Canon EOS R8 - test aparatu

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Ergonomia:
8
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Marka:
Canon
Nasza ocena:

89%

Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena zostawiają w tyle całą konkurencję. Czy jednak EOS R8 nie został przesadnie ograniczony pod względem wygody pracy? Sprawdziliśmy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

2 Marzec 2024
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Canon EOS R8 to najnowsza propozycja na przystępną cenowo pełną klatkę systemu RF. Choć nazwa wskazuje na zupełnie nową pozycję w ofercie, model ten jest po prostu kolejną generacją ciepło przyjętego EOS-a RP, który miał swoją premierę w 2019 roku.

5 lat temu EOS RP mocno namieszał na rynku i utworzył na nim zupełnie nowy segment  amatorskich pełnoklatkowych aparatów systemowych. Konstrukcja była naprawdę poręczna, a także rekordowo tania, co przyciągnęło do niej rzeszę entuzjastów. Niestety, w charakterystyczny dla Canona sposób, model RP był też pod pewnymi względami mocno ograniczony. Brak stabilizacji, użytecznego trybu 4K czy funkcji migawki elektronicznej cementowały aparat w segmencie hobbystycznym i niwelowały wiele korzyści płynących z technologii bezusterkowej.

W przypadku modelu Canon EOS R8 scenariusz jest już jednak zgoła odmienny. Aparat zadebiutował w widocznie wyższej cenie (8890 zł w dniu premiery) i celuje już nie tylko w hobbystów i studentów, ale także mniej wybrednych zawodowców. Bo skromnie wyglądający korpus skrywa iście potężną specyfikację - pod względem możliwości rejestracji oferuje wszystko to samo, co kierowany do zawodowców model EOS R6 Mark II.

Otrzymujemy więc najnowszej generacji 24-megapikselową matrycę BSI-CMOS, najświeższą odsłonę systemu Dual Pixel AF z funkcją rozpoznawania obiektów, tryb seryjny do 40 kl./s oraz imponujący zestaw funkcji wideo - z pełnoklatkową rejestracją 4K 60 kl./s 10-bit 4:2:2 i unikalną na skalę całego rynku funkcją False Color na czele.

Prawdę mówiąc, na papierze aparat jest tak dobry, że aż trudno uwierzyć iż trafił na rynek. Do tego w rok od premiery jego cena spadła tak mocno (obecnie body kupimy już za 5699 zł), że szukając pełnoklatkowego aparatu w podobnej cenie trudno brać pod uwagę jakikolwiek inny model. Ba EOS R8 jest konkurencyjny nawet dla modeli kosztujących kilka tysięcy złotych więcej.

Czy jednak nie jest to tylko pierwsze wrażenie, które boleśnie załamie się przy dłuższym obcowaniu z aparatem? W końcu mamy tu do czynienia m.in. z ograniczoną ergonomią, niewielką baterią i przeciętnym wizjerem, a tego typu ograniczeń z pewnością jest znacznie więcej. Wszelkie wątpliwości rozwiewamy na kolejnych stronach testu.

Porównanie rozmiarów matrycy:

Przeczytaj także:
Canon EOS R8 - najlepsza amatorska pełna klatka w historii

Najnowsza propozycja na pełną klatkę dla hobbysty. Ma 24 megapikselową matrycę, fotografuje z prędkością do 40 kl./s i nagrywa wideo w 4K 60 kl./s. Niestety nie jest już tak tania jak EOS RP. [Czytaj więcej]
Canon EOS R8 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)

Nowy EOS R8 to kolejny pomysł Canona na przystępną cenowo pełną klatkę. Tym razem naprawdę wydajną, ale też droższą niż wcześniej. Sprawdzamy czy warto w nią zainwestować. [Czytaj więcej]

Specyfikacja:

Nazwa Canon EOS R8
Producent Canon
Typ aparatu bezlusterkowiec
Matryca Full Frame (35,9 x 24 mm)
CMOS
Efektywna rozdzielczość 24 Mp
Matryca pełna klatka
Czułość ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400
ISO 12800
ISO 25600
ISO 51200
ISO 102400
ISO 204800 (rozszerzona)
Procesor DIGIC X
Rozdzielczość maksymalna 6000 x 4000
Formaty obrazu 3:2
4:3
16:9
1:1
Formaty zapisu RAW
JPEG
HEIF
Balans bieli auto
manualny
ustawienie w Kelvinach
ustawienia predefiniowane
Mocowanie obiektywu Canon RF
Kontrola błysku TTL Auto
Auto
Manual
Redukcja efektu cz. oczu
Synchronizacja z długimi czasami
wymuszona (błysk wypełniający)
Synchronizacja na pierwszą kurtynę migawki
Stabilizacja brak
Synchronizacja z lampą 1/250 s
Tryby ekspozycji auto
P, A, S, M
scenerie
tryby użytkownika
Bulb
tryb filmowy
Karta pamięci SD/SDHC/SDXC
UHS-II
Kompensacja ekspozycji +/- 3 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
Migawka 1/8000 - 30 s
Migawka elektroniczna 1/8000 s - 30 s
Blokada ekspozycji półpozycja spustu migawki
przycisk AEL
Bracketing ekspozycji 2, 3, 5 albo 7 klatek +/- 0,3 / 0,5 EV
Zdjęcia seryjne 40 kl./s (z migawką elektroniczną)
6 kl/s
Pomiar światła matrycowy
centralnie-ważony
punktowy
uśredniony
Samowyzwalacz Tak
Pomiar ostrości Detekcja fazy (Dual Pixel CMOS AF II, 100% pokrycia kadru, 4897 punktów AF)
Tryb pracy AF pojedynczy AF
ciągły AF
ustawienie ręczne (MF)
śledzący AF
AF dotykowy
wykrywanie oka
Blokada ostrości półpozycja spustu migawki
przycisk AF-Lock
Wizjer wizjer elektroniczny
2 359 000 punktów
powiększenie 0,7x
Ekran LCD 3-calowy
obrotowy
odchylany
dotykowy
1 620 000 punktów
Rejestracja filmów 4K 60 kl./s
Full HD 1080p 180 kl./s
Złącza microHDMI
gniazdo mikrofonu
gniazdo słuchawek
Wi-Fi
USB 3.2 (USB-C) z możliwością zasilania
Pilot możliwość sterowania przez Wi-Fi
GPS Nie
Zasilanie LP-E6N
LP-E6NH
Wydajność zasilania 370 zdjęc
Obudowa uszczelniona
częściowo magnezowa
plastikowa
Wymiary 133 x 86 x 70 mm mm
Waga 414 g
Stopka akcesoriów tak
Gwint statywu Tak
Funkcje indywidualne Przetwarzanie RAW w Chmurze
Symulacja wizjera optycznego
RAW Burst (zapis serii w pętli do 5 sekundy przed wciśnięciem spustu migawki)
False Color w trybie wideo

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści

Poprzednia

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Pentax 17 - sprawdziliśmy najnowszy analogowy kompakt [RECENZJA]
Pentax 17 - sprawdziliśmy najnowszy analogowy kompakt [RECENZJA]
Pierwszy od ponad 20 lat zaawansowany analogowy kompakt otwiera nowy rozdział rynku fotografii analogowej. Czy jednak ma do zaoferowania coś więcej niż konstrukcje dostępne powszechnie...
53
Fujifilm GFX100S II – pierwsze wrażenia i więcej zdjęć z GF 55 mm f/1.7 R WR
Fujifilm GFX100S II – pierwsze wrażenia i więcej zdjęć z GF 55 mm f/1.7 R WR
Szybkie, średnioformatowe 100 Mp w kompaktowym body? I to w cenie profesjonalnej pełnej klatki? Fujifilm GFX100S II to zdecydowanie najlepszy wybór dla fotografa w aktualnej ofercie...
32
Nikon Z6 III - pierwsze wrażenia
Nikon Z6 III - pierwsze wrażenia
Na polskiej premierze aparatu Nikon Z6 III mogliśmy wstępnie sprawdzić jego nowe możliwości. Przykładowe zdjęcia z nowego korpusu już opublikowaliśmy, teraz kilka wniosków na szybko.
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)