Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Marka:
Fujifilm
Nasza ocena:

81%

XF 50 mm f/2 R WR to trzecia z serii kompaktowych i uszczelnionych stałek. Jednak czy najnowsza konstrukcja o ekwiwalencie 76 mm i świetle f/2 powtórzy sukces swoich starszych braci i przekona do siebie wymagających portrecistów?

Autor: Michał Chrzanowski

3 Maj 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm.

Nowy Fujinon odznacza się dobrą rozdzielczością. Ta w prawdzie nie jest najwyższa, jednak jest za to wyjątkowo wyrównana w całym zakresie przysłon, co nie jest częstym wyznacznikiem konstrukcji portretowych. Poza tym jakość obrazu uzyskana na brzegach nie odbiega zbytnio od tej otrzymanej w centrum planu fotograficznego, co uznajemy za sporą zaletę.

Wykres funkcji MTF50 wygenerowany dla centrum kadru pliku RAW wygląda dobrze. Na każdej z przysłon rozdzielczość wyraźnie przekroczyła granicę akceptowalności. Optymalną rozdzielczość otrzymaliśmy w przedziale f/2.8-f/5.6 (40 lp/mm). Wraz z przymykaniem przysłony jakość obrazu stopniowo i równomiernie spadała, zbliżając się do akceptowalnej granicy dopiero na f/16. Natomiast najszerzej otwarta przysłona f/2 nie zapewniła klarownej wyrazistości, choć nie możemy też mówić o denerwujących rozmyciach. Niemniej jednak jeśli zależy nam na ostrym obrazie, to warto przymknąć obiektyw o jedną działkę EV.

Dla porównania zamieszczamy również wykresy funkcji MTF50 dla fotografii zapisanych w formacie JPEG. Algorytmy Fujifilm dobrze poradziły sobie z wyostrzaniem obrazu, dzięki czemu rozdzielczość uległa podwyższeniu i wyrównaniu w stosunku do tej zanotowanej dla surowych plików RAW. W efekcie zdjęcia zaprezentowały zdecydowanie wyższą i jeszcze mniej zróżnicowaną rozdzielczość obrazu.

Rozdzielczość w praktyce - przysłona f/2

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
23
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Tamron 17-50 mm f/4 Di III VXD - zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 17-50 mm f/4 Di III VXD - zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Tamron 17-50 mm to kolejny model do bezlusterkowców Sony z bardzo ciekawym zakresem ogniskowych. Jest przy tym bardzo kompaktowy i stosunkowo niedrogi. A jak wypada sama optyka? Zobaczcie...
32
Powiązane artykuły