowego według Davida
“Fotografuję będąc połączonym na stałe ze stacją iMac, na której uruchomiony jest Phase One Capture One Pro 20. Używam tego programu, bo pliki z Fujifilm GFX 50S są ogromne, a mimo to Capture One jest wciąż szybszy niż inne programy do tetheringu. Szybkość jest najważniejsza. W Capture One dokonuję podstawowych korekt, na przykład ustawień ekspozycji, a resztę edycji wykonuję w Photoshopie”.

David przedstawia dwie wariacje - ujęcie w orientacji portretowej z rękami Curtly’ego na pierwszym planie oraz kompozycję poziomą z ręką Curtly’ego na podbródku. Oglądając ujęcia na komputerze, nie możemy się nadziwić subtelności tonów i ilości drobnych szczegółów, które średnioformatowa matryca tego aparatu potrafi uchwycić.

Podczas gdy Curtly był zajęty pozowaniem, Sophie założyła długą czarną suknię, aby dołączyć do niego. David przełącza się na inne tło, tym razem z szarą teksturą, i ustawia jeden ze swoich antycznych parawanów. Wraz z zajęciem przez modeli swoich pozycji, kolory wpadają w idealną harmonię, a uzupełniające się ubrania zapewniają dodatkowe przyjemne wrażenia.

Fujifilm GFX 50S + GF 63 mm f/2.8 R WR; Ustawienia: 1/125 s, f/8, ISO 100, 63 mm; fot. David Shoukry

Kadrowanie na wysokości trzech czwartych daje Davidowi dodatkową korzyść: Sophie jest bez butów, dzięki czemu może stać przy Curtly’u na wygodnej wysokości, ale widz nigdy się nie dowie, że nie ma szpilek. David daje znać, że ma to ujęcie! Zamawiamy taksówki do domu dla naszych modeli, ale nie dla Davida... Taki home-working jest do pozazdroszczenia!

David Shoukry

Fotograf portretowy Pracował jako muzyk i nauczyciel, ale to w fotografii odnalazł swoje powołanie. Udało mu się zamienić hobby w dochodowy biznes i dziś jest uznanym specjalistą od fotografii portretowej www.davidshoukry.com

Artykuł powstał we współpracy z firmą Fujifilm Polska

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Powtórki nie będzie, czyli jak fotografować sport radzi Łukasz Skwiot
Powtórki nie będzie, czyli jak fotografować sport radzi Łukasz Skwiot
Jak nadążyć za dynamiczną akcją i robić lepsze zdjęcia na boisku, bieżni lub torze? Zapytaliśmy o to Łukasza Skwiota, zawodowego fotografa sportu.
55
Odkryj tajemnice koloru, by robić jeszcze lepsze zdjęcia
Odkryj tajemnice koloru, by robić jeszcze lepsze zdjęcia
Czy wiesz jak na widza oddziałuje kolor? Podpowiadamy, jak tworzyć mocne ujęcia wykorzystując zasady dobierania barw.
29
Jak działa soczewka asferyczna?
Jak działa soczewka asferyczna?
O soczewkach asferycznych słyszycie przy niemal każdej premierze obiektywu. Czy jednak wiecie jak działa? Zobaczcie w jaki sposób wpływa na jakość obrazu i jak jej...
9