"Co to jest aparat cyfrowy?" Kurs fotografii cyfrowej

Co to jest aparat cyfrowy? Jakie są jego podstawowe elementy? Rozpoczynamy cykl artykułów "Kurs fotografii cyfrowej wydawnictwa Helion i Fotopolis" od publikacji pierwszego rozdziału książki "Fotografia cyfrowa. Leksykon Kieszonkowy".
Tył aparatu
Na rysunku 1.2 widzimy tył prostego aparatu cyfrowego (klasy podstawowej). Nie ma wizjera optycznego, a więc przy komponowaniu obrazu, który ma być utrwalony, jesteśmy skazani na korzystanie z wyświetlacza LCD. Zauważ, że długość ogniskowej obiektywu zmieniamy za pomocą dwóch przycisków sterowania zoomem, umieszczonych z tyłu aparatu.

Z tyłu aparatu cyfrowego zwykle znajdują się następujące elementy:
Lampka kontrolna B
Zapala się po nastawieniu ostrości, gdy aparat jest gotowy do wykonania zdjęcia lub gdy lampa błyskowa jest gotowa do działania. Miganie tej lampki zwykle oznacza, że przed zrobieniem zdjęcia należy skorygować ustawienia.

Rysunek 1.2. Tył prostego aparatu cyfrowego

Regulacja ostrości wizjera A
Pozwala na ręczne dostosowanie ostrości obrazu w wizjerze do wzroku. Tę możliwość mamy jedynie w aparatach wyższej klasy.

Włącznik/wyłącznik wyświetlacza B
Pozwala na wyłączanie wyświetlacza w celu oszczędzania baterii. Często przycisk ten ma również opcję wyświetlania danych podczas komponowania obrazu. Zwykle można cyrkulować między tymi trzema opcjami, kolejno naciskając przycisk.

Okrągły zestaw kursorów I
Umożliwia przeglądanie menu przez naciskanie czterokierunkowych przycisków. Czasami okrągły zestaw kursorów może sterować dwoma odmiennymi zestawami funkcji: zmianami ustawień w trybie robienia zdjęć i dostosowywaniem obrazu w trybie przeglądania. Przyjrzyj się niewielkim ikonom umieszczonym obok przycisków. Zwykle informują o funkcjach przycisków w trybie robienia zdjęć.

Wyświetlacz LCD B
Pozwala na dokładne wycelowanie aparatu, ponieważ obraz na wyświetlaczu pochodzi wprost z obiektywu. Wyświetlacza powinieneś zawsze używać w trybie makro (przy robieniu zdjęć z bardzo małej odległości) lub podczas korzystania z zoomu cyfrowego. Wyświetlacz LCD służy także do przeglądania zrobionych zdjęć. Niestety, na większości wyświetlaczy obraz jest słabo widoczny przy bezpośrednim oświetleniu słonecznym. Jeżeli robisz wiele zdjęć na świeżym powietrzu, upewnij się, czy Twój aparat ma także wizjer optyczny.

Przycisk menu B
Włącza wyświetlanie menu, co pozwala na korzystanie z wielu funkcji aparatu. Nawigacja po menu najczęściej jest wykonywana za pomocą okrągłego zestawu kursorów.

Przełącznik trybów B
Pozwala na przełączanie między trybem robienia zdjęć i trybem przeglądania. Jeżeli Twój aparat pozwala na robienie krótkich filmów, przełącznik będzie miał trzy pozycje.

Wizjer optyczny I
Pozwala na komponowanie zdjęcia dzięki oglądaniu obrazu w oddzielnym wizjerze zamiast na wyświetlaczu LCD. Korzystanie z wizjera optycznego oszczędza baterie, ale jest mniej dokładne, co może sprawiać kłopoty, gdy obraz musi być bardzo precyzyjnie skomponowany, zwłaszcza jeżeli zdjęcie jest robione z bardzo małej odległości. Wizjer optyczny jest za to bardzo przydatny przy robieniu zdjęć na wolnym powietrzu w pełnym świetle słonecznym, gdy obraz na wyświetlaczu LCD jest słabo widoczny.

Na rysunku 1.3 przedstawione są elementy rozmieszczone na tylnej ścianie aparatu cyfrowego średniej klasy. Widzimy, że obok wyświetlacza LCD dodano tu wizjer optyczny. Zauważ ikony umieszczone obok przycisku okrągłego zestawu kursorów: reprezentują funkcje przycisków w trybie robienia zdjęć.

Rysunek 1.3. Tył aparatu cyfrowego średniej klasy

Dodatkowe elementy umieszczone na tylnej ścianie aparatu to:
Przycisk potwierdzenia B
Naciśnij go, by potwierdzić wybór. Większość aparatów wymaga potwierdzenia każdego wyboru ustawień przed ich użyciem. Jest to szczególnie ważne przy kasowaniu zdjęć, gdyż utrudnia usunięcie zdjęcia przez przypadkowe naciśnięcie przycisku kasowania.

Przycisk kasowania B
Usuwa zdjęcie widoczne na wyświetlaczu LCD. Zwykle za pomocą tego przycisku nie można usunąć wszystkich zdjęć zapisanych na karcie pamięci. Aby to uczynić, trzeba z menu wybrać polecenie Kasuj wszystko (Erase all).

0
1
0
0