Tamron SP 15-30 mm f/2.8 DI VC USD - Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
6.5
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Nasza ocena:

83%

Tamron SP 15-30 mm f/2.8 DI VC USD to pełnoklatkowy ultraszerokokątny zoom zaprojektowany z myślą o zawodowcach. Na pokładzie znajdziemy zaawansowany układ optyczny, ultradźwiękowy silnik autofokusa oraz - co niespotykane w podobnych konstrukcjach - system stabilizacji obrazu.

Autor: Michał Chrzanowski

27 Listopad 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 

5. Rozdzielczość


Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm.

Przejdźmy teraz do oceny rozdzielczości i zobaczmy, jaką jakość obrazu możemy uzyskać podczas fotografowania z wykorzystaniem ogniskowej 15 mm i przy zapisie zdjęć w formacie RAW. Z poniższego wykresu funkcji MTF50 od razu na pierwszy plan wybijają się dwie kwestie. Pierwsza to dobra rozdzielczość, która wyraźnie przekracza granicę akceptowalności w całym zakresie przysłon. Druga to niewielkie dysproporcje jakości obrazu pomiędzy centrum a brzegami kadru - oczywiście, gdy przymkniemy nieco oko na przysłony f/2.8 i f/4 (na nich rozbieżności są delikatnie większe).

W centrum kadru optymalną rozdzielczość zanotujemy w przedziale f/2.8 (35.78 lp/mm) - f/11 (35.37 lp/mm). W tym zakresie otrzymamy również najwyższy wskaźnik funkcji MTF50 - - 39.69 lp/mm na f/5.6. Od tego miejsca, wraz z przymykaniem przysłony, obraz będzie tracił na jakości. Niemniej jednak nie będą to drastyczne spadki - raczej stopniowe i sukcesywne zmniejszanie się rozdzielczości (bez wyraźnych skoków). Najsłabszy rezultat zaobserwujemy na najbardziej domkniętej przysłonie f/22 (24.27 lp/mm) - jednak i tak ten wynik będzie wyższy od akceptowanej granicy 20 lp/mm.

Na brzegach kadru charakterystyka wykresu będzie podobna. Z tym wyjątkiem, że optymalną jakość obrazu uzyskamy fotografując w zakresie przysłon f/5.6 (31.21 lp/mm) - f/11 (31.62 lp/mm). Z kolei najwyższą wartość rozdzielczości otrzymamy na f/8 - 33.98. Natomiast najsłabszy rezultat osiągniemy na f/22 (21.49 lp/mm). Jednak ta wartość również będzie przekraczać akceptowalną granicę 20 lp/mm.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)


Rozdzielczość obrazu w praktyce - ogniskowa 15 mm
Zobacz wszystkie zdjęcia (4)


W momencie fotografowania na ogniskowej 30 mm i przy zapisywaniu plików w formacie RAW również otrzymamy dobrą rozdzielczość obrazu. Zmianie ulegnie jedynie charakterystyka wykresu - zwiększą się dysproporcje pomiędzy środkiem a brzegami planu fotograficznego.

Największą wartość funkcji MTF50 w centrum kadru osiągniemy na f/4 (41.33 lp/mm). Każde kolejne przymknięcie przysłony będzie wiązać się z zaobserwowaniem słabszej jakości obrazu - stopniowy spadek do f/8 (38.25 lp/mm) i wyraźniejszy od f/11 (34.14 lp/mm). Z kolei najniższą wartość rozdzielczości zanotujemy na f/22 (24.06 lp/mm) - o 4.06 lp/mm wyższa od akceptowalnej granicy, co jest dobrym wynikiem. Natomiast fotografowanie na najszerzej otwartej przysłonie wiąże się z rozdzielczością obrazu wynoszącą 30.40 lp/mm.

Sytuacja na brzegach jest już zgoła odmienna - wykres tworzy bardzo wyrównaną linię. Oznacza to, że rozdzielczość będzie podobna na każdej z przysłon. Oczywiście nieznaczne zmniejszenie się jakości obrazu ujrzymy na f/16 (26.94 lp/mm) i f/22 (22.26 lp/mm), jednak jest to normalne dla najbardziej domkniętych przysłon (zjawisko dyfrakcji). Najwyższą wartość rozdzielności zanotujemy na f/11 - 29/51 lp/mm. Z kolej na szeroko otwartej przysłonie f/2.8 jakość obrazu wyniesie 24.90 lp/mm. Tak więc w przedziale (f/2.8-f/11) uzyskamy optymalne wyniki rozdzielczości na brzegach planu fotograficznego.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)


Rozdzielczość obrazu w praktyce - ogniskowa 30 mm
Zobacz wszystkie zdjęcia (4)


Poniżej - dla porównania - zamieszczamy również wykresy funkcji MTF50 dla skrajnych ogniskowych i obrazów zapisanych w formacie JPEG. Jak możemy zauważyć, wykres posiada niemalże identyczną charakterystykę. Podobnie prezentują się również wartości rozdzielczości - są zaledwie nieznacznie wyższe.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Wykres dotyczy funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.




]> */


]

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)