Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM ART - test obiektywu

Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM ART - test obiektywu
Do naszej redakcji trafiła pełnoklatkowa Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM ART. Ten jasny, stałoogniskowy obiektyw szerokokątny został wyposażony w utradźwiękowy system autofokusu oraz zaawansowany układ optyczny, który ma oferować doskonałą jakość i rozdzielczość obrazu na całej powierzchni kadru. Czy tak jest naprawdę? Zobaczcie to w naszym teście.

6. Aberracja chromatyczna


Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wybranych (skrajnych i środkowej) ogniskowych i pełnego zakresu przysłon. Przedstawiane wykresy pokazują najgorsze wartości dla każdej z ogniskowych.

Niestety, Sigma 20 mm f/1.4 DG HSM ART nie ma najlepiej skorygowanej aberracji chromatycznej - choć na tle bezpośredniej konkurencji nie wypada wcale źle. Największą wartość wynoszącą 1.70 piksela odnotowaliśmy dla najszerszego otworu przysłony f/1.4. W tym miejscu warto wspomnieć, że takie wyniki - zbliżające się do dwóch pikseli - w niektórych przypadkach (zwłaszcza na kontrastowych fragmentach zdjęcia) mogą objawiać się jako kolorowe przebarwienia i być zauważalne, ale dopiero na dużych powiększeniach - nawet 1:1. Niemniej jednak już delikatne przymknięcie przysłony do f/1.8 lub f/2.8 sprawi, że aberracja chromatyczna zmaleje do 1.06 piksela.
rozkład aberracji dla przysłony f/1.4

Aberracja chromatyczna w praktyce
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)





]> */


]

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0