Zobacz, jakich ogniskowych najchętniej używają kultowi reżyserowie

Zobacz, jakich ogniskowych najchętniej używają kultowi reżyserowie

Sfotografowanie tej samej sceny teleobiektywem i szkłem szerokokątnym zupełnie inaczej oddaje jej charakter. Do tego stopnia, że niektórzy reżyserowie wymagali budowania scenografii specjalnie pod ich ulubiona ogniskową. Zobaczcie, z jakich szkieł najchętniej korzystali podczas pracy nad kultowymi produkcjami.

Jaki obiektyw jest najlepszy i który najlepiej oddaje to, co widzi ludzkie oko? Zdania są podzielone, a każdy z nas ma chyba swoje “ulubione” ogniskowe, którymi najbardziej lubi komponować. Jedni preferują szkła szerokokątne, drudzy lepiej czują się z teleobiektywami, a jeszcze inni za najdoskonalsze uważają standardy pokroju 35 i 50 mm. Nic dziwnego, że swoje obiektywowe “fetysze” mają także ikony kina.

Ale ogniskowa obiektywu nie tylko odpowiada za to, ile będziemy w stanie zmieścić w kadrze i w jakim stopniu rozmyte będzie tło. To także jedno z najważniejszych narzędzi wpływających na ostateczny charakter sceny i odbiór postaci. Do tego stopnia, że niektórzy reżyserowie, jak chociażby Alfred Hitchcock i David Cronenberg, cały film rejestrowali używając tylko jednej ogniskowej, wymagając by scenografie były zbudowane specjalnie pod “ich” obiektyw.

 

Z kolei w innych produkcjach użycie wielu szkieł pozwala oddzielić jedne sceny od innych i budować rytmiczną narrację. Preferencji jest tak dużo jak samych reżyserów, choć niektóre z nich często się powtarzają, a sami zainteresowani zmieniają je niekiedy zupełnie z filmu na film.

Dzięki filmowemu zestawieniu przygotowanemu przez Saresha Sudhakarana może zajrzeć za kulisy filmowych produkcji i dowiedzieć się w jakim celu i jakiego rodzaju szkieł podczas pracy nad jednymi z najbardziej znanych filmów wszech czasów używały takie osobistości jak Stanley Kubrick, Martin Scorcese, Steven Spierlberg, Akira Kurosawa, Quentin Tarantino czy David Fincher. Łącznie dowiemy się co nieco o pracy 19 światowej klasy reżyserów.

Pozycja obowiązkowa dla wszystkich filmujących, ale także temat do zastanowienia się dla osób pracujących nad cyklami fotograficznymi.

Więcej wnikliwych analizych i poradników Sudhakarana znajdziecie pod adresem wolfcrow.com oraz na jego kanale w serwisie Youtube.

 

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Oto najlepsze polskie zdjęcia sportowe minionego roku. Wyniki IV edycji Polskiego Konkursu Fotografii Sportowej
20 Lis 2017
Dobiegła końca czwarta, rekordowa edycja Polskiego Konkursu Fotografii Prasowej.  Oto galeria najlepszych kadrów zawodowców i amatorów wybranych spośród ponad 2 tys. zgłoszeń.
0
Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2017 - poznaliśmy laureatów
15 Lis 2017
Portret 16-letniego uchodźcy autorstwa Césara Dezfuli został wybrany przez jurorów najlepszą pracą tegorocznej edycji Taylor Wessing Photographic Portrait Prize.
3
Fotografia przyrody na wesoło. Oto najlepsze zdjęcia z konkursu Comedy Wildlife Photography Awards 2017
9 Lis 2017
Czy natura ma poczucie humoru? Zobaczcie zdjęcia finalistów tegorocznej edycji konkursu Comedy Wildlife Photography Awards, który od trzech lat nagradza najzabawniejsze zdjęcia przyrodnicze.
0
The Anonymous Project - zbierają slajdy z całego świata, by stworzyć monumentalny portret minionej epoki. Dołącz i ty
3 Lis 2017
Tysiące amatorskich fotografii, pochowanych na naszych strychach i sprzedawanych za grosze na pchlich targach, to pamiętnik minionej epoki. The Anonymous Project pragnie ten pamiętnik zachować dla przyszłych pokoleń.
3