Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO - test obiektywu

Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO - test obiektywu ocena 88%

Nowy Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO to obiektyw, który ma być idealnym dopełnieniem systemu Mikro Cztery Trzecie. Ponadto ma zwrócić na siebie uwagę najbardziej wymagających zawodowców, którzy poszukują konstrukcji supertelefoto. Czy tak się stanie? Zobaczcie to w naszym teście!

Stabilizacja

Jedną z bardziej elektryzujących cech nowego M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO jest - po raz pierwszy wykorzystana w obiektywach Olympusa - optyczna stabilizacja obrazu. Co więcej, producent zadbał, by była ona optymalnie zsynchronizowana z 5-osiową stabilizacją matrycy, którą oferują aparaty OM-D E-M1 i OM-D E-M5 Mark II. Jak podkreślają inżynierowie, taki tandem ma zapewnić kompensację drgań odpowiadającą 6EV.

 

W takim razie, jak to rozwiązanie poradziło sobie w praktyce? Fenomenalnie! Stabilizacja nowego M.Zuiko to czysta poezja. Wystarczy napisać, że z włączoną i odpowiednio zsynchronizowaną stabilizacją byliśmy w stanie wykonać 100% ostrych kadrów z czasem naświetlania wynoszącym 1/40 sekundy! A przecież mamy do czynienia z obiektywem oferującym ekwiwalent 600 mm. Jednak to nie wszystko. Efektywnie mogliśmy fotografować nawet na 1/20 sekundy - aż 70% nieporuszonych zdjęć. Również wybranie 1/10 sekundy zapewniało kilka ostrych ujęć - dokładnie 30% z serii. Dla porównania, przy wyłączonej stabilizacji i czasie 1/300 sekundy, udało się wykonać tylko 70% ostrych kadrów. Efektywność optycznej stabilizacji Olympusa dobrze obrazuje poniższy wykres.

Stabilizacja włączona - 1/10 sekundy

Stabilizacja wyłączona - 1/10 sekundy

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0