Sony NEX-5n - Osiągi matrycy

Koncern Sony zaprezentował kilka tygodni temu kilka nowości, a wśród nich odświeżonego bezlusterkowca NEX-5, w którego nazwie pojawiła się literka "n". Nowy NEX zyskał w stosunku do poprzednika nową, 16-megapikselową matrycę, przyspieszony tryb seryjny i dotykowy interfejs. O tym jak te zmiany wpłynęły na jakość zdjęć i wartość użytkową aparatu można przeczytać w poniższym teście.

Autor: Sebastian Stasiuk

28 Październik 2011
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

W porozumieniu z DxOMark.com publikujemy dane dotyczące osiągów matrycy testowanego aparatu. Dlaczego korzystamy z danych systemu DxO? Dlatego, że DxO jest jedynym serwisem testującym matryce w oparciu tylko i wyłącznie o RAW-y. Na żadnym etapie analizy surowe pliki nie są "wywoływane". Oprogramowanie stosowane przez DxO pozwala na rzetelną ocenę pracy sensora i nie ma na nią wpływu stosowanie tej czy innej "wywoływarki". Dzięki temu prezentowane dane są wiarygodne i będzie można je łatwo porównywać z danymi, które pojawią się w kolejnych testach.

DxOMark skupia się na testowaniu matryc. Należy pamiętać, że prezentowane niżej wyniki nie mówią zbyt wiele o aparacie jako kompletnej całości - jego ergonomii, funkcjach czy choćby systemie przetwarzania obrazu (którego efektem jest zazwyczaj plik JPEG). Na ten rozdział testu powinny zwrócić przede wszystkim osoby często korzystające z plików RAW.

Rzeczywista czułość matrycy

Czułości matrycy większości aparatów nie odpowiadają rzeczywistym wartościom. Parametry podawane przez producenta są często zaniżone. W przypadku Sony NEX-5n jest to liniowa charakterystyka, a czułości są nie doszacowane o około 32% w stosunku do wzorca.

Stosunek sygnału do szumu

Stosunek szumu do sygnału określa czystość wychodzącego sygnału i możliwości matrycy do jego reprodukcji. Na skali logarytmicznej jest wyrażony w decybelach. Dla czułości ISO 100 współczynnik SNR18% wynosi 41,5 dB i aż do czułości ISO 1600 nie przekracza granicy 25 dB i osiąga tam 26.8 dB.

Zakres dynamiczny

Zakres dynamiczny matrycy to stosunek między najjaśniejszym i najciemniejszym obszarem jaki może zarejestrować sensor. Stosunek ten jest wyrażony w Ev lub przysłonach f-stop. Maksymalny zakres dynamiczny matryca w Sony osiąga dla ISO 100 i osiąga poziom 12.73 EV, co można uznać za wynik bardzo dobry. Zakres dynamiczny spada o około 1 EV na jedną działkę wzrostu czułości w zakresie od ISO 200 do ISO 3200 przekracza 8 EV co pozwala na rejestrowanie obrazów o dobrej tonalności nawet na wyższych wartościach ISO.

Zakres tonalny

Zakres tonalny to faktyczna liczba odróżnialnych stopni szarości jakie jest w stanie zarejestrować matryca. Zakres tonalny powyżej 7 bitów jest utrzymany do ISO 800, co jest wynikiem standardowym np. dla amatorskich lustrzanek. Maksymalna wartość zakresu to 9.02 bita co jest prawowitą wartością w tej klasie sprzętu.

Podsumowanie

Matryca Sony NEX-5n pozwala rejestrować obrazy o jakości na poziomie tej znanej z najnowszych amatorskich lustrzanek. Wysokie czułości ISO 1600 i ISO 3200 zachowują się przyzwoicie mimo zauważalnego spadku jakości.

+ liniowe odstępstwa od rzeczywistej czułości

+ szeroki zakres dynamiczny

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
23
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
41
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)