Sigma 105 mm f/1.4 DG HSM ART - Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Cena / Jakość:
7.5
Optyka:
9
Budowa:
8
Marka:
Sigma
Nasza ocena:

89%

Czy Sigma modelem 105 mm f/1.4 DG HSM ART przekroczyła kolejne granice w segmencie portretowych szkieł? Dziś poznacie odpowiedź!

Autor: Michał Chrzanowski

21 Czerwiec 2019
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

W dniu premiery modelu 105 mm f/1.4 DG HSM ART Sigma podkreślała, że ten obiektyw będzie charakteryzował się wyjątkowo ostrym obrazem oraz wyrównaną rozdzielczością w całym kadrze i to niezależnie od wybranej przysłony. Jednak główny rywal Nikon AF-S Nikkor 105 mm f/1.4E ED poprzeczkę ustawił bardzo wysoko. Czy w takim razie Sigma w tym aspekcie nawiąże walkę?

Z portretowych obiektywów z linii Sigma Art model 105 mm f/1.4 zapewnia rekordową rozdzielczość, jednak to nie wystarczyło, by w tej kwestii pokonać odpowiednika Nikona. Ten na najszerszej przysłonie f/1.4 osiągnął w centrum aż 41 lp/mm, a na brzegach 31 lp/mm, podczas gdy Sigma o takich samych parametrach zanotowała gorszy wynik: 31 lp/mm w centrum i 28 lp/mm na brzegach. Tak więc Nikkorem na nominalnym otworze względnym wykonamy wyraźnie ostrzejsze zdjęcia.

Niemniej po domknięciu przysłony Sigma zbliża się to jakości obrazu, którą zapewnia 105-tka Nikona. Mimo to w przedziale f/2-f/5.6 obiektyw z linii Art musi jeszcze uznać wyższość Nikkora 105 mm f/1.4E ED, który generuje „o włos“ wyraźniejszy obrazek zarówno w centrum jak i na skraju kadru: Sigma osiągnęła 40 lp/mm w centrum i 31 lp/mm na brzegach, zaś Nikon 42 lp/mm (centrum) i 33 lp/mm (brzegi). Sytuacja odwraca się dopiero w zakresie f/8-f/16, w którym to Sigma może pochwalić się nieznacznie wyższą rozdzielczością.

Rozdzielczość obrazu w praktyce

1/2000s, f/1.4, ISO 100, ogniskowa: 105 mm
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
23
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Tamron 17-50 mm f/4 Di III VXD - zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 17-50 mm f/4 Di III VXD - zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Tamron 17-50 mm to kolejny model do bezlusterkowców Sony z bardzo ciekawym zakresem ogniskowych. Jest przy tym bardzo kompaktowy i stosunkowo niedrogi. A jak wypada sama optyka? Zobaczcie...
32
Powiązane artykuły