Sigma 105 mm f/1.4 DG HSM ART - Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Cena / Jakość:
7.5
Optyka:
9
Budowa:
8
Marka:
Sigma
Nasza ocena:

89%

Czy Sigma modelem 105 mm f/1.4 DG HSM ART przekroczyła kolejne granice w segmencie portretowych szkieł? Dziś poznacie odpowiedź!

Autor: Michał Chrzanowski

21 Czerwiec 2019
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Przedstawiany wykres pokazuje najgorsze wartości.

Częstą przypadłością jasnych szkieł jest występowanie w kadrze aberracji chromatycznej. Ta wada optyki powstaje w momencie przechodzenia przez soczewki światła, które ulega rozszczepieniu na fale o różnej długości. Te z kolei mają różne barwy, które podczas przenikania zostają rozbite i skupione w różnych (innych) miejscach szkła soczewki. Jednym ze sposobów „walki“ z aberracją chromatyczną jest stosowanie w układzie optycznym specjalnych elementów, a Sigma korzysta między innymi z 2 soczewek z niskodyspersyjnego szkła SLD.

Do tej pory portretówki producenta z serii Art na ogół dobrze radziły sobie z niwelowaniem aberracji chromatycznej. Podobnie jest z modelem Sigma 105 mm f/1.4 DG HSM ART. W naszym laboratorium DxO zanotowaliśmy tę anomalię na poziomie 0,65px, co nie jest wysoką wartością. Dla przykładu u Nikon AF-S Nikkor 105 mm f/1.4E ED aberracja chromatyczna wyniosła 0.73px. Choć wynik Sigmy nie jest duży, to rozkład aberracji chromatycznej sięga niemal całego kadru. Ale nie trzeba się obawiać. Dzięki niewielkim wartościom tej wady optyki trudno jest o pojawienie się na zdjęciu charakterystycznych kolorystycznych obramowań obiektów w momencie fotografowania w wymagających warunkach oświetleniowych.

Aberracja chromatyczna w praktyce

1/3200s, f/1.4, ISO 100, ogniskowa: 105 mm

1/3200s, f/1.4, ISO 100, ogniskowa: 105 mm

1/8000s, f/1.4, ISO 100, ogniskowa: 105 mm

1/800s, f/8, ISO 100, ogniskowa: 105 mm
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ten obiektyw to dla średniego formatu przepustka do świata dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, jak Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR i GFX 100S II radzą sobie w praktyce.
36
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Następca modelu Tamron 70-300 mm, kompaktowego tele dla pełnoklatkowych aparatów Sony, zwiększa zakres tylko o 20 mm. Być może jednak jest to 20 mm, które zmienia wszystko.
27
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon prezentuje długo wyczekiwany obiektyw RF 35 mm f/1.4L. Bardziej poręczny od lustrzankowego poprzednika, wyposażony w nowy napęd AF oraz pierścień przysłony skierowany jest zarówno do...
39
Powiązane artykuły