Panasonic Lumix DMC-FZ82, czyli 60-krotny zoom w praktyce!

Panasonic Lumix DMC-FZ82, czyli 60-krotny zoom w praktyce!

Imponujące zbliżenie, świetna ergonomia i zaawansowane funkcje. A wszystko to w bardzo przystępnej cenie! Zobaczmy jak najnowszy megazoom Panasonic Lumix FZ82 sprawdza się w boju.

Fotografowanie i jakość zdjęć

Panasonic Lumix DMC-FZ82 to przede wszystkim wyjątkowo szeroki zakres ogniskowych - o to przecież chodzi wszystkim, decydującym się na tego typu aparat. Pod tym względem nowy Lumix nie zawodzi - 60-krotne zoom (ekwiwalent 20 - 1200 mm) pozwoli uchwycić nie tylko szerokie krajobrazy i dynamiczną akcję, ale też na przykład wykonać portret osobie znajdującej się 30 metrów od nas. Warto dodać, że wykonanie pełnego zbliżenia jest szybkie - przejście od szerokiego kąta do 60-krotnego powiększenia trwa raptem 2 sekundy. Tak szeroki zakres ogniskowych oznacza wyjątkową uniwersalność, która pozwoli na spróbowanie swoich sił w niemal każdej dziedzinie fotografii. Liczby nie oddają jednak dobrze tego, z jak szerokim zakresem mamy do czynienia. Zobaczcie, na co pozwala zoom w praktyce.

Zakres 20-1200 mm - sięgnij dalej

Nieco rozmyte szczegóły przy korzystaniu z maksymalnego zbliżenia, spowodowane są zjawiskiem dyfrakcji. W świecie superzoomów nie jest to jednak przypadek odosobniony. Ważne, że jak na taki zasięg, zoom jest bardzo jasny (f/2.8 - 5.9), co nawet mimo względnie niedużej matrycy (1/2,3 cala) pozwoli na rozmycie tła w przypadku zbliżeń.

Stabilizacja

Fotografowanie z użyciem tak dużego zbliżenia nie byłoby możliwe, gdyby nie bardzo dobry system optycznej stabilizacji, który sprawia, że przy ogniskowych rzędu 1000 mm bez większego problemy "utrzymamy" zdjęcia robione z czasem 1/50 s. To naprawdę bardzo dobry wynik.

Ogniskowa: 947 mm, czas migawki: 1/50 s, stabilizacja włączona

Ogniskowa: 947 mm, czas migawki: 1/50 s, stabilizacja wyłączona

Stabilizacja pozwala nam także na swobodne fotografowanie scen nocnych bez statywu, przy jednoczesnym pozostaniu w dolnych granicach zakresu czułości, a tym samym zachowaniu jakości zdjęć. Przy korzystaniu z szerokiego kąta problemem nie będzie utrzymanie czasów migawki rzędu 1/4-1/2 sekundy.

1/3 s, f/2.8, ISO 200

1/4 s, f/2.8, ISO 400

Autofokus

Czym jednak byłby uniwersalny zakres ogniskowych bez skuteczności. Za celne ostrzenie odpowiada tu chwalony przez nas przy okazji większości testów aparatów Panasonic, sterowany dotykowo system autofokusa Depth From Defocus, który choć bazuje tylko na detekcji kontrastu, to pod względem celności przebija wiele topowych aparatów, a w dodatku pozwala na wygodne śledzenie obiektów w trybie filmowym i bardzo dobrze radzi sobie w słabych warunkach oświetleniowych. W przypadku szerokiego kąta ostrość ustawiana jest właściwie momentalnie. "Poszukiwanie" ostrości zdarza się aparatowi jedynie w przypadku korzystania z bardzo długich ogniskowych, dzieje się to jednak sporadycznie. Nieco więcej czasu zajmuje oczywiście systemowi AF praca nocą. Nie zdarzyło się jednak, by nie mógł on sobie poradzić z ustawieniem ostrości - w takich warunkach przeostrzanie trwa zwykle w granicach 0,5-1 s.

Jakość zdjęć

18-megapiskelowa matryca (format 1/2,3 cala) aparatu Panasonic Lumix FZ82 pozwoli na fotografowanie w zakresie czułości ISO 80 - 6400 i choć w górnych granicach tego zakresu obraz będzie już mało szczegółowy, to należy pamięta, że są to rezultaty charakterystyczne dla sensora tego formatu. Przy niskim ISO zdjęcia będą szczegółowe i bogate w kolory, bez problemu nadając się do publikacji czy druku.

ISO 80

ISO 100

ISO 200

ISO 400

ISO 800

ISO 1600

ISO 3200

ISO 6400

Cieszy nas także, że nawet mimo stosunkowo niewielkiego zakresu dynamicznego matryc 1/2,3 cala, o podobnych rezultatach możemy mówić w przypadku zdjęć wykonywanych nocą - tutaj dobra jakość zdjęć będzie utrzymywać się do okolic czułości ISO 400. Co ważne, aż do ISO 1600 nie obserwujemy też mocno widocznej utraty kolorystyki zdjęć.

ISO 80

ISO 100

ISO 200

ISO 400

ISO 800

ISO 1600

ISO 3200

ISO 6400

Najdłuższy czas ekspozycji oferowany przez aparat to 4 sekundy. Nie pozwoli nam to fotografować gwiazd, ale w zupełności wystarczy do wykonywania zdjęć nocnych miejskich scen ze statywu czy uchwycenia smug pozostawionych przez światła samochodów.

Aparat dobrze radzi sobie także z odwzorowaniem tonów skóry. Cera na zdjęciach wygląda zdrowo, naturalnie i jest odpowiednio nasycona. Jak zwykle w konstrukcjach tego typu w oczy rzuca się tendencja do przesadnego podkreślania różowych tonów, ważne jednak, że nie dominują one nad kolorystyką zdjęcia. Jak widzimy, przy pomocy superzoomu Panasonic będziemy w stanie wykonać portrety z przyjemnie rozmytym tłem.

Funkcje specjalne

Konstrukcje Panasonic oferują szereg opartych o autorskie technologie funkcji, rozszerzających zastosowanie aparatu. Przede wszystkim jest to tryb 4K Photo, który korzystając z funkcji filmowych pozwoli nam fotografować z prędkością 30 kl./s (nawet przez 29 minut), a potem wyciągnąć z materiału perfekcyjną klatkę o rozmiarze 8 Mp, co w zupełności wystarczy do publikacji internetowych. Doskonała rzecz w przypadku fotografowania dłużej rozgrywającej się akcji, gdzie ograniczenia bufora przy standardowym trybie seryjnym (prędkość 10 kl./s) mogłyby nam pokrzyżować plany. Tryb ten sprawdzi się też na przykład podczas fotografowania zwierząt, których ruchy i zachowania są trudne do przewidzenia. Tu mamy pewność, że idealny moment nie umknie naszym oczom.

Zdjęcie wykonane w trybie 4K Photo

Kolejną z funkcji jest tryb Post-Focus, w którym aparat rejestruje obraz z przesunięciem pola ostrości, a następnie pozwala nam na regulację jego pozycji i stworzenie ujęcia, które najlepiej odpowiada naszym upodobaniom. Co ważne, nie musimy wybierać od razu, dzięki czemu możemy dopiero później zastanowić się czy lepiej prezentuje się pierwszy czy może drugi plan.

Zdjęcie wykonane w trybie Post-Focus

Zdjęcie wykonane w trybie Post-Focus

Tryb Post-Focus oferuje także opcję Focus Stacking, która ucieszy osoby niemogące zdecydować się, które obiekty na zdjęciu powinny być ostre. W ramach tej funkcji aparat automatycznie połączy serię obrazów w jeden kadr o poszerzonej głębi ostrości. Dzięki temu, na zdjęciach ostre będą zarówno obiektyw znajdujące się blisko obiektywu, jak i te w oddali. W tym wypadku konieczne będzie jednak korzystanie ze statywu, gdyż poruszenia wywołane ruchem ręki w czasie gdy rejestrowany jest obraz zaowocują pojawieniem się odwracających uwagę "artefaktów"

Nie można także zapomnieć o trybie filmowym, pozwalającym na nagrywanie materiałów w jakości 4K z prędkością 30 kl./s. Tryb ten pozwala na w pełni manualną kontrolę nad parametrami ekspozycji (także już po wyzwoleniu rejestracji), dotykowe płynne sterowanie ostrością, śledzenie obiektów, a także skorzystanie z rzadko kiedy oferowanych nawet przez bardziej zaawansowane aparaty funkcji zebry czy peakingu ostrości. Innymi słowy dużo więcej niż oczekiwalibyśmy po aparacie amatorskim.

W przypadku nagrań 4K musimy liczyć się ze współczynnikiem cropa (1,4 x) i efektem rolling shutter, który będzie uwidaczniał się w przypadku krótkich czasów migawki (na przykład podczas filmowania w ostrym słońcu) i dynamicznych ruchach aparatu. Sama jakość nagrań robi jednak dobre wrażenie, a wspomniane problemy znikną jeżeli zdecydujemy się obniżyć jakość nagrywania do rozdzielczości Full HD 1080p, która nadal pozostaje standardem w świecie internetowych produkcji.

 

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm GFX 50R - w podróży po bezdrożach Jordanii
25 Cze 2019
Jordania. Kraj skał i piasku, cały mieniący się w żółciach i czerwieniach. O tym Google Maps powiedziało mi jeszcze przed wyjazdem. Nie wiedziałam natomiast, że jest to kraj głównie górzysty. W tygodniowej podróży towarzyszył mi kompaktowy średni format Fujifilm GFX 50R. Jak sprawdził się w niełatwych warunkach fotografii podróżniczej?
3
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2