Ustawianie ostrości

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Marka:
Fujifilm
Nasza ocena:

81%

XF 50 mm f/2 R WR to trzecia z serii kompaktowych i uszczelnionych stałek. Jednak czy najnowsza konstrukcja o ekwiwalencie 76 mm i świetle f/2 powtórzy sukces swoich starszych braci i przekona do siebie wymagających portrecistów?

Autor: Michał Chrzanowski

3 Maj 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Ustawianie ostrości

Od obiektywów portretowych powinniśmy wymagać wyjątkowo precyzyjnego systemu autofokusa. Niezmiernie ważne jest, by zastosowany układ był celny i szybki. Jednak czy system ostrzenia zastosowany w nowym Fujinonie został zaprojektowany w taki sposób, by zapewnić solidny i płynnie działający mechanizm autofokusa?

Wewnątrz znajdziemy – znany z poprzednich konstrukcji producenta – system wewnętrznego ogniskowania, który polega na przesuwaniu małych i lekkich soczewek środkowych i tylnych bez przesuwania większych soczewek umieszczonych z przodu. Dzięki temu będziemy w stanie przymocować różnego rodzaju filtry o średnicy 46 mm. Poza tym system współpracuje z silnikiem krokowym, co przekłada się na precyzyjne i ciche ustawianie ostrości.

Również obiektyw nie zawodzić w kwestii szybkość – choć nie możemy mówić o błyskawicznym AF. Przeostrzanie z planu dalekiego na bliski zajęło 0,4-0,5 sekundy, co jest dobrym wynikiem na tle portretowej konkurencji. Z kolei ustawianie ostrości na obiekty znajdujące się w podobnej płaszczyźnie trwało około 0,3 sekundy. Natomiast w słabszych warunkach oświetleniowych byliśmy świadkami typowego poszukiwanie ostrości. Po chwili obiektyw poprawnie ją ustawiał, jednak zajmowało mu to nieco więcej czasu – około jednej sekundy. Minimalna odległość ostrzenia wynosi 39 cm.

Pochwalić także musimy manualne ustawianie ostrości, które w praktyce jest bardzo wygodne. Pomagają w tym dobrze zaakcentowany pierścień oraz możliwość podglądu ostrzenia na żywo, która jest dostępna w aparatach Fujifilm.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły