Czy warto dopłacać do jaśniejszego obiektywu? Zobacz czy jesteś w stanie odróżnić zdjęcia wykonane szkłami f/1.4 i f/1.8

3
Maciej Luśtyk
15 Lipiec 2019
Artykuł na: 2-3 minuty

Jaśniejsze obiektywy są lepsze, prawda? Zwykle tak jest, ale czasem różnica może nie uzasadniać przepaści w cenie.

W ostatnim czasie moda na płytką głębię ostrości sprawiła, że jasność obiektywów wiele osób utożsamia z ich jakością. Rzeczywiście, zwykle superjasne szkła są konstrukcjami dużo bardziej zaawansowanymi pod względem optyki, ale też kilkukrotnie droższymi od ich ciemniejszych odpowiedników. I o ile na przykład różnica między obiektywem f/2 i f/1.2 będzie widoczna momentalnie, wybór pomiędzy mniej skrajnymi wartościami może nie być już taki prosty. Czy warto więc np dopłacać do obiektywu f/1.4 gdy wersję f/1.8 możemy kupić znacznie taniej?

Wątpliwości te postanowił rozwiać fotograf Pierre T. Lambert, który w swoim najnowszym filmie zaprasza widzów do wzięcia udziału quizie prezentującym po sobie takie same kadry wykonane obiektywami f/1.4 i f/1.8 przy nominalnym otworze przysłony.

Czy potrafisz wskazać różnicę?

 

Choć można spierać się, że zdjęcia zaprezentowane przez fotografa nie są może najlepszymi przykładami, jeśli chodzi o rozmycie obrazu oferowane przez dwa rodzaj szkieł, to trudno nie zgodzić się, że w wypadkach, jakie pokazane zostały w filmie różnice są praktycznie niezauważalne.

Nieuzasadniony wydatek?

Oczywiście należy pamiętać, że w wielu przypadkach obiektywy f/1.4 będą lepiej radzić sobie z reprodukcją kolorów czy odbiciami światła, a dodatkowo są zwykle lepiej zbudowane i ostrzejsze po domknięciu, ale jeżeli naszą główną formą publikacji są media społecznościowe czy autorski blog dodatkowy wydatek może zwyczajnie nie mieć uzasadnienia.

Labert twierdzi, że wybierając zdjęcia do filmu on sam musiał posiłkować się danymi EXIF i że szkła f/1.4 są zwyczajnie “przereklamowane”. Zachęca też by zaoszczędzone pieniądze na sprzęcie zainwestować w rozwój swoich umiejętności. Doskonalenie swojego rzemiosła to być może najlepszy argument, jaki na poparcie swoich rozważań ma fotograf, czy jednak naprawdę różnica między szkłami f/1.4 i f.1.8 jest tak znikoma, jak mogłoby się z powodu wydawać?

Dajcie nam znać w komentarzach, co sądzicie na ten temat.

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Viltrox 23 mm f/1.4, 33 mm f/1.4 i 56 mm f/1.4 - nowe jasne stałki z AF do Sony E, EOS-M i Fujifilm X
Viltrox 23 mm f/1.4, 33 mm f/1.4 i 56 mm f/1.4 - nowe jasne stałki z AF do Sony E, EOS-M i...
Viltrox wkroczył do świata optyki z przytupem, prezentując w zeszłym roku pierwszy „zewnętrzny” obiektyw do systemu Fujifilm X, wspierający system AF. Teraz rozszerza...
0
0
Meike 85 mm f/2.8 Macro teraz także z mocowaniem Canon RF i Nikon Z
Meike 85 mm f/2.8 Macro teraz także z mocowaniem Canon RF i Nikon Z
Kolejna z konstrukcji Meike została zaadaptowana na potrzeby najnowszych pełnoklatkowych bezlusterkowców. Tym razem jest to niedrogi obiektyw makro, którego brakuje w...
5
0
Yongnuo YN 35 mm f/1.4 DF UWM - jasna budżetowa stałka wzbogacona o ultradźwiękowy napęd AF
Yongnuo YN 35 mm f/1.4 DF UWM - jasna budżetowa stałka wzbogacona o ultradźwiękowy napęd AF
Rok temu Yongnuno zadebiutowało z jasnym reporterskim obiektywem YN 35 mm f/1.4. Choć oferowała ciekawą specyfikację w rekordowo niskiej cenie, odstawała widocznie od...
8
0
Powiązane artykuły