Samsung Galaxy Camera - test

Samsung Galaxy Camera został zaprezentowany podczas targów IFA w sierpniu 2012 roku. Urządzenie z systemem Android wyposażono w 16,3-megapikselową matrycę i 4,8-calowy, dotykowy wyświetlacz LCD. Przekonajcie się, jak wypadł w naszym teście.

4. Optyka

Samsung Galaxy Camera wyposażony jest w obiektyw o ogniskowej 4.1-86.1mm 1/2.8-5.9 (co daje ekwiwalent ogniskowej 23-483 mm dla małego obrazka). Oznacza to, że szkło oferuje 21-krotny manualny zoom optyczny.

Obiektyw Samsung Zoom Lens nie jest solidnie wykonany i sprawia wrażenie plastikowego. Zauważyliśmy luzy w obu płaszczyznach, co jest zapewne przyczyną wad optycznych, o których piszemy poniżej.

Rozmycie
Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30 cm. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:
poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia




Wartości dla odbitki 20x30 cm:
poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Tandem obiektyw i matryca całkiem dobrze radzi sobie na niskich czułościach. Warto jednak zaznaczyć, że w przypadku odbitki 20x30cm możemy mieć wrażenie zbyt ostrego obrazu.





Aberracja chromatyczna

Aberracja w aparacie Samsung Galaxy Camera jest widoczna przy powiększeniu 1:1 i ma dziwny kształt. Może być to spowodowane jakością wykonania obiektywu. Pocieszeniem może być fakt, że na powiększeniu 20x30 cm wada ta będzie widoczna jedynie w rogach kadru.



Winietowanie

W plikach JPEG winieta nawet na maksymalnym otworze względnym przysłony jest praktycznie niezauważalna.

Rozkład winiety oraz fakt, że jej centrum przesunięte jest od centrum obrazu jest najpewniej związane z luzami, o których wspominaliśmy wcześniej.

profil winietowania dla f/2.8


Dystorsja

Obiektyw ma wyraźną dystorsję beczkową na szerokim kącie, która w plikach JPEG będzie zauważalna. Szkoda, że producent nie zdecydował się na programowe poprawienie tej wady optycznej. Wraz ze wzrostem ogniskowej dystorsja zmienia swoją charakterystykę i staje się mniej widoczna.

profili dystorsji obiektywu Samsung Zoom Lens 4.1-86.1mm/1:2.8-5.9 dla 4,10 mm


Odblaski

Samsung Zoom Lens 4.1-86.1mm/1:2.8-5.9, w który został wyposażony Samsung Galaxy Camera nie radzi sobie dobrze z odblaskami. Uzyskanie brzydkiej flary nie jest trudne i niestety nie wymaga nawet silnego i skupionego światła. Wystarczy, że źródło znajduje się pod delikatnym kątem w stosunku do obiektywu i uzyskujemy brzydkie odblaski na zdjęciach.

1/125 s, f/3.8, ISO 100, ogniskowa: 51 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/400 s, f/3.8, ISO 100, ogniskowa: 51 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/160 s, f/6.7, ISO 100, ogniskowa: 51 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Komentarze
Polecane artykuły
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0