Panasonic Lumix LX5 - test, część 2

Panasonic Lumix LX5 jest następcą przełomowego modelu LX3, który jako pierwszy oferował zaawansowane funkcje fotograficzne połączone z jasnym, szerokokątnym obiektywem i niewielkimi gabarytami. Dzięki temu stał się ulubieńcem zawodowców i zaawansowanych amatorów, którzy nie zawsze chcą ze sobą dźwigać lustrzankę. Zapraszamy do drugiej części testu, w której przyjrzymy się osiągom fotograficznym LX5.

Autor: Marcin Falana

24 Wrzesień 2010
Artykuł na: 23-28 minut

Fotografowanie

Szybkość działania

Lumix LX5 jest gotowy do wykonania pierwszego zdjęcia po niecałych 2 s od włączenia co jest standardowym wynikiem dla kompaktów. Na przejście z trybu fotografowania do odtwarzania LX5 potrzebuje nieco ponad 1 s. Nie można też narzekać na prędkość przewijania i powiększania zdjęć. Także przewijanie powiększeń dokonuje się bez większych przestojów. Jedyne zastrzeżenia mamy do prędkości poruszania się po powiększonym zdjęciu i szybkości zgrywania zdjęć seryjnych, szczególnie w formacie RAW. Na przezoomowanie od najkrótszej ogniskowej - 24 mm do najdłuższej 90 mm LX5 potrzebuje 2,7 s co jest raczej przeciętnym rezultatem.

Zdjęcia seryjne

Przy zapisie plików RAW lub JPEG (Fine) w najwyższej rozdzielczości Panasonic LX5 uzyskuje prędkość prawie 3 kl/s przy długości serii 3 klatek. Identycznie wygląda sytuacja z tandemem RAW + JPEG z tym, że aparat dłużej zgrywa zdjęcia. Przy zmianie jakości plików JPEG na Standard długość serii wydłuża się do 5 klatek.

W trybie ekspozycji SCN znajdziemy scenę Szybkie Zdjęcia Seryjne, która umożliwia wykonanie serii zdjęć w ograniczonej rozdzielczości 3 MB z prędkością 9 kl/s - tryb priorytet szybkości lub 7 kl/s - tryb priorytet obrazu.

Pomiar ostrości

Pod względem prędkości pomiaru ostrości Lumix LX5 daje nam naprawdę dużo - w dobrych warunkach oświetleniowych mieści się w czasie 0,2 - 0,4s. W słabszym oświetleniu, słabej lampce w dużym pokoju, zazwyczaj mieści się w 1 s. Nawet na jednolitych fakturach nie można narzekać.

Pomiar światła

Panasonic Lumix LX5 jak przystało na kompakt dla zaawansowanych oferuje trzy tryby pomiaru światła: wielopunktowy, centralnie ważony oraz punktowy. Podczas testu najczęściej korzystaliśmy z pomiaru wielopunktowego, który w większości przypadków dawał odpowiednie rezultaty. Jedyną uwagę mamy do działania w warunkach silnego oświetlenia i podczas fotografowania scen z dużą ilością nieba. LX5 ma wtedy tendencję do prześwietlania najjaśniejszych obszarów, co jest szczególnie widoczne na ekranie LCD. Żeby uzyskać fakturę nieba musimy skorzystać z korekty ekspozycji. Pomiar centralnie ważony i punktowy działają zgodnie ze swoją charakterystyką. Co ważne pomiar punktowy jest sprzężony z punktem pomiaru ostrości.

od lewej korekta ekspozycji 0 EV, 0,66 EV

Tryby ekspozycji

Tryby ekspozycji zmieniamy za pomocą tarczy trybów, która znajduje się na górnej ściance. Do dyspozycji mamy zestaw trybów manualnych i półautomatycznych PASM. Poza tym możemy skorzystać z trybu iA - inteligentny auto, Mój Tryb Koloru i Tryb Sceny. Na tarczy znajdziemy jeszcze dwa ustawienia własne C1 i C2 oraz tryb manualnego filmowania. W trybie M możemy skorzystać z czasów od 1/4000 s do 60 s. Z tym, że na przysłonach do f/4 do dyspozycji mamy jedynie czasy do 1/2000 s.

tryby ekspozycji

Mój Tryb Koloru pozwala na wybór jednego z 12 stylów obrazu: ekspresyjny, retro, czyste barwy, elegancki, monochromat,, duża dynamika, sztuka dynam., dynamiczny B&W, sylwetka, efekt otworkowy, efekt piaskowy (grube ziarno), własne.

Bracketing

Panasonic LX5 umożliwia dwa rodzaje bracketingu: ekspozycji w zakresie +/- 3 EV ze skokiem co 1.3 EV oraz bracketing formatu zdjęcia (1:1, 4:3, 3:2, 16:9). Do bracketingu dostajemy się poprzez menu NAGR. Podczas korzystania z bracketingu formatu na ekranie pojawiają się linie określające zakres każdego z nich.

Stabilizacja obrazu

Panasonic Lumix LX5 oferuje optyczną stabilizację obrazu. W obiektywie znajduje się ruchomy element, który redukuje drgania. Przewagą takiego systemy nad stabilizacją matrycy jest możliwość obserwowania na ekranie jak działa i "zamraża" obraz. Praktyczny test stabilizacji wykonaliśmy na najdłuższej ogniskowej odpowiadającej 90 mm. Najpierw wykonaliśmy kilka zdjęć z wyłączoną stabilizacją, żeby określić jaki czas jesteśmy w stanie utrzymać z ręki. Następnie włączyliśmy stabilizację i określiliśmy o ile EV da się wydłużyć czas ekspozycji. Lumix LX5 osiągną bardzo przyzwoity wynik 2 - 2,5 EV.

1/60 s bez stabilizacji
1/30 s bez stabilizacji
1/30 s ze stabilizacją
1/15 s ze stabilizacją
1/10 s ze stabilizacją

Balans bieli

Jak przystało na zaawansowany kompakt Lumix LX5 poza automatycznym balansem bieli oferuje 5 ustawień zdefiniowanych, dwa według wzorca oraz w Kelwinach. Warto w tym miejscu wspomnieć, że ustawienia balansu bieli według wzorca jest banalnie proste, wystarczy wybrać tryb wg wzorca, wcisnąć przycisk Display, wycelować na białą kartkę i wcisnąć przycisk OK. Automatyczny balans bieli radzi sobie bardzo dobrze, poprawnie interpretując zarówno światło dzienne jak i żarowe. W naszym studiu przy świetle jarzeniowym automatyczny balans bieli uzyskał delikatną chłodną dominantę nieznacznie odbiegając od zdjęcia wykonanego na ustawieniach zdefiniowanych.

balans bieli auto
balans bieli zdefiniowany

Opcje korekty obrazu

Panasonic LX5 oferuje kilka możliwości wpływu na obraz. W każdym trybie filmu mamy możliwość zmiany poziomu kontrastu, ostrości, nasycenia i redukcji szumu. Poza tym do dyspozycji mamy Mój tryb koloru, który pozwala na wybór jednego z 12 stylów obrazu: ekspresyjny, retro, czyste barwy, elegancki, monochromat, duża dynamika, sztuka dynam., dynamiczny B&W, sylwetka, efekt otworkowy, efekt piaskowy (grube ziarno), własne. W trybie duża dynamika aparat wykonuje dwa zdjęcia i zkłada je w jeden bogatszy obraz.

efekt piaskowy (grube ziarno)
duża dynamika
fotografia otworkowa

Filmowanie

Lumix LX5 umożliwia nagrywanie klipów wideo w najwyższej rozdzielczości HD 720p (1280 x 720 pikseli) z prędkością 30 kl/s w formacie AVCHD lub Motion JPEG do wyboru. Podczas filmowania działa autofokus, możemy także korzystać z zooma przy czym dźwięki jego działania są prawie niezauważalne.

Panasonic LX5 poza włączaniem filmu w dowolnym momencie za pomocą dedykowanego przycisku umożliwia zastosowanie manualnych ustawień w trybie filmowania M. W tym trybie możemy skorzystać z trybów ekspozycji PASM mamy więc wpływ na przysłonę i czas ekspozycji każdej klatki (od 1/30 do 1/20000 s).

Podsumowanie

W tej części testu trudno LX5 zbiera dużo plusów. Zaczynając od bardzo szybkiego jak na kompakt autofokusa, który daje naprawdę duży komfort fotografowania. LX5 oferuje także przewidywalny pomiar światła i nieźle działający automatyczny balans bieli. Na uwagę zasługują także szerokie możliwości dostosowania balansu bieli przez ustawiania wg Kelvinów lub białej kartki. Duży plus należy się także za możliwości filmowe Lumixa LX5. Do dyspozycji mamy jakość HD 720p w formacie AVCHD lub Motion JPEG. Poza tym aparat umożliwia korzystanie z autofokusa i bezgłośne zoomowanie, nie wspominając o manualnych trybach ekspozycji.

+ szybki autofokus

+ pomiar światła

+ stabilizacja obrazu Power O.I.S.

+ rozbudowane możliwości ustawiania balansu bieli

+ filmowanie HD 720p AVCHD / Motion JPEG

+ autofokus podczas filmowania

+ bezgłośne zoomowanie podczas filmowania

+ manualne tryby filmowania

+ automatyczny balans bieli

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
23
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
41
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)