Sony A330 - test

Kilka tygodni temu swoje premiery miały trzy lustrzanki Sony Alpha. A330 plasuje się w środku stawki nowości - jest następcą znanej i udanej konstrukcji A300. Pierwsze spojrzenie na korpus dało nadzieję na to, że w nowym modelu Sony znajdziemy ciekawe rozwiązania technologiczne lub przynajmniej daleko posunięte udoskonalenia. W rzeczywistości to właśnie zmiana designu najbardziej odróżnia nowy model od poprzednika. Modyfikacje znajdziemy także w zakresie oprogramowania, jakości wykonania i zastosowanych materiałów.

Autor: Damian Bednarzak

19 Czerwiec 2009
Artykuł na: 38-48 minut

5. Menu i tryby odtwarzania

Menu Sony A330 jest przejrzyste i nie sprawia większych problemów. Tak jak w poprzedniku, między zakładkami poruszamy się prawym i lewym przyciskiem nawigatora. Poszczególne zakładki podzielono tak, żeby nie trzeba było ich przewijać do dołu, więc wszystkie dostępne funkcje są widoczne na ekranie.

Menu główne jest podzielone na 4 działy. Pierwszy, który składa się z dwóch kart i jest oznaczony ikonką aparatu odpowiada za funkcje fotografowania.

Drugi dział menu głównego został oznaczony ikonką trybiku i pozwala nam zmienić następujące parametry:

  • eye-start AF
  • nastawienie pokrętła sterowania (czas migawki/przysłona)
  • redukcja czerwonych oczu
  • auto podgląd automatyczne wyłączanie monitora gdy fotografujący zbliża oko do wizjera

Trzeci dział menu głównego oznaczono ikonką play i jest on odpowiedzialny za ustawienia odtwarzania.

[IMGa330_menu3.jpg]

Czwarty dział menu głównego został oznaczony symbolem klucza płaskiego, znajdziemy tutaj ustawienia aparatu nie mające bezpośredniego wypływu na wygląd zdjęć.

Przeglądanie i odtwarzanie zdjęć

W trybie odtwarzania możemy wybrać następujące opcje

  • pojedyncze zdjęcie
  • pojedyncze zdjęcie z podstawowymi informacjami
  • miniaturka zdjęcia plus podstawowe informacje oraz histogram RGB

Podczas wyświetlania miniaturki z informacją i histogramem migają obszary prześwietlone i niedoświetlone.

Minusem jest dosyć skomplikowany sposób wyświetlania większej ilości miniatur, musimy skorzystać z menu funkcyjnego Fn. Znajdziemy tam pozycję Indeks obrazów, gdzie możemy wybrać ilość, a tym samym także wielkość miniatur. Zdecydowanie prostszą i szybszą metodą byłoby wyświetlanie miniatur podczas zmniejszania podglądu zdjęcia, tak jak ma to miejsce w większości aparatów.

6. Fotografowanie

Szybkość dzialania

Sony A330 jest, tak jak wszytskie nowoczesne lustrzanki, gotowy do pracy momentalnie po włączeniu.

Układ AF w A330 działa na naprawdę przyzwoitym poziomie: celnie i szybko. Przypominamy, że Sony jako jedyne potrafi ustawiać ostrość w trybie Live View przy pomocy detekcji fazy, czyli identycznie jak podczas kadrowaniu za pomocą wizjera. Sprawność AF w dużej mierze zależy od zastosowanego obiektywu, najwyższe noty uzyskują obiektywy napędzane nowoczesnymi, szybkimi silnikami ultradźwiękowymi.

Test wydajność zdjęć seryjnych wykonaliśmy przy czasie migawki 1/250 sekundy z wyłączonym AF i systemami odszumiania. Sprawdziliśmy jednak czy zmiana czułości ISO ma wpływ na szybkość pracy aparatu i już w tym miejscu można napisać, że podniesienie czułości z ISO 100 na ISO 800 nie obciąża zauważalnie procesora obrazu. Z naszych pomiarów wynika, że w trybie seryjnym A330 jest w stanie zrobić 4 zdjęcia JPEG z prędkością 2,35 kl/s, potem zauważalnie zwalnia tak, że 10 sekundowa seria zawiera 13 zdjęć (1,3 kl/s).

Seria zdjęć RAW lub RAW+JPEG trwająca 10 sekund zawierać będzie 12 kadrów, przy czym tak jak w przypadku samych JPEGów cztery pierwsze ujęcia wykonywane są zauważalnie szybciej (2,35 kl/s). W trybie Live View szybkość nieznacznie ulega zmniejszeniu i wynosi około 2kl/s. Podsumowując, tryb seryjny w A330 działa dobrze, lecz zauważalnie odstaje od tego, co oferuje konkurencja np. Olympus E-620.

Zastrzeżenia mamy jeśli chodzi o szybkość odtwarzania. Nie dość, że na wyświetlenie zdjęcia musimy czekać niemal 3 sekundy, to ich przewijanie odbywa się w tempie wolniejszym niż w niektórych kompaktach. A330 zauważalnie dostaje zadyszki podczas wyświetlania większej liczby miniatur.

Tryby ekspozycji

Tutaj nie doświadczymy żadnych zmian w porównaniu do poprzednika. Identyczna jest ilość trybów oraz umiejscowienie tarczy trybów. Tryby ekspozycji A330:

  • automatyczny AUTO
  • program liniowy P
  • priorytet przesłony A
  • priorytet migawki S
  • manualny M
  • tryby tematyczne: portret, krajobraz, makro, sporty, zachód słońca, nocny portret

Na uwagę oraz kilka ciepłych słów zasługuje obecność informacji o każdym z trybów wyświetlających się na monitorze LCD. Poniżej przedstawiamy symulację przekręcania tarczy trybów:

Ekspozycja

Identycznie jak w A330/A350 układ pomiaru światła składa się z 40-segmentowej fotodiody krzemowej w układzie plastra miodu. Pomiar matrycowy sprzężony z pracą autofokusa zapewnia dobranie odpowiednich ustawień do fotografowanej sceny. Do dyspozycji mamy także pomiar centralnie ważony i punktowy. Kompensacji ekspozycji można dokonać w zakresie +/- 2 EV co 0,3 EV.

Sony wyposażyło A330, jak zresztą poprzednie lustrzanki, w system optymalizacji obrazu D-Range. Koryguje on jasność i kontrast obrazu w celu otrzymania najlepszych rezultatów podczas fotografowania w bardzo kontrastowych miejscach. W praktyce działanie tej funkcji jest bardzo delikatne i niemal nie widać różnicy podczas jej działania, o wiele lepsze efekty uzyskamy korzystając z opcji Shadows/Highlights w popularnych programach graficznych.

Autofokus

Tak jak wspominaliśmy, układ AF w A330 spełnia bardzo dobrze swoją rolę. Jest szybki i nie zauważamy efektu krokowego dochodzenia do końcowego ustawienia (jak to ma miejsce w lustrzankach Pentaksa). Wszystko odbywa się płynnie i celnie. Układ ma 9 punktów, w tym środkowy, który jest punktem krzyżowym. Autofokus nieźle radzi sobie z ustawianiem ostrości w ciemnych warunkach nawet bez wspomagania. Niestety A330 nie wyposażono w diodę, więc źródłem światła wspomagającego jest wbudowana lampa błyskowa.

W trybie Live view, dzięki zastosowaniu sensora obrazowego, autofokus działa na zasadzie detekcji fazowej. Jego działanie jest tak szybkie jak podczas pracy z wizjerem. Potwierdza to wcześniejsze spostrzeżenia o wysokiej wygodzie pracy w trybie podglądu na żywo.

Stabilizacja obrazu

Idea stabilizacji obrazu Super Steady Shot pochodzi jeszcze z czasów Minolty. Stabilizowana jest matryca, więc system działa ze wszystkimi obiektywami. Podczas pracy ze stabilizacją w wizjerze widoczna jest drabinka informująca nas o sile drgań. Super Steady Shot pozwala na utrzymanie z ręki czasów rzędu 1/15, 1/10 s przy ekwiwalencie ogniskowej wynoszącym 150 mm.

Balans bieli

Sony A330 wyposażono w 4 sposoby ustawiania balansu bieli: automatyczny, zdefiniowany, według skali Kelvina i według wzornika.

Są one dostępne w menu funkcyjnym (przycisk Fn). Wśród zdefiniowanych ustawień balansu bieli wyróżniamy:

  • Światło dzienne
  • W cieniu
  • Pochmurnie
  • Żarówki
  • Świetlówki
  • Lampa błyskowa

Przy każdym z tych ustawień mamy możliwość dostrojenia temperatury barwowej w skali od -3 do +3, gdzie wartości ujemne dają zimniejszą kolorystykę, a dodatnie cieplejszą.

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
23
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
41
Powiązane artykuły