Branża
Canon zmienia sposób świadczenia usług gwarancyjnych i serwisowych w Polsce - od teraz aparaty będą naprawiane w Niemczech
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki Mathorn.
Materiał partnera
Zostać filmowcem lub streamerem to dzisiaj marzenie znacznie prostsze do spełnienia niż jeszcze kilka lat temu. Uznani producenci aparatów i kamer prześcigają się w dostarczaniu rozwiązań, które w sposób prosty, niczym “plug’n’play”, pozwalają realizować się twórcom stojącym zarówno przed, jak i za obiektywem. W ślad za takimi firmami podążają też dostawcy akcesoriów, m.in. rejestratorów obrazu i dźwięku, baterii, kabli, pamięci oraz innego sprzętu ułatwiającego stworzenie warunków do produkcji kontentu, który zainteresuje odbiorców. Skompletowanie dobrego zestawu do filmowania czy transmisji strumieniowej nie jest więc dziś trudne. Pod warunkiem, że wiemy, jak dobrać do siebie wybrane elementy, by stanowiły zgraną całość.
W tym krótkim poradniku poruszymy temat akcesoriów, które w procesie kompletowania zestawu bywają często traktowane jako element mało znaczący i nabywany niejako przy okazji, co okazuje się mieć swoje daleko idące konsekwencje. Tymczasem wybór odpowiedniego kabla HDMI przeznaczonego do łączenia aparatu z monitorem poglądowym lub rejestratorem obrazu może mieć niebagatelny wpływ na efekt końcowy naszych realizatorskich ambicji.
Kabel HDMI to akcesorium, z którym mamy styczność praktycznie codziennie, łącząc np. telewizor z dekoderem albo monitor z komputerem. Oszczędzając czas i pióro, pomińmy rozpisywanie się, czym jest technologia HDMI, a w zamian skupmy się na profesjonalnych kablach HDMI, zaprojektowanych stricte do filmowania i streamowania.
Czym zatem kierować się, szukając odpowiedniego kabla HDMI do filmowania? Przy jego wyborze trzeba skupić się na kilku ważnych elementach, a pierwszym z nich jest wybór typu złącza, w które wyposażony jest aparat oraz podłączane do niego urządzenia. Na rynku popularne są trzy typy złącz HDMI:
Każde z wymienionych może w teorii obsługiwać obraz w rozdzielczości nawet Ultra HD 8K, a jego wybór przez producenta aparatu bądź innego urządzenia podyktowany jest przede wszystkim dostępnością miejsca na gniazdo i wygodą obsługi. Nie mniej istotny jest wybór typu złącza na drugim końcu kabla, jednakże tutaj producenci rejestratorów i monitorów podglądowych starają się trzymać jeden standard i w 99% przypadków stosują gniazdo typu A.
W praktyce więc wyboru kabla HDMI do aparatu dokonuje się spośród poniższych konfiguracji, które są obecnie najpopularniejsze:
Najpopularniejsze konfiguracje wtyczek HDMI w kablach do filmowania i streamowania
Gdy już wiemy, jaką konfigurację wtyczek powinien mieć kabel HDMI, pozostaje nam dobrać specyfikację kabla do standardu HDMI obsługiwanego przez nasze urządzenia. Żeby przez kilka lat nie pozostać w tyle za technologią, absolutnym minimum będzie zakup kabla w kompatybilnego z HDMI 2.0 o przepustowości 18 Gbit/s. Umożliwi to przesył obrazu w rozdzielczości do Ultra HD 4K/60Hz, co jeszcze przez długi czas pozwoli na komfortowe oglądanie.
Jeśli chcemy jednak wejść z jakością na wyższy poziom, np. tworząc materiały wideo przeznaczone na duże ekrany, warto zdecydować się na kabel kompatybilny ze standardem HDMI 2.1 o przepustowości 48 Gbps. Będzie on zdecydowanie bardziej przyszłościowym wyborem. Taki kabel niestety będzie też droższy w zakupie niż odpowiednik w standardzie 2.0, ale pozwoli nam wykorzystać w pełni potencjał urządzeń rejestrujących i wyświetlających obraz w rozdzielczości 8K/60Hz lub 4K/120Hz.
Jest jeszcze jeden element, którego nie znajdziemy w specyfikacji technicznej HDMI, a który ma niebagatelny wpływ na jakość i rozdzielczość przesyłanego obrazu. To ekranowanie kabla, które chroni sygnał z kamery przed zakłóceniami elektromagnetycznymi (EMI) oraz zakłóceniami radiowymi (RFI).
Dobre ekranowanie jest szczególnie istotne podczas pracy z zewnętrznymi rejestratorami, które zapisują obraz przesyłany kablem HDMI wprost z aparatu lub kamery. Każde zakłócenie sygnału, nawet na odcinku kilkudziesięciu centymetrów, może być widoczne na zarejestrowanym obrazie, a w najgorszym przypadku skończy się przerwaniem transmisji pomiędzy urządzeniami.
Zakłócenia EMI i RFI pojawiają się najczęściej w budynkach biurowych, użyteczności publicznej oraz na planach zdjęciowych, gdzie jest duże nagromadzenie urządzeń generujących zakłócenia, takich jak: piloty radiowe, sieci WiFi czy nawet kuchenki mikrofalowe. Niestety, aby dowiedzieć się, czy wybrany kabel posiada dobre ekranowanie, konieczne jest odwołanie się do testów praktycznych lub opinii użytkowników.
Mając aspekty techniczne już omówione, czas na cechy kabla, które zapewniają trwałość i wygodę użytkowania oraz mają wpływ na bezpieczeństwo podłączanych urządzeń.
Kabel Mathorn MVC-40AA z wtyczkami HDMI typu A
Pierwszą sprawą, od której musimy zacząć, jest dobór długości kabla HDMI do zestawu, na którym będziemy pracować. Montując aparat i rejestrator na jednej klatce, wystarczający będzie kabel o długości od 30 do 40 cm, który swobodnie i bez naprężeń połączy nasze urządzenia. W przypadku korzystania z rigów i większych stabilizatorów, kiedy monitor lub rejestrator znajduje się w większej odległości niż aparat lub kamera, właściwym wyborem będzie kabel o długości od 60 do 80 centymetrów.
Wybierając zbyt krótki kabel, ryzykujemy sytuację, w której połączenie urządzeń będzie wymagało jego naprężenia. To najprostsza droga uszkodzenia gniazd HDMI oraz samej wtyczki kabla. Z drugiej strony, gdy zdecydujemy się na zbyt długi kabel, jego nadmiar będzie wymagał zwinięcia w pętlę i niepotrzebnie obciąży cały zestaw. Warto więc przed zakupem kabla przemyśleć jak będzie wyglądał nasz zestaw do filmowania i jakiej długości kabel będzie odpowiedni.
Wybierając kabel do filmowania, warto także zwrócić uwagę na jakość wykonania przewodu i końcowek. Przeznaczone do filmowania kable HDMI powinny cechować się wzmocnionym poszyciem, np. w formie nylonowego oplotu, oraz konstrukcją wtyczek odporną na wyłamanie przy intensywnym użytkowaniu. Jest to szczególnie istotne w przypadku złącz HDMI w rozmiarze Mini C oraz Micro D, które z uwagi na niewielkie rozmiary są łatwiejsze do uszkodzenia po stronie aparatu bądź kamery niż złącza standardowe typu A, obecne w rejestratorach i monitorach podglądowych.
Jak widać, bazując na przedstawionych informacjach, wybór kabla HDMI do pracy twórczej nie jest szczególnie skomplikowany, o ile znamy specyfikację techniczną urządzeń, które chcemy za jego pomocą podłączyć. Jeśli zaczniemy od lektury instrukcji naszego aparatu oraz monitora, to dopasowanie kabla do naszych potrzeb będzie już tylko formalnością.
Przyjrzyjmy się teraz kablom streamingowym Mathorn MVC, które pojawiły się niedawno w sprzedaży. Warto wziąć je pod uwagę budując zestaw do twórczej pracy. Nowa seria kabli HDMI uzupełnia portfolio marki Mathorn, której kable tetheringowe USB oraz baterie do aparatów obecne są na rynku fotograficznym od końca 2022 roku i zdobyły uznanie użytkowników za doskonały stosunek ceny do oferowanej jakości.
Znalezienie nowych kabli Mathorn na półce sklepowej nie będzie trudne, gdyż marka Mathorn przyzwyczaiła nas do swojego wyróżniającego się stylu opakowań, które w dodatkowo ułatwiają przechowywanie zakupionych akcesoriów.
Charakterystyczny dla marki Mathorn kolor poszycia ArcticBlue, tym razem w metalicznym wydaniu, sprawia że wzmocniony nylonową nicią kabel prezentuje się bardzo świeżo i już na pierwszy rzut oka wydaje się wyjątkowo solidny, co przy intensywnym i wieloletnim użytkowaniu będzie miało duże znaczenie.
Kabel Mathorn MVC-40AC z wtyczkami HDMI typu A oraz HDMI Mini C
Na szczególną uwagę zasługują wyjątkowo solidnie spasowane wtyczki, które wykonane zostały z PVC i aluminium. Jak przystało na wysokiej klasy kabel HDMI, wszystkie złącza są pozłacane zapewniając czystość sygnału i walory estetyczne.
Seria kabli HDMI Mathorn MVC obejmuje trzy najpopularniejsze konfiguracje wtyczek: A-A, A-C oraz A-D oraz dwie długości:
Kable Mathorn MVC dostępne są w dwóch specyfikacjach HDMI - 2.1 oraz 2.0.
Modele obustronnie zakończone standardowym złączem HDMI A (MVC-40AA i MVC-80AA) pracują w zgodzie ze standardem HDMI 2.1 i pozwalają na przesył obrazu w rozdzielczości 8K/60Hz lub 4K/120Hz. Maksymalna przepływność danych dla tych kabli wynosi 48 Gbps.
Kable Mathorn o konfiguracji złącz HDMI A - HDMI Mini C (MVC-40AC i MVC-80AC) oraz HDMI A - HDMI Micro D (MVC-40AC i MVC-80AC) działają w niższym standardzie HDMI 2.0 i przesyłają sygnał o maksymalnej rozdzielczości 4K/60Hz oraz przepustowości 18 Gbps.
Kable Mathorn MVC, z uwagi na swoją wysoką specyfikację, solidną jakość wykonania i wyjątkową estetykę są akcesoriami, które z pewnością warto wziąć pod uwagę przy kompletowaniu zestawu do filmowania lub streamowania.
Więcej informacji na temat baterii Mathorn oraz listę sklepów, w których można je kupić, znajdziecie na stronie mathorn.pl