Sigma 105 mm f/1.4 DG HSM ART - test obiektywu

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Cena / Jakość:
7.5
Optyka:
9
Budowa:
8
Marka:
Sigma
Nasza ocena:

89%

Czy Sigma modelem 105 mm f/1.4 DG HSM ART przekroczyła kolejne granice w segmencie portretowych szkieł? Dziś poznacie odpowiedź!

6
Michał Chrzanowski
21 Czerwiec 2019
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Przedstawiany wykres pokazuje najgorsze wartości.

Częstą przypadłością jasnych szkieł jest występowanie w kadrze aberracji chromatycznej. Ta wada optyki powstaje w momencie przechodzenia przez soczewki światła, które ulega rozszczepieniu na fale o różnej długości. Te z kolei mają różne barwy, które podczas przenikania zostają rozbite i skupione w różnych (innych) miejscach szkła soczewki. Jednym ze sposobów „walki“ z aberracją chromatyczną jest stosowanie w układzie optycznym specjalnych elementów, a Sigma korzysta między innymi z 2 soczewek z niskodyspersyjnego szkła SLD.

Do tej pory portretówki producenta z serii Art na ogół dobrze radziły sobie z niwelowaniem aberracji chromatycznej. Podobnie jest z modelem Sigma 105 mm f/1.4 DG HSM ART. W naszym laboratorium DxO zanotowaliśmy tę anomalię na poziomie 0,65px, co nie jest wysoką wartością. Dla przykładu u Nikon AF-S Nikkor 105 mm f/1.4E ED aberracja chromatyczna wyniosła 0.73px. Choć wynik Sigmy nie jest duży, to rozkład aberracji chromatycznej sięga niemal całego kadru. Ale nie trzeba się obawiać. Dzięki niewielkim wartościom tej wady optyki trudno jest o pojawienie się na zdjęciu charakterystycznych kolorystycznych obramowań obiektów w momencie fotografowania w wymagających warunkach oświetleniowych.

Aberracja chromatyczna w praktyce

1/3200s, f/1.4, ISO 100, ogniskowa: 105 mm

1/3200s, f/1.4, ISO 100, ogniskowa: 105 mm

1/8000s, f/1.4, ISO 100, ogniskowa: 105 mm

1/800s, f/8, ISO 100, ogniskowa: 105 mm
Dodaj ocenę i odbierz darmowy numer DCP
Digital Camera Polska
Spis treści

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 58 mm f/0.95 S Noct - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Nikon Nikkor Z 58 mm f/0.95 S Noct - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Co potrafi najjaśniejsza (i najdroższa) stałka Nikon Nikkor? W nasze ręce wpadł jeden z pierwszych egzemplarzy tego niezwykłego szkła. Oto nasze pierwsze...
55
10
Sigma 14-24 mm f/2.8 DG DN ART - test obiektywu
Sigma 14-24 mm f/2.8 DG DN ART - test obiektywu
Ultraszerokokątny zoom Sigmy ma być doskonałą propozycją dla fotografów krajobrazu, architektury i miłośników nocnego nieba. Czy pod względem optyki jest tak świetny...
4
0
Fujifilm Fujinon XF 16-80 mm f/4 R OIS WR - test autorski
Fujifilm Fujinon XF 16-80 mm f/4 R OIS WR - test autorski
Fujifilm rozpędza się w segmencie średnioformatowej optyki GF, ale nie zapomina o rozwoju linii XF. Jej najmłodszym członkiem jest uniwersalny zoom 16-80 mm f/4. Grzechem byłoby go nie...
5
21
Powiązane artykuły