Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
6
Optyka:
7
Budowa:
8
Marka:
Olympus
Nasza ocena:

76%

Olympus M.Zuiko 7-14 mm f/2,8 PRO to konstrukcja, która poszerza linię profesjonalnych obiektywów z serii PRO przeznaczonych do aparatów z matrycą Mikro Cztery Trzecie. Jednak czy sprosta ona wyśrubowanym wymaganiom zaawansowanych fotografów, poszukujących jasnego ultraszerokokątnego zooma? Sprawdźcie, jak nowe szkło Olympusa wypadło w naszym teście.

Autor: Michał Chrzanowski

1 Październik 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 

6. Aberracja chromatyczna


Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wybranych (skrajnych i środkowej) ogniskowych i pełnego zakresu przysłon. Przedstawiane wykresy pokazują najgorsze wartości dla każdej z ogniskowych.

Niestety Olympus M.Zuiko 7-14 mm f/2,8 PRO ma nie najlepiej skorygowaną aberrację chromatyczną. Największą anomalię wynoszącą aż 1.89 piksela zanotowaliśmy na ogniskowej 7 mm i f/16. Podobny wynik rzędu 1.46-1.70 piksela utrzymywał się także na innych przysłonach. Takie wartości (wynoszące około dwóch pikseli) mogą oznaczać, że w niektórych przypadkach (zwłaszcza na kontrastowych fragmentach zdjęcia) aberracja może być zauważalna na zdjęciach. Natomiast zmiana ogniskowej do 14 mm sprawi, że anomalia ulegnie zmniejszeniu. Największy wynik 1.01 piksela odnotujemy na f/2.8. Z kolei przymknięcie przysłony będzie skutkować delikatnym zmniejszeniem aberracji do wartości 0.96-0,98 piksela.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)








]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)