Olympus OM-D E-M5 II - test aparatu

Olympus OM-D E-M5 II - test aparatu ocena 85%

Olympus OM-D E-M5 II to druga generacja niezwykle popularnego bezlusterkowca w systemie Mikro Cztery Trzecie. Najnowszy model został wyposażony w wiele usprawnionych i ciekawych rozwiązań, jednak czy są one na tyle istotne aby w pełni zastąpić poprzednika oraz konkurować z aparatami innych producentów? Zobaczcie, jak nowy OM-D E-M5 II zaprezentował się w naszym teście.

 

6. Jakość zdjęć JPEG


Aparat jest jeszcze nowością, więc pliki RAW z tego aparatu nie są jeszcze wspierane przez nasz program laboratoryjny DxO Analyzer. W związku z tym podstawowe oceny obrazu przeprowadzone zostały na oryginalnych plikach JPEG prosto z aparatu.

Szumy i reprodukcja szczegółów
Olympus OM-D E-M5 II oferuje zakres czułości matrycy ISO 100 (LOW) – ISO 25600. Przedział ten jest dostępny dla zdjęć wykonywanych w formacie JPEG oraz RAW.

Podczas fotografowania do wartości ISO 800 szumy praktycznie nie są widoczne. Delikatne artefakty zaczynają się pojawiać na czułości ISO 1600, jednak obraz wciąż prezentuje się bardzo dobrze. Nieco więcej szumów dostrzeżemy fotografując na ISO 3200 i ISO 6400. Jednak, pomimo wyższych czułości zdjęcia dalej wyglądają ładnie i są w pełni akceptowalne. Zdecydowanie gorzej sytuacja wygląda na wartości ISO 12800 – zdjęcia są pozbawione kontrastu, a kolory są wyblakłe. Z kolei ISO 25600 – tak jak się można było tego spodziewać - nie jest wartością użytkową. Obrazy charakteryzują się niską szczegółowością oraz słabym nasyceniem barw.
Olympusa OM-D E-M5 II - reprodukcja szczegółów
ustawienia standardowe:

Zobacz wszystkie zdjęcia (9)
odszumianie i wyostrzanie minimalne:
Zobacz wszystkie zdjęcia (9)
fragment scenki – ustawienia standardowe:
Zobacz wszystkie zdjęcia (9)
fragment scenki – odszumianie i wyostrzanie minimalne:
Zobacz wszystkie zdjęcia (9)
poziomy wyostrzania:
Zobacz wszystkie zdjęcia (5)
Poziom szumów i reprodukcja szczegółów mierzona jest dla plików JPEG w najwyższej, dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i ze standardowymi ustawieniami oraz dla najniższych ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wszystkich dostępnych ekwiwalentów ISO co 1EV. Wykres przedstawia utratę szczegółów wraz ze wzrostem zaszumienia.

Reprodukcja kolorów
Testowany przez nas aparat ma tendencję do dosyć ciepłego oddawania kolorów - pomimo standardowych ustawień aparatu. Wprawdzie producent oferuje również opcję ciepłych tonów, jednak w tym wypadku została ona wyłączona w celu osiągnięcia optymalnych rezultatów. Na poniższych wykresach oraz tablicy testowej zauważalne jest przesunięcie kolorów w cieplejsze tony – głównie czerwień i pomarańcz. Natomiast całkiem dobrze oddawane są szarości, jednak biel jest przesunięta w kierunki purpury.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)
Test reprodukcji kolorów wykonywany jest na tablicy kolorów oświetlonej światłem dziennym 5000K przy zdefiniowanym balansie bieli na wzorzec (CBL Lens).

Jakość obrazu w nieostrościach
OM-D E-M5 II dobrze zaprezentował się pod względem jakości obrazu w nieostrościach. Podczas fotografowania na czułości ISO 6400 szumy są bardzo dobrze korygowane przez aparat, a jedynym zauważalnym minusem będzie spadek kontrastu. Większe zmiany w kontraście oraz odwzorowaniu barw widoczne są na ISO 12800 oraz skrajnej czułości ISO 25600, gdzie występuje bardzo dużo artefaktów oraz przebarwień.
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)
Jakość zdjęć plenerowych
W tej części testu postanowiliśmy ocenić Olympusa OM-D E-M5 II pod względem jakości zdjęć wykonanych poza naszym laboratorium.

Aparat dobrze poradził sobie podczas fotografowania scen o wysokim kontraście. Na zdjęciach wykonanych w formacie JPEG (bez żadnej korekty i filtra) wyraźnie można dostrzec szczegóły w jasnych jak i ciemnych partiach kadru.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)
Pozytywnie zaskoczyliśmy się również podczas przeprowadzonej sesji z modelką. Fotografowanie pod ostre światło nie stanowiło żadnego problemu dla nowego modelu Olympusa. Nie zanotowaliśmy większych problemów z ustawieniem ostrości. Czasem tylko, gdy światło było zbyt mocne, a w kadrze nie znajdował się kontrastowy obszar, aparat zwalniał po czym poprawnie ostrzył wybrany obiekt. Nowy E-M5 II sprawdził się podczas pracy w studio z modelką, jednak podkreślić należy fakty, że sesja była przeprowadzana z użyciem oświetlenia ciągłego.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)
Aparat równie dobrze wypadł pod kątem jakości zdjęć wykonanych na wyższych czułościach matrycy. Szczegóły oraz tonacja skóry były dobrze odwzorowane, co jest niezmiernie ważne, na przykład podczas fotografowania portretów w słabszych warunkach oświetleniowych.
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)
Nowy model Olympusa równie dobrze poradził sobie z odwzorowaniem kolorów. Podczas fotografowania użyliśmy standardowych ustawień, bez nakładania żadnych efektów wizualnych w postaci filtrów kolorystycznych.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Podsumowanie tej części:

+ bardzo dobra jakość zdjęć wykonanych w przedziale ISO 100 – ISO 1600
+ dobre odwzorowanie szczegółów oraz kolorów na wyższych czułościach
+ bardzo dobra jakość obrazu w nieostrościach

- tendencja do ciepłego odwzorowania barw

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0