Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
6
Optyka:
7
Budowa:
8
Marka:
Olympus
Nasza ocena:

76%

Olympus M.Zuiko 7-14 mm f/2,8 PRO to konstrukcja, która poszerza linię profesjonalnych obiektywów z serii PRO przeznaczonych do aparatów z matrycą Mikro Cztery Trzecie. Jednak czy sprosta ona wyśrubowanym wymaganiom zaawansowanych fotografów, poszukujących jasnego ultraszerokokątnego zooma? Sprawdźcie, jak nowe szkło Olympusa wypadło w naszym teście.

0

Autor: Michał Chrzanowski

1 Październik 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 

4. Rozdzielczość


Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki, według standardów DxO, uznajemy te powyżej 21 lp/mm po standaryzacji matrycy Mikro Cztery Trzecie do pełnej klatki.

Jak możemy zauważyć na poniższym wykresie funkcji MTF50, podczas fotografowania w formacie RAW otrzymamy optymalną jakość obrazu już od maksymalnego otworu przysłony f/2.8 (31.75 lp/mm), aż do f/8 (30.55 lp/mm). W tym przedziale zanotujemy także najwyższą rozdzielczość 33.94 lp/mm na przysłonach f/4 i f/5.6. Za takie rezultaty należy pochwalić producenta, ponieważ na niższych wartościach przysłony uzyskamy najlepszą jakość obrazu - a taka zależność nie jest często spotykana w podobnych konstrukcjach. Stopniowy i sukcesywny spadek rozdzielczości odnotujemy dopiero od f/11 (25.77 lp/mm). Z kolei najsłabsze wyniki - poniżej granicy akceptowalności - zauważymy na przysłonach f/16 i f/22 (kolejno 20.82 lp/mm i 15.70 lp/mm).

Podobną charakterystykę funkcji MTF50 osiągniemy na brzegach kadru, jednak wyniki będą mniejsze. Granica akceptowalności zostanie przekroczona jedynie w przedziale przysłon f/4 (23.09 lp/mm) - f/11 (21.46 lp/mm). W tym też zakresie odnotujemy najwyższą rozdzielczość na brzegach na przysłonie f/8 (23.90 lp/mm). Z kolei najniższa jakość obrazu wystąpi na f/22 (13.74 lp/mm). Natomiast fotografowanie na najszerszej przysłonie f/2.8 skutkuje wynikiem 18.78 lp/mm, czyli 2.22 lp/mm poniżej granicy akceptowalności.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Dla porównania zamieszczamy również wykresy funkcji MTF50 dla obrazów zapisanych w formacie JPEG. Jak możemy zauważyć poniżej, zdjęcia będą prezentować znacznie wyższą rozdzielczość, a charakterystyka wykresu ulegnie zmianie. Z kolei dysproporcje w jakości obrazu między centrum a brzegami kadru nie będą duże. Oznacza to, że rozdzielczość będzie podobna na całej powierzchni kadru - niezależnie od przysłon i ogniskowej.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Wykres dotyczy funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.







]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy numer DCP
Digital Camera Polska
Spis treści

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Samyang AF 35 mm f/1.8 FE - zdjęcia przykładowe
Samyang AF 35 mm f/1.8 FE - zdjęcia przykładowe
Najnowsza 35-tka Samyanga proponuje alternatywę dla natywnego obiektywu Sony w dużo niższej cenie. Czy przypłacimy to jakością obrazu? Zobaczcie zdjęcia...
14
3
Irix 45 mm f/1.4 - test obiektywu
Irix 45 mm f/1.4 - test obiektywu
Reprezentujący średnią półkę cenową, manualny Irix 45 mm f/1.4 obiecuje wykonanie i rezultaty godne obiektywu wyższej klasy. Sprawdziliśmy jak ta egzotyczna ogniskowa sprawdza się w praktyce.
13
0
Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4 - zdjęcia przykładowe
Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4 - zdjęcia przykładowe
Jakich efektów możemy spodziewać się po profesjonalnym obiektywie standardowym z serii Lumix S? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane szkłem Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4.
10
12
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)