Czy warto dopłacać do jaśniejszego obiektywu? Zobacz czy jesteś w stanie odróżnić zdjęcia wykonane szkłami f/1.4 i f/1.8

Autor: Maciej Luśtyk

15 Lipiec 2019
Artykuł na: 2-3 minuty

Jaśniejsze obiektywy są lepsze, prawda? Zwykle tak jest, ale czasem różnica może nie uzasadniać przepaści w cenie.

W ostatnim czasie moda na płytką głębię ostrości sprawiła, że jasność obiektywów wiele osób utożsamia z ich jakością. Rzeczywiście, zwykle superjasne szkła są konstrukcjami dużo bardziej zaawansowanymi pod względem optyki, ale też kilkukrotnie droższymi od ich ciemniejszych odpowiedników. I o ile na przykład różnica między obiektywem f/2 i f/1.2 będzie widoczna momentalnie, wybór pomiędzy mniej skrajnymi wartościami może nie być już taki prosty. Czy warto więc np dopłacać do obiektywu f/1.4 gdy wersję f/1.8 możemy kupić znacznie taniej?

Wątpliwości te postanowił rozwiać fotograf Pierre T. Lambert, który w swoim najnowszym filmie zaprasza widzów do wzięcia udziału quizie prezentującym po sobie takie same kadry wykonane obiektywami f/1.4 i f/1.8 przy nominalnym otworze przysłony.

Czy potrafisz wskazać różnicę?

 

Choć można spierać się, że zdjęcia zaprezentowane przez fotografa nie są może najlepszymi przykładami, jeśli chodzi o rozmycie obrazu oferowane przez dwa rodzaj szkieł, to trudno nie zgodzić się, że w wypadkach, jakie pokazane zostały w filmie różnice są praktycznie niezauważalne.

Nieuzasadniony wydatek?

Oczywiście należy pamiętać, że w wielu przypadkach obiektywy f/1.4 będą lepiej radzić sobie z reprodukcją kolorów czy odbiciami światła, a dodatkowo są zwykle lepiej zbudowane i ostrzejsze po domknięciu, ale jeżeli naszą główną formą publikacji są media społecznościowe czy autorski blog dodatkowy wydatek może zwyczajnie nie mieć uzasadnienia.

Labert twierdzi, że wybierając zdjęcia do filmu on sam musiał posiłkować się danymi EXIF i że szkła f/1.4 są zwyczajnie “przereklamowane”. Zachęca też by zaoszczędzone pieniądze na sprzęcie zainwestować w rozwój swoich umiejętności. Doskonalenie swojego rzemiosła to być może najlepszy argument, jaki na poparcie swoich rozważań ma fotograf, czy jednak naprawdę różnica między szkłami f/1.4 i f.1.8 jest tak znikoma, jak mogłoby się z powodu wydawać?

Dajcie nam znać w komentarzach, co sądzicie na ten temat.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
TTartisan 500 mm f/6.3 z nowymi mocowaniami - Canon EF, Nikon F, Fujifilm X i… GFX
TTartisan 500 mm f/6.3 z nowymi mocowaniami - Canon EF, Nikon F, Fujifilm X i… GFX
Pierwszy chiński długi teleobiektyw doczekał się nowych wariantów mocowania. Od teraz zakupimy go także w wersjach do lustrzanek Canon i Nikon oraz bezlusterkowców Fujifilm X i...
5
Viltrox AF 27 mm f/1.2 Pro teraz również do Nikon Z i Sony E. Ruszyła przedsprzedaż
Viltrox AF 27 mm f/1.2 Pro teraz również do Nikon Z i Sony E. Ruszyła przedsprzedaż
Foto-Technika, dystrybutor marki Viltrox, ogłasza rozpoczęcie przedsprzedaży swojego najnowszego obiektywu Viltrox AF 27 mm f/1.2 Pro z mocowaniem Sony E oraz Nikon Z.
3
Nowy Panasonic Lumix S 28-200 mm f/4-7.1 Macro O.I.S., czyli jeden obiektyw do wszystkiego
Nowy Panasonic Lumix S 28-200 mm f/4-7.1 Macro O.I.S., czyli jeden obiektyw do wszystkiego
Jest mały i lekki, ale oferuje duży zoom i pozwala fotografować z bliska. Nowy obiektyw Panasonika na pewno spodoba się wszystkim, którzy niechętnie zmieniają w podróży obiektywy.
16
Powiązane artykuły