Filmy o fotografii w ramach 2. edycji letniego kina WJF

Filmy o fotografii w ramach 2. edycji letniego kina WJF

W ramach projektu Wszyscy Jesteśmy Fotografami organizowane będą plenerowe pokazy filmów o fotografii pod hasłem „Kino Letnie vol. 2”. W ramach drugiej edycji wyświetlone zostaną 4 dokumenty przedstawiające sylwetki wyjątkowych twórców.

Do Warszawy powraca Kino Letnie, organizowane przez twórców projektu Wszyscy Jesteśmy Fotografami. W ramach wydarzenia, co 2 tygodnie wyświetlane będą filmy skierowane do miłośników fotografii. Dzięki Jini Dellaccio poznamy związki fotografii i muzyki, dramatyczne losy Tima Hetheringtona pozwolą zrozumieć współczesne oblicze wojny i jej konsekwencje, Saul Leiter pokaże jak celebrować każdą chwilę życia, także z aparatem fotograficznym, a Sally Mann opowie o swej pracy i inspiracjach, których głównym źródłem jest najbliższe otoczenie i rodzina artystki.

 

W tym roku autorzy projektu przygotowali dla nas 4 wyjątkowe dokumenty:

  • Autentyczna. Historia Jini Dellaccio” - W 1964 roku, 47 letnia Jini Dellaccio, fotografka samouk, zaczęła spędzać czas z hałaśliwymi, garażowymi kapelami takimi jak The Sonics. W efekcie tej współpracy powstały zaskakujące obrazy i nowatorskie, jak na tamte czasy, okładki albumów. Jini Dellaccio uchwyciła bezprecedensowe portrety Neila Younga i wczesne występy takich zespołów jak The Who, Rolling Stones i Mamas & Papas. W filmie muzycy i fotografowie ówczesnej sceny rockowej dołączają do fotografki, by odbyć inspirującą wycieczkę w przeszłość, do krainy jej talentu, pomysłowości i stylu z subkulturą muzyczną Północno-Zachodniego Wybrzeża w tle. Sercem tego filmu jest jednak uniwersalna historia o miłości, kreatywności i duchu niezależności.
  • Which Way Is the Front Line from Here? The Life and Time of Tim Hetherington” - 20 kwietnia 2011 roku tuż po premierze filmu “Restrepo” i tylko sześć tygodni po ogłoszeniu nominacji do Oskara dla tego obrazu, fotograf i reżyser filmowy Tim Hetherington zmarł w wyniku ostrzału w Mistarcie (Libia), gdzie dokumentował wojnę. W ostatnich chwilach towarzyszył mu hiszpzański fotograf, który trzymał go za rękę i starał się utrzymać w przytomności. Te sceny zakończyły życie i 10 letnią karierę jednego z najważniejszych dziennikarzy generacji. W poruszającym dokumencie Sebastian Junger, autor “The Perfect Storm”, “War” i współreżyser filmu “Restrepo”, śledzi pracę swojego przyjaciela, by pokazać jak utalentowanym i niezwykłym człowiekiem był Tim Hetherington. Film potwierdza także z jakim ryzykiem wiąże się praca dziennikarza wojennego. Jest też smutną refleksją nad współczesnym światem uwikłanym w setki, jeśli nie tysiące, konfliktów zbrojnych.
  • In No Great Hurry: 13 Lessons in Life with Saul Leiter” - Saul Leiter jest uważany za jednego z pionierów barwnej fotografii. Jego styl obrazowania i patrzenia na świat miał wpływ na wielu twórców, był między innymi ostatnio inspiracją do wizualnej formy filmu “Carol” w reżyserii Todda Hynesa. Sam Laiter nigdy jednak nie dbał o sławę. Dla niego ważniejsze było picie kawy i celebrowanie życia z aparatem w ręce. Motorem jego działania było poszukiwanie piękna. Przez lata zgromadził ogromne archiwum prac, które wypełniły jego nowojorskie mieszkanie. W filmie, który jest intymnym i wzruszającym portretem artysty, widzimy osiemdziesięciokilkuletniego Leitera zmagającego się zarówno z próbą uporządkowania mieszkania pełnego wspomnień, konsekwencjami sławy, jak i wścibskim reżyserem.
  • What Remains: The Life and Work of Sally Mann” - “To, co jest najbliżej ciebie, możesz sfotografować najlepiej”. To dewiza Sally Mann, amerykańskiej fotografki, która zyskała światowe uznanie dzięki zdjęciom z cyklu "Immediate Family" ukazującym trójkę jej dzieci – Emmetta, Jessie i Virginię. Cykl wzbudził zarówno zachwyt, jak i kontrowersje. Dyskutowano na temat granic intymności w ukazywaniu dzieci. W filmie Stevena Cantora spotykamy Sally Mann na jej farmie w Virginii. Artystka opowiada o swych inspiracjach, rozwoju twórczym. Dzieli się refleksjami na temat śmierci, przemijania i rozkładu, które stały się główymi tematami jej późniejszych prac. Poznajemy także jej męża Larry’ego i dorosłe już dzieci, które komentują zdjęcia ze swego dzieciństwa. Film jest głęboką opowieścią o życiu i twórczości artystki, stawia także wiele pytań dotyczących roli i znaczenia współczesnej fotografii.

Seanse odbędą się w dniach 26.06, 14.07, 4.08 i 25.08 2016 roku, o godzinie 21:30, na Placu Defilad w Warszawie. Wstęp wolny.

Więcej informacji znajdziecie na stronie facebookowej wydarzenia oraz pod adresem wszyscyjestesmyfotografami.blogspot.com.

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix TZ200 - test praktyczny
16 Sie 2018
Jest tak mały i lekki, że można go nosić w kieszeni spodni, ale oferuje aż 15-krotny zoom optyczny z funkcją stabilizacji obrazu. Do tego mamy 1-calową matrycę 20 Mp, filmy 4K, świetny AF, ekran LCD i malutki wizjer oraz wiele inteligentnych trybów czy Wi-Fi i Bluetooth. Czego chcieć więcej w aparacie dla podróżnika? Sprawdziliśmy, jak w praktyce sprawuje się Panasonic Lumix TZ200.
2
Fujifilm X-T100 - test aparatu
8 Sie 2018
Fujifilm wie, jak robić małe, piękne aparaty, a najnowszy model X-T100 jest tego świetnym przykładem. Ze stylem w parze idą interesujące parametry: 24-megapikselowa matryca APS-C, odchylany o 180 stopni, dotykowy ekran LCD, duża wydajność pracy na baterii i niezła ergonomia. Sprawdziliśmy, jak X-T100 radzi sobie w praktyce.
1
Sigma Art z mocowaniem Sony E - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
30 Lip 2018
Jesteście ciekawi, co do zaoferowania mają obiektywy Sigma Art z mocowaniem do Sony E? Sprawdziliśmy, jak w praktyce wypadają dostępne już w sprzedaży modele 20, 24, 35, 50 i 85 mm ze światłem f/1.4.
8
EIZO ColorEdge CG2730 - test monitora
27 Lip 2018
Ten profesjonalny 27-calowy monitor o rozdzielczości 2560 x 1440 px, z wbudowanym czujnikiem do automatycznej kalibracji, zaprojektowano do zastosowań w fotografii, grafice, druku i postprodukcji. Od zawsze monitory z serii CG wyznaczały najwyższe standardy obrazowania na rynku. Czy z tym modelem będzie podobnie? Sprawdźmy!
0