Sigma 105 mm f/1.4 DG HSM ART - Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Cena / Jakość:
7.5
Optyka:
9
Budowa:
8
Marka:
Sigma
Nasza ocena:

89%

Czy Sigma modelem 105 mm f/1.4 DG HSM ART przekroczyła kolejne granice w segmencie portretowych szkieł? Dziś poznacie odpowiedź!

Autor: Michał Chrzanowski

21 Czerwiec 2019
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

W dniu premiery modelu 105 mm f/1.4 DG HSM ART Sigma podkreślała, że ten obiektyw będzie charakteryzował się wyjątkowo ostrym obrazem oraz wyrównaną rozdzielczością w całym kadrze i to niezależnie od wybranej przysłony. Jednak główny rywal Nikon AF-S Nikkor 105 mm f/1.4E ED poprzeczkę ustawił bardzo wysoko. Czy w takim razie Sigma w tym aspekcie nawiąże walkę?

Z portretowych obiektywów z linii Sigma Art model 105 mm f/1.4 zapewnia rekordową rozdzielczość, jednak to nie wystarczyło, by w tej kwestii pokonać odpowiednika Nikona. Ten na najszerszej przysłonie f/1.4 osiągnął w centrum aż 41 lp/mm, a na brzegach 31 lp/mm, podczas gdy Sigma o takich samych parametrach zanotowała gorszy wynik: 31 lp/mm w centrum i 28 lp/mm na brzegach. Tak więc Nikkorem na nominalnym otworze względnym wykonamy wyraźnie ostrzejsze zdjęcia.

Niemniej po domknięciu przysłony Sigma zbliża się to jakości obrazu, którą zapewnia 105-tka Nikona. Mimo to w przedziale f/2-f/5.6 obiektyw z linii Art musi jeszcze uznać wyższość Nikkora 105 mm f/1.4E ED, który generuje „o włos“ wyraźniejszy obrazek zarówno w centrum jak i na skraju kadru: Sigma osiągnęła 40 lp/mm w centrum i 31 lp/mm na brzegach, zaś Nikon 42 lp/mm (centrum) i 33 lp/mm (brzegi). Sytuacja odwraca się dopiero w zakresie f/8-f/16, w którym to Sigma może pochwalić się nieznacznie wyższą rozdzielczością.

Rozdzielczość obrazu w praktyce

1/2000s, f/1.4, ISO 100, ogniskowa: 105 mm
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ten obiektyw to dla średniego formatu przepustka do świata dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, jak Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR i GFX 100S II radzą sobie w praktyce.
36
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Następca modelu Tamron 70-300 mm, kompaktowego tele dla pełnoklatkowych aparatów Sony, zwiększa zakres tylko o 20 mm. Być może jednak jest to 20 mm, które zmienia wszystko.
27
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon prezentuje długo wyczekiwany obiektyw RF 35 mm f/1.4L. Bardziej poręczny od lustrzankowego poprzednika, wyposażony w nowy napęd AF oraz pierścień przysłony skierowany jest zarówno do...
39
Powiązane artykuły