Tamron 10-24 mm f/3.5-4.5 Di II VC HLD - Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
6
Optyka:
7
Budowa:
8
Marka:
Tamron
Nasza ocena:

75%

Nowy Tamron to przede wszystkim usprawniony silnik autofokusa, zaawansowany układ optyczny, wydajny system stabilizacji oraz jeszcze bardziej kompaktowa obudowa. Czy to wystarczy, by zaistnieć w segmencie szerokokątnych zoomów ze zmiennym światłem?

Autor: Michał Chrzanowski

3 Kwiecień 2017
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formatach RAW i JPEG z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

Od szerokokątnych obiektywów zmiennoogniskowych trudno wymagać ponadprzeciętnej rozdzielczości - zwłaszcza, gdy będziemy spoglądać w kierunku brzegów kadru. Tak też jest w przypadku nowego Tamrona.

Obiektyw nie zachwyca pod względem rozdzielczości obrazu. Niezależnie od wybranej ogniskowej i przysłony zdjęcia nie będą charakteryzować się ponadprzeciętną wyrazistością. Oczywiście większą rozdzielczość zanotujemy w centrum kadru. Zarówno dla ogniskowej 10 mm, jak i 24 mm optymalną jakość otrzymamy od maksymalnego otworu przysłony do f/11. Niemniej jednak wyrazistość zdjęć przekroczy granicę przyzwoitości zaledwie o około 10 lp/mm, co nie jest wybitnym osiągnięciem, którym można się chwalić.

Niestety brzegi planu fotograficznego prezentują już mniejsze wartości funkcji MTF50. Niemniej jednak dysproporcje rozdzielczości pomiędzy środkiem zdjęcia nie są wcale tak duże. Mimo to na większości przysłon jakość obrazu będzie poniżej lub będzie oscylować w granicach przyzwoitości. Warto też zauważyć, że charakterystyka wykresu jest wyrównana, jednak zdjęcia RAW wciąż będą oferować zaledwie zadowalającą rozdzielczość.

Poza tym, na bardziej domkniętych przysłonach (f/16-f/29) mamy do czynienia ze zjawiskiem dyfrakcji - zbyt duża wartość przysłony (mały otwór) powoduje zmniejszenie ostrości oraz rozmycie krawędzi na całym planie fotograficznym.

ogniskowa 10 mm, przysłona f/3.5

ogniskowa 24 mm, przysłona f/4.5

Poniżej zamieszczamy również wykresy funkcji MTF50 dla skrajnych ogniskowych i obrazów zapisanych w formacie JPEG. Jak możemy zauważyć, wykres posiada niemalże identyczną charakterystykę. Podobnie prezentują się także wartości rozdzielczości - są zaledwie nieznacznie wyższe.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły