Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
7
Budowa:
7.5
Marka:
Mitakon
Nasza ocena:

70%

Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 to bardzo jasny i w pełni manualny obiektyw portretowy przeznaczony do aparatów wyposażonych w pełną klatkę. Nowa propozycja chińskiego producenta aspiruje do segmentu profesjonalnego, sprawdźmy więc, czy sprosta oczekiwaniom zawodowców!

Autor: Michał Chrzanowski

27 Sierpień 2015
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

 

4. Rozdzielczość


Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 22 lp/mm.

Jak możemy zauważyć na poniższym wykresie funkcji MTF50, podczas fotografowania w formacie RAW otrzymamy użyteczny rezultat w centrum kadru już od maksymalnego otworu przysłony f/1.2 – 31.04 lp/mm. Z kolei optymalna jakość obrazu utrzyma się w przedziale przysłon f/2 – f/8. Najwyższą rozdzielczość w centrum kadru otrzymamy w momencie fotografowania z wykorzystaniem przysłony f/4, gdzie rozdzielczość wyniesie 46.35 lp/mm. Oczywiście wraz z przymykaniem przysłony wartość ta będzie stopniowo spadać. Natomiast najniższą jakość obrazu zanotujemy na przysłonie f/16 (28.52 lp/mm), jednak wciąż jej wynik będzie dobry i nie spadnie poniżej granicy akceptowalności.

Nieco inaczej rzecz ma się na brzegach kadru. Akceptowalną rozdzielczość obrazu otrzymamy dopiero od przysłony f/2, gdzie wartość funkcji MTF50 wyniesie 24.43 lp/mm. Na szeroko otwartej przysłonie jakość obrazu zatrzyma się na poziomie 21.65 lp/mm. Jest to tym samym najsłabszy rezultat rozdzielczości odnotowany na brzegach kadru. Z kolei najwyższy wynik uzyskamy podczas fotografowania na przysłonie f/5.6 – 38.69 lp/mm.

Podsumowując, rozdzielczość jaką oferuje nowy Mitakon jest na zadowalającym poziomie. Obraz w centrum kadru będzie ostry w całym zakresie przysłon. Niestety nie możemy tego samego powiedzieć o jakości na brzegach kadru. Granica akceptowalności zostanie przekroczona dopiero od przysłony f/2, czego nie można uznać za dobry wynik.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Charakterystyka wykresu MTF50 dla plików JPEG jest podobna do tej, jaką otrzymaliśmy w przypadku surowych plików RAW, jednak wyniki są zdecydowanie wyższe. W centrum kadru otrzymamy najwyższą jakość obrazu w całym zakresie przysłon. Podobny rezultat utrzyma się także na brzegach kadru.

Wykres dotyczy funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.




]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)