Konstrukcja

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
6
Optyka:
7
Budowa:
8
Marka:
Olympus
Nasza ocena:

76%

Olympus M.Zuiko 7-14 mm f/2,8 PRO to konstrukcja, która poszerza linię profesjonalnych obiektywów z serii PRO przeznaczonych do aparatów z matrycą Mikro Cztery Trzecie. Jednak czy sprosta ona wyśrubowanym wymaganiom zaawansowanych fotografów, poszukujących jasnego ultraszerokokątnego zooma? Sprawdźcie, jak nowe szkło Olympusa wypadło w naszym teście.

Autor: Michał Chrzanowski

1 Październik 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 

2. Konstrukcja


Obiektywy Olympus M.Zuiko z serii PRO to bardzo solidne i precyzyjnie wykonane konstrukcje klasy premium. Zostały zaprojektowane, aby zapewnić nie tylko wysoką jakość obrazu, lecz także maksymalną mobilność fotografom, którzy chcą podróżować z lekkim i niedużym bagażem. Łączą w sobie zaawansowaną optykę oraz kompaktową i lekką konstrukcję charakterystyczną dla systemu Mikro Cztery Trzecie.

Nie inaczej prezentuje się najnowszy model M.Zuiko 7-14 mm f/2,8 PRO. Po pierwszym zetknięciu się z nim mamy pewność, że pochodzi z tej samej rodziny profesjonalnych obiektywów. Do jego produkcji japoński koncern wykorzystał głównie stop metali. Pierścienie zmiany ogniskowej i ustawiania ostrości są z niego wykonane, podobnie zresztą jak cała zewnętrzna obudowa wraz z bagnetem obiektywu. Co więcej, pierścień zooma jest szeroki i pokryty wyraźnymi rowkowaniami. Poza tym przekręca się go płynnie i cicho, a użytkowanie jest bardzo wygodne. Na tubusie znalazł się również przycisk funkcyjny L-Fn, który umożliwia szybki dostęp do zapisanych pod nim opcji (dane ustawienia przypisujemy w menu aparatu). Ponadto, M.Zuiko 7-14 mm f/2,8 PRO dzięki jedenastu oddzielnym uszczelnieniom jest chroniony przed deszczem i kurzem. Dlatego też połączenie obiektywu z Olympusem OM-D E-M1 lub OM-D E-M5 II może stworzyć ciekawy duet, którym będziemy w stanie fotografować w nawet najbardziej wymagających warunkach.

Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

W kwestii rozmiaru nowy Olympus M.Zuiko 7-14 mm f/2,8 PRO jest niemalże bliźniaczą konstrukcją standardowego zooma M.ZUIKO DIGITAL 12-40mm f/2.8. Mierzy 78,9 x 105,8 mm i waży 534 g (starszy brat - 69,9 x 84 mm). Po podłączeniu nowego szkła na przykład do aparatu OM-D E-M5 II powstanie lekki i kompaktowy zestaw, który waży prawie połowę mniej niż Nikon D610 z obiektywem Nikkor 14-24 mm f/2.8 G ED AF-S. Co więcej taka kombinacja jest dobrze wyważona, dzięki czemu obiektyw wygodnie leży w dłoniach. Na szczególne odnotowanie zasługuje także niebanalny wygląd, co jest już niejako domeną szkieł z serii PRO. Dzięki stylowym i eleganckim wykończeniom obiektyw może przypaść do gustu wielu użytkownikom systemu Mikro Cztery Trzecie.
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Serce testowanego obiektywu stanowi czternaście elementów rozmieszczonych w jedenastu grupach. Wśród nich znajdują się trzy soczewki asferyczne, jedna soczewka DSA, dwie soczewki HR i elementy ze szkła Super ED. Zdaniem producenta takie rozwiązania mają zminimalizować aberrację oraz skutkować bardzo dobrą ostrością obrazu zarówno w centrum, jak i na brzegach kadru. Ponadto, obiektyw posiada przysłonę składającą się z siedmiu listków oraz stałą światłosiłę f/2.8. Dzięki niej oraz wydajnej stabilizacji, w którą są wyposażone aparaty Olympusa, będziemy w stanie efektywnie fotografować w gorszych warunkach oświetleniowych bez konieczności zwiększania czułości matrycy.

Wraz z obiektywem otrzymujemy także przedni i tylny dekielek. Przedni dekielek jest dosyć duży, a dzięki podwójnemu uchwytowi bardzo poręczny i wygodny w użyciu. Zakładanie dekielka nie sprawiało żadnego problemu. Z kolei osłona przeciwsłoneczna została zamocowana na stałe. W przypadku jakiegokolwiek uszkodzenia nie będziemy w stanie sami wymienić jej na nową (osłona zostanie wymieniona dopiero w serwisie Olympusa). Zdecydowanie lepiej sprawdzają się nakręcane osłony, które są wykorzystywane w konkurencyjnych obiektywach. Dlatego też zastosowane rozwiązanie w M.Zuiko 7-14 mm f/2,8 PRO musimy uznać za minus. Poza tym, z racji kształtu przedniej soczewki, nie ma możliwości zamocowania filtra.







]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)