Rozmycie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
6
Optyka:
7
Budowa:
8
Marka:
Olympus
Nasza ocena:

76%

Olympus M.Zuiko 7-14 mm f/2,8 PRO to konstrukcja, która poszerza linię profesjonalnych obiektywów z serii PRO przeznaczonych do aparatów z matrycą Mikro Cztery Trzecie. Jednak czy sprosta ona wyśrubowanym wymaganiom zaawansowanych fotografów, poszukujących jasnego ultraszerokokątnego zooma? Sprawdźcie, jak nowe szkło Olympusa wypadło w naszym teście.

Autor: Michał Chrzanowski

1 Październik 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 

5. Rozmycie


Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:
poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Jak możemy wyczytać z z powyższych wykresów, w czasie fotografowania na ogniskowej 7 mm i przysłonie f/2.8 rozmycie obrazu może być widoczne w centrum kadru. Na brzegach wartości BxU są nie do przyjęcia - zwłaszcza prawy brzeg kadru. Wyniki rzędu 2.83-9.21 oznaczają już bardzo duże rozbieżności rozmycia między poszczególnymi fragmentami planu fotograficznego. Świadczy o tym chociażby charakterystyka wykresu, który tworzy nierównomierną powierzchnię. Dopiero przymknięcie przysłony do f/8 sprawi, że wykres zdecydowanie się spłaszczy. Jednak rozmycie obrazu wciąż będzie zauważalne - wartości BxU wahają się w granicach 3.59-5.94.

Analogiczna zależność występuje również podczas fotografowania na ogniskowej 14 mm i przysłonie f/2.8. Najwyższe wyniki zanotujemy na prawym brzegu kadru - 5.76-6.50. Poza tym, dysproporcje rozmycia obrazu między centrum a brzegami będą zauważalne, choć nie tak jak w przypadku ogniskowej 7 mm. Charakterystyka wykresu ulegnie zmianie na przysłonie f/4. Płaszczyzna będzie równomierna, jednak wartości BxU na poziomie 3.31-4.82 oznaczają, że rozmycie wciąż będzie zauważalne i denerwujące.

Wartości dla odbitki 20x30 cm:
poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Podobnie wygląda sytuacja w przypadku wykresu wygenerowanego dla odbitki 20x30 cm, gdzie dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości. Podczas fotografowania na ogniskowej 7 mm i przysłonie f/2.8 obraz będzie ostry na niemal całym planie fotograficznym. Wyjątek stanowi prawy brzeg kadru, gdzie wartości BxU wyniosą 23.05-34.31. Oznacza to, że na zdjęciu wystąpi delikatnie zauważalne rozmycie. Sytuacja ulegnie zmianie w momencie przymknięcia przysłony do f/5.6 - obraz będzie ostry w całej rozpiętości kadru. Z kolei zmiana ogniskowej na 14 mm zaowocuje ostrym obrazem na całym planie fotograficznym już od przysłony f/2.8.







]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)