Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8.5
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Tamron
Nasza ocena:

89%

Zaawansowany układ optyczny, stabilizacja obrazu, metalowy i uszczelniony korpus - to tylko kilka rozwiązań wykorzystanych w pełnoklatkowym Tamronie SP 35 mm f/1.8 Di VC USD. Producent wyraźnie chce odmienić wizerunek marki kojarzonej dotychczas głównie z kompaktowymi zoomami. Czy nowa stałka mu w tym pomoże?

Autor: Michał Chrzanowski

9 Październik 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 

5. Rozdzielczość


Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm.

Nowy Tamron oferuje dobrą rozdzielczość obrazu. Jak możemy zauważyć na poniższym wykresie funkcji MTF50, w momencie fotografowania w formacie RAW otrzymaliśmy użyteczny rezultat w centrum kadru w całym zakresie przysłon. Na f/1.8 osiągnęliśmy wartość 31,87 lp/mm, która wyraźnie przekroczyła granicę akceptowalności. Oznacza to, że już na maksymalnym otworze będziemy mogli cieszyć się dobrą jakością obrazu. Podczas testu najwyższą rozdzielczość zaobserwowaliśmy przy f/8 - 39,28 lp/mm. Z kolei najsłabiej wypadła f/4, gdzie zanotowaliśmy znaczny spadek względem innych przysłon - wartość funkcji MTF50 wyniosła 30,02 lp/mm.

Równie dobrze obiektyw zaprezentował się pod kątem rozdzielczości obrazu na brzegach kadru. Charakterystyka wykresu jest łudząco podobna do tego wygenerowanego dla centrum planu fotograficznego. Jakość obrazu na żadnej przysłonie nie spadła poniżej akceptowalnej granicy 20 lp/mm. Na najszerzej otwartej przysłonie rozdzielczość wyniosła 23,65 lp/mm. Podobnie jak w centrum, tak i na brzegach kadru najlepszą jakość obrazu uzyskaliśmy na f/8 - 33,57 lp/mm. Natomiast najmniejszą wartość funkcji MTF50 odnotowaliśmy na przysłonie f/4.

Podsumowując, Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD zapewnia dobrą i przede wszystkim wyrównaną rozdzielczość na wszystkich przysłonach. Pochwalić także należy małe dysproporcje pomiędzy centrum a brzegami kadru. Dzięki temu podobna jakość obrazu wystąpi na całym zdjęciu.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Dla porównania zamieszczamy również wykresy funkcji MTF50 dla obrazów zapisanych w formacie JPEG. Jak możemy zauważyć poniżej, charakterystyka wykresu będzie podobna do tej, jaką otrzymaliśmy w przypadku plików RAW. Jednak zdjęcia będą prezentować znacznie wyższą rozdzielczość. Z kolei dysproporcje w jakości obrazu między centrum a brzegami kadru nie będą duże. Oznacza to, że rozdzielczość będzie podobna na całej powierzchni kadru - niezależnie od wybranej przysłony.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Wykres dotyczy funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.

Rozdzielczość obrazu w praktyce
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)




]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)