Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Sigma
Nasza ocena:

81%

Do naszej redakcji trafiła pełnoklatkowa Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM ART. Ten jasny, stałoogniskowy obiektyw szerokokątny został wyposażony w utradźwiękowy system autofokusu oraz zaawansowany układ optyczny, który ma oferować doskonałą jakość i rozdzielczość obrazu na całej powierzchni kadru. Czy tak jest naprawdę? Zobaczcie to w naszym teście.

Autor: Michał Chrzanowski

4 Grudzień 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 

10. Podsumowanie


Japoński koncern nie zwalnia tempa i po raz kolejny zaprojektował obiektyw, który przyprawia o szybsze bicie serca wielu pasjonatów fotografii. Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM ART to konstrukcja wyjątkowa - co do tego nie mamy żadnych wątpliwości. Kombinacja ogniskowej 20 mm i światła f/1.4 jest szczególnym i - jak dotąd - niespotykanym konstrukcyjnym osiągnięciem. Tak naprawdę dla Sigmy na rynku fotograficznym nie ma odpowiednio silnego konkurenta, z którym mogłaby stoczyć wyrównany pojedynek.

Nie będzie dla nikogo wielkim zaskoczeniem jeśli napiszemy, że największe wrażenie wywarło na nas połączenie szerokiej ogniskowej i jasnego światła. Prawdę mówiąc nie spodziewaliśmy się, że taki duet dostarczy tak fantastycznej plastyki oraz małej głębi ostrości. Bez problemu efektownie odseparujemy fotografowany obiekt od tła zdjęcia - pomoże temu także minimalna odległość ostrzenia wynosząca 27 cm. W tym miejscu należy również pochwalić rozdzielczość (zwłaszcza w centrum planu fotograficznego), która wyraźnie przekracza akceptowalną granicę. Dzięki temu będziemy mogli cieszyć się wysoką jakością obrazu już od nominalnego otworu względnego. Wyjątek stanowi jedynie brzeg kadru na f/1.4, choć i tu nie jest skrajnie źle - bardzo mało zabrakło, aby przekroczyć granicę akceptowalności. Ponadto, wady optyczne takie jak dystorsja i winietowanie są świetnie korygowane i nie stanowią problemu. Tym bardziej szkoda, że również aberracja chromatyczna nie podążyła w ich ślady. Wartość 1,70 piksela jest już spora i może być zauważalna na zdjęciach - ale dopiero przy zbliżeniach 1:1. Obiektyw również mógłby lepiej spisywać się podczas fotografowania w warunkach silnego i kontrastowego światła. Niestety w takich sytuacjach na zdjęciach będą pojawiać się dosyć duże bliki i flary. Niemniej jednak jakość obrazu, kontrast, wyrazistość oraz prawidłowe przenoszenie kolorów z nawiązką rekompensują drobne wady układu optycznego.

Zobacz wszystkie zdjęcia (6)

Nie bez znaczenia jest także solidne wykonanie, które stoi na najwyższym poziomie. Elegancki design oraz precyzja konstrukcji to już cechy rozpoznawcze modeli z serii Art. Podobnie jest z nową “dwudziestką” - perfekcyjnie komponuje się z lustrzankami Nikona lub Canona. Niemniej jednak, do pełni szczęścia zabrakło uszczelnień, które jeszcze bardziej zwiększyłyby funkcjonalność obiektywu - zwłaszcza podczas fotografowania w trudniejszych warunkach pogodowych. Niektórym użytkownikom może również nie przypaść do gustu brak możliwości montażu filtrów oraz na stałe przymocowana osłona przeciwsłoneczna.

Sigmie udało się dokonać tego, co jeszcze kilka lat temu wydawało się nie do pomyślenia. Japoński koncern zaprojektował i wykonał obiektyw, który łączy ultraszerokokątną ogniskową 20 mm i bardzo jasne światło f/1.4. A takich parametrów trudno doszukiwać się w ofertach konkurencyjnych firm - po prostu nie mają tego typu konstrukcji! Nowe szkło z serii ART zdecydowanie może sprostać oczekiwaniom wymagających zawodowców, oferując im ponadprzeciętną jakość i plastykę obrazu oraz niezawodność podczas pracy. Naszym zdaniem Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM ART jest warta swojej ceny (około 3700 zł) i dla wielu profesjonalistów może stać się pierwszym wyborem i głównym narzędziem pracy.


Podsumowanie

+ wyjątkowe parametry (ogniskowa 20 mm i światło f/1.4)
+ solidne i precyzyjne wykonanie
+ elegancki i wygląd
+ wygodny pierścień ustawiania ostrości
+ współpraca ze stacją dokującą USB DOCK
+ cichy, precyzyjny i szybki autofokus
+ minimalna odległość ostrzenia już od 27 cm
+ bardzo dobra rozdzielczość obrazu w centrum kadru w całym zakresie przysłon
+ dobra rozdzielczość obrazu na brzegach kadru od przysłony f/1.8
+ fantastycznie skorygowana dystorsja obrazu
+ mała winieta, nawet na najszerzej otwartej przysłonie
+ przyjemne bokeh na f/1.4
+ bardzo dobra kontrastowość, wyrazistość i kolorystyka zdjęć

- brak uszczelnianej obudowy
- brak możliwości podłączenia filtrów
- osłona przeciwsłoneczna zamocowana na stałe
- rozdzielczość na brzegach kadru podczas fotografowania na f/1.4 poniżej akceptowalnej granicy
- zauważalne rozmycie obrazu na f/1.4
- przeciętnie korygowana aberracja chromatyczna
- słaba praca w warunkach kontrastowego oświetlenia

Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM ART uzyskała w swojej klasie 81%





]> */


]

Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7
Optyka:
8
Budowa:
8
Ocena ogólna

81%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)