Ruch w fotografii Mariana Curzydło

MFK. W ramach festiwalu "Miesiąc Fotografii w Krakowie" prezentowana jest wystawa eksperymentalnych fotografii autorstwa Mariana Curzydło. Prace są przykładem nietypowego wykorzystania ruchu w fotografii.
Z katalogu wystawy. Tekst: Marian Curzydło. Opis filmu uzupełniającego wystawę.

Film ten przedstawia, w jaki sposób fotografowałem ruch przy użyciu nietypowego narzędzia, jakim jest cyfrowa przystawka skanująca. Urządzenie to montuje się do średnioformatowego aparatu fotograficznego w miejsce kasety na film oraz podłącza do komputera. Taki zestaw przeznaczony jest do fotografowania przedmiotów nieruchomych - ze względu na technikę rejestracji obrazu - bardzo podobną do stosowanej w płaskich skanerach. Po wyzwoleniu migawki następuje start elementu światłoczułego, który w postaci listwy skanującej przesuwa się w czasie fotografowania z góry w dół kadru. Czas ekspozycji w przypadku tego projektu wynosił tytułowe dwie minuty i piętnaście sekund. Cykl fotografii 2'15" wymagał ode mnie koordynacji trzech elementów: technicznego, choreograficznego i edukacyjnego. Aspekt techniczny był najprostszy. Techniką tą posługiwałem się cztery lata. Część choreograficzna była trudniejsza - eksperymenty z układami ruchu i poznanie specyfiki rejestracji obrazu ruchomego.

fot. Marian Curzydło

Zostałem więc modelem, wykonując dziesiątki autoportretów. Pozwoliło mi to naszkicować około setki układów dla jednej i dwóch osób na planie zdjęciowym. Trzeci najtrudniejszy element projektu to nauka ruchu modela na planie. Chciałem nie tylko realizować wymyślone układy, ale pozwolić także na nieprzewidywalne, przypadkowe efekty. Wynikiem pięciu wielogodzinnych sesji z pięcioma modelkami jest ta wystawa. Cieszę się, że zrealizowałem ten projekt, gdyż obecny błyskawiczny postęp cyfrowych technologii fotograficznych za chwilę wyeliminuje system przystawek skanujących wraz z ich specyficznym charakterem pracy. Sam od dwóch lat korzystam z wygodniejszych i szybszych technik cyfrowego zapisu - natychmiastowego rejestrowania obrazu. Mam nadzieję, że mój projekt 2'15'' prócz śladu w postaci fotografii, pozwoli w przyszłości popatrzeć ze zrozumieniem na "dziwne" - z perspektywy czasu urządzenia fotograficzne.

Z katalogu wystawy. Tekst: Maria Anna Potocka

Marian Curzydło - urodzony 1959 roku w Krakowie. Fotograf, członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Fotografią zajmuje się od przeszło ćwierćwiecza. Od połowy lat osiemdziesiątych zawodowo i twórczo zajmuje się fotografią reklamową. Dotychczasowe wystawy zbiorowe i indywidualne były związane właśnie z szeroko pojętą tematyką reklamową. Jednak największą otwartą galerią prezentującą warsztat fotograficzny artysty są od przeszło kilkunastu lat wszechogarniające nośniki reklamy od ulicznych billboardów, przez plakaty i kalendarze, do folderów i opakowań.

autoportret, fot. Marian Curzydło

Nie tylko czysta fotografia charakteryzuje twórczy charakter artysty. Prócz nieprzeciętnych umiejętności warsztatowych fotografii klasycznej, perfekcyjnej znajomości laboratorium fotograficznego, retuszu tradycyjnymi technikami, oraz posługiwania się najnowszymi technikami cyfrowymi - znany jest z samodzielnego projektowania i kreowania całości prac, czy to plakatów czy kalendarzy. W swoim dorobku twórczym zrealizował samodzielnie setki projektów foto-graficznych. Spotkało się to wielokrotnie z uznaniem uhonorowanym licznymi wyróżnieniami i nagrodami. Obecnie prócz współkierowania jednym z największych w Polsce studiem wizualnego przekazu (fotografia-dtp-druk wielkoformatowy) realizuje artystyczne projekty wykorzystując niecodzienne techniki fotograficzne. Marian Curzydło wspomaga także merytorycznie i rzeczowo Katedrę Fotografii przy Wydziale Grafiki krakowskiej ASP.

Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm GFX 100 - zdjęcia przykładowe
26 Cze 2019
W nasze ręce trafił król średnioformatowego systemu Fujifilm. Zobaczcie, jak wyglądają 102-megapikselowe zdjęcia z GFX 100!
2
Fujifilm Instax Mini LiPlay - szybki test
21 Cze 2019
Najnowszy hybrydowy aparat Fujifilm łączy w sobie zalety natychmiastówki i przenośnej drukarki. To też najmniejszy Instax w historii. Sprawdzamy, jaki jest naprawdę.
1
Sigma 105 mm f/1.4 DG HSM ART - test obiektywu
21 Cze 2019
Czy Sigma modelem 105 mm f/1.4 DG HSM ART przekroczyła kolejne granice w segmencie portretowych szkieł? Dziś poznacie odpowiedź!
5
Sony FE 600 mm f/4 GM OSS - zdjęcia przykładowe
11 Cze 2019
Sony FE 600 mm f/4 GM OSS to propozycja dla najbardziej wymagających fotografów sportu i dzikiej przyrody. Zobaczcie jak w praktyce radzi sobie najdłuższe szkło z serii G Master.
4