Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO - test obiektywu

Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO - test obiektywu ocena 88%

Nowy Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO to obiektyw, który ma być idealnym dopełnieniem systemu Mikro Cztery Trzecie. Ponadto ma zwrócić na siebie uwagę najbardziej wymagających zawodowców, którzy poszukują konstrukcji supertelefoto. Czy tak się stanie? Zobaczcie to w naszym teście!

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu, ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:
poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

wartości BxU zmierzone na matrycy

 

Podczas fotografowania nowym obiektywem Olympusa z wykorzystaniem szeroko otwartej przysłony f/4, rozmycie obrazu dla matrycy będzie zauważalne, a miejscami nawet nie do przyjęcia, na całej powierzchni planu fotograficznego. Niemniej jednak rozbieżności pomiędzy centrum a brzegami nie będą duże, a to trzeba uznać za sporą zaletę.

Trójwymiarowy wykres BxU prezentuje się następująco. W centrum wartości będą się wahać w granicach 5.04-5.18. Natomiast na brzegach zanotujemy nieco większą dysproporcję (4.67-6.10). Oznacza to już zwiększone i nieznacznie bardziej zauważalne zmiękczenie obrazu. Niemniej jednak i tak wyniki uzyskane dla przysłony f/4 nie są aż nadto wygórowane.

Charakterystyka wykresu ulegnie zmianie dopiero po przymknięciu przysłony do f/8. Zmienią się również wartości BxU - 5.07-5.24 (centrum) i 4.24-5.76 (brzegi). Tak więc różnica między centrum a brzegami kadru jest zdecydowanie mniejsza, niemniej jednak rozmycie wciąż przekracza akceptowalną granicę 4.5.

Wartości dla odbitki 20x30 cm:
poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

wartości BxU standaryzowane dla odbitki 20x30cm

 

W przypadku odbitki 20 x 30 cm obraz w centrum i na brzegach kadru będzie ostry w całym zakresie przysłon. Wyjątek stanowi jedynie dół kadru, w którym będziemy mogli zauważyć minimalne zmiękczenie obrazu na poziomie 20.14-22.72. Mimo to wyniki, które osiągnął nowy Olympus dobrze świadczą o jakości optycznej obiektywu.

 

Rozmycie obrazu w praktyce

Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0