"Co to jest aparat cyfrowy?" Kurs fotografii cyfrowej

0
Marta Majewska
3 Listopad 2003
Artykuł na: 4-5 minut
Co to jest aparat cyfrowy? Jakie są jego podstawowe elementy? Rozpoczynamy cykl artykułów "Kurs fotografii cyfrowej wydawnictwa Helion i Fotopolis" od publikacji pierwszego rozdziału książki "Fotografia cyfrowa. Leksykon Kieszonkowy".
Przód aparatu
Na rysunku 1.1 został pokazany przód aparatu cyfrowego średniej klasy. Zauważ trzy elementy: wizjer optyczny, światło pomocnicze ustawiania ostrości i mikrofon.

Rysunek 1.1. Przód aparatu cyfrowego średniej klasy

Oto lista elementów:

Lampa błyskowa B
Nocą jest dodatkowym źródłem światła w pomieszczeniach, a na wolnym powietrzu służy do robienia portretów.

Światło pomocnicze ustawiania ostrości I
Pomaga w ustawieniu ostrości dzięki rzuceniu na przedmiot promienia białego światła lub subtelnego wzoru. Zapala się również w trybie redukcji efektu czerwonych oczu podczas używania lampy błyskowej oraz działa jako światło ostrzegające, gdy jest włączony samowyzwalacz.

Czujnik podczerwieni A
Stosowany przede wszystkim do zdalnego sterowania spustem migawki w aparatach, które mają tę możliwość.

Wizjer optyczny I
Komponuj obraz, patrząc przez soczewki wizjera optycznego, zamiast oglądać go na wyświetlaczu LCD z tyłu aparatu. Korzystanie z wizjera optycznego znacznie oszczędza baterie, ale nie pozwala na precyzyjne tworzenie kompozycji i zbliżeń.

Port mikrofonowy/Otwór mikrofonu I
Malutki otworek z przodu aparatu do nagrywania komentarzy dźwiękowych oraz dodawania dźwięku do nagrywanych sekwencji filmowych. Niektóre aparaty mające tryb filmowy są również zaopatrzone w mikrofon.

Soczewki obiektywu B I A
Rzucają fotografowany obraz na czujnik elektroniczny, gdzie jest zapisywany. Również z soczewek obiektywu pochodzi obraz pokazywany przez wyświetlacz LCD umieszczony z tyłu aparatu.
W większości modeli znajdziesz ciągi liczb zapisane na bokach obiektywu lub na korpusie aparatu w bezpośrednim sąsiedztwie obiektywu. Liczbom z pierwszego zestawu towarzyszy zwykle oznaczenie mm (milimetry), co wygląda mniej więcej tak:
5.4 - 10.8 mm lub 7 - 21 mm
lub podobnie.

Te liczby to zakres ogniskowych (zakres zoomu) soczewek obiektywu. Większość aparatów cyfrowych jest wyposażona w obiektywy o współczynniku zbliżenia 2x lub 3x (zoom 2x lub 3x). Obiektywy z zoomem 3x mają zwykle silniejsze cechy teleobiektywu (bardziej zbliżają fotografowany obiekt) niż obiektywy z zoomem 2x.
Obiektywy z zakresem ogniskowych 5.4 - 10.8 mm mają współczynnik zbliżenia (zoom) równy 2x (2x5.4 = 10.8), a obiektywy z zakresem 7 - 21 mm - współczynnik zbliżenia równy 3x. Podstawowe aparaty fotograficzne mają obiektywy ze stałą ogniskową (bez zoomu), oznaczoną przez pojedynczą liczbę, np. 7 mm.

Jeżeli masz doświadczenie w fotografowaniu na kliszy 35 mm, możesz te dane aparatów cyfrowych przetłumaczyć na informacje bardziej dla Ciebie zrozumiałe. Obiektyw 7 - 21 mm w świecie aparatów cyfrowych odpowiada z grubsza obiektywowi 35 - 105 mm w tradycyjnej fotografii małoobrazkowej.

Drugi ciąg liczb wygląda mniej więcej tak:
1:2.8 - 4.0 lub 1:2.0 - 2.5
Te liczby to maksymalna jasność (wartość przysłony) obiektywu w ustawieniu szerokokątnym i wąskokątnym (teleobiektywowym). Jasność określa wielkość światła przenikającego przez obiektyw do czujnika optycznego. Przy dużej jasności, w rodzaju 2.0 lub 2.8, przez obiektyw przechodzi więcej światła, co pozwala na wykonywanie zdjęć przy gorszym oświetleniu. Jeżeli jasność jest mniejsza, np. 5.6 lub 8, mniej światła dociera przez soczewki obiektywu, co jest niepożądane, jeżeli obiekt fotografowany nie jest jasno oświetlony.

Klasyfikacja obiektywów
Podstawowe (proste) B
Jedna długość ogniskowej, np. 7 mm, z niewielką jasnością, np. 5.6 lub 8.
Średnie I
Niewielki zoom (2x) z maksymalną jasnością obiektywu 2.8 lub 4.
Zaawansowane A
Większy zoom (3x) z maksymalną jasnością obiektywu 2.0 lub 2.5.

Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Nie wiesz jaki film wybrać? Strona Filmtypes rozwieje twoje wątpliwości
Nie wiesz jaki film wybrać? Strona Filmtypes rozwieje twoje wątpliwości
Na początku przygody z fotografią analogową zorientowanie się w dostępnych materiałach i ich właściwościach może przysporzyć bólu głowy. Z pomocą przychodzi nowa...
61
0
63
0
3
0