Adobe Lightroom 5 w małym palcu – retusz cery w trzech krokach

Adobe Lightroom 5 w małym palcu – retusz cery w trzech krokach

W dzisiejszej odsłonie poradnika z serii „Adobe Lightroom 5 w małym palcu” zaprezentujemy, jak w kilku krokach zneutralizować niedoskonałości cery oraz poprawić koloryt skóry.

W dwóch ostatnich artykułach dotyczących fotografii portretowej pisaliśmy o podstawowej edycji portretu oraz o tym, jak szybko i skutecznie nadać oczom wyjątkowego blasku. Dzisiaj swoją uwagę skupimy na edycji cery, co jest ostatnim etapem postprodukcji portretu.

Do korekty niedoskonałości oraz poprawy tonów skóry użyliśmy wyłącznie dwóch opcji dostępnych w panelu Develop. Pierwszą z nich było narzędzie Spot Removal, dzięki któremu pozbyliśmy się niechcianych przebarwień i wyprysków. Drugie narzędzie to Adjustment Brush, którym wygładziliśmy cerę, poprawiliśmy jej koloryt oraz wzmocniliśmy makijaż, nadając mu dodatkowego wymiaru. Całą postprodukcję zamknęliśmy w trzech etapach.

Krok pierwszy - usuwanie niedoskonałości cery
Pierwszym krokiem w procesie poprawy cery było pozbycie się wszelkich wyprysków, przebarwień, a więc tych rzeczy, które nie są pożądane w portrecie. Aby tego dokonać wybraliśmy narzędzie Spot Removal, znajdujące się nad zakładką Basic.

Następnie dostosowaliśmy wielkość narzędzia oraz wybraliśmy opcję Heal, której zadaniem nie jest stuprocentowe klonowanie zaznaczonego elementu, lecz dokładne dopasowywanie i wpisanie kopiowanego fragmentu w nowy kontekst kolorystyczny z uwzględnieniem faktury skóry.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)
Mając wybraną wielkość narzędzia oraz odpowiednią opcję, zabraliśmy się za usuwanie wszelkich niedoskonałości skóry. Niestety nie jest to najszybszy etap postprodukcji, ponieważ do każdego przebarwienia i wyprysku musimy podejść indywidualnie. Jednak końcowy efekt jest wart wysiłku. Oczywiście nie możemy przesadzić z eliminacją wszystkich niedoskonałości, ponieważ chcemy zachować naturalną fakturę skóry. Dlatego też z reguły usuwamy jedynie te rzeczy, które czasowo pojawiły się na twarzy, a zostawiamy na przykład pieprzyki i znaki szczególne. Aby ułatwić sobie pracę możemy skorzystać ze stuprocentowego przybliżenia kadru, dzięki czemu z łatwością usuniemy nawet najmniejsze niedoskonałości.

Mając tak przygotowane zdjęcie, zabraliśmy się za poprawę cery.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)
Punkty oznaczone białymi okręgami to te miejsca, które zostały „uleczone” przez narzędzie Spot Removal.

Krok drugi - wygładzenie cery oraz poprawa tonów skóry
W kolejnych dwóch etapach korzystaliśmy z Adjustment Brush. Dzięki tej opcji możemy nanieść jakiekolwiek zmiany na dowolną część zdjęcia. Jest to niezmiernie przydatne narzędzie, którym możemy poprawić cerę poprzez zaznaczenie wyłącznie skóry. Oczy, włosy, usta pozostają nietknięte, przez co nie będą objęte wprowadzonymi zmianami. Adjustment Brush posiada nawet specjalną opcję wygładzania skóry – Soften Skin. Jej użycie jest jednak mało efektywne, ponieważ w ustawieniach standardowych Clarity, która odpowiada za wyrazistość, ustawiona została wartość -100. Dlatego też odradzamy korzystanie z Soften Skin i radzimy stworzyć własne ustawienia, które będą odpowiadać danemu zdjęciu lub stylowi. W przypadku edytowanego portretu zdecydowaliśmy się na zmniejszenie trzech czynników: kontrastu, wyrazistości oraz ostrości. Dzięki zastosowaniu trzech suwaków z ujemnymi parametrami, skóra nabrała gładkości. Z kolei w celu zachowania naturalnej faktury nieznacznie dodaliśmy szumy, które pozwoliły nam osiągnąć zamierzony efekt.

Po wybraniu odpowiednich ustawień pędzla rozpoczęliśmy dokładne zamalowywanie skóry. W celu podglądu zamalowywanych partii, na klawiaturze wcisnęliśmy klawisz z literą O, dzięki któremu na czerwono podświetliliśmy wybrane rejony.

Końcowy rezultat użycia pędzla wygładzającego to delikatna skóra z zachowaniem efektu podobnego do profesjonalnego makijażu.

Krok trzeci – operowanie światłem i cieniem
Umiejętne posługiwanie się narzędziem Adjustment Brush może również pomóc wymodelować twarz analogicznie do bronzera i rozświetlacza używanych przy makijażu. Oczywiście program Lightroom w swojej ofercie nie posiada zakładki „make up”, ale poprzez odpowiedni balans między światłem i cieniem możemy uzyskać zbliżony efekt. Korzystając z pędzla z wybraną funkcją Shadows zamalowujemy płaszczyzny, w których znajduje się naturalny cień, by jeszcze bardziej uwidocznić ten efekt. Dzięki temu twarz nabiera trójwymiarowości.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)
Swoją uwagę skupiliśmy głównie na krańcach twarzy i liniach pod kościami policzkowymi. Ich przyciemnienie nie tylko modeluje twarz, lecz także optycznie ją wyszczupla.

Retusz skóry oraz modelowanie twarzy były ostatnią częścią cyklu poświęconego edycji fotografii portretowej. Na ostateczny efekt składa się kolorystyczna korekta portretu, edycja oczu oraz opisana dzisiaj praca nad cerą.

Zdjęcie prosto z aparatu

Zdjęcie po kompleksowej postprodukcji

Powyższe zmiany dokonane w procesie postprodukcji są jedynie przykładem możliwości, jakie daje nam program Ligtroom 5. Jednakże ostateczny wygląd zdjęcia w głównej mierze zależy od indywidualnego stylu i gustu fotografa. Dlatego też jedno zdjęcie może być punktem wyjścia dla różnych efektów końcowych. Warto jednak zdawać sobie sprawę z jakich narzędzi możemy skorzystać pracując nad konkretnym zdjęciem.

W kolejnej odsłonie poradnika "Adobe Lightroom 5 w małym palcu" opiszemy, jak efektywnie posługiwać się ostrzeniem w zakładce Detail panelu Develop.

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Polacy wśród finalistów Urban Photo Awards 2018. Zobaczcie nagrodzone zdjęcia
20 Wrz 2018
Międzynarodowy konkurs fotografii miejskiej Urban 2018 wchodzi w fazę finałową. Poznaliśmy nagrodzone cykle i nazwiska finalistów sekcji pojedynczej. Wśród nich znalazło się aż 5 Polaków.
0
Leica Oskar Barnack Award 2018 - oto zwycięskie prace
18 Wrz 2018
Poznaliśmy wyniki jednego z najbardziej prestiżowych konkursów poświęconych fotografii dokumentalnej. Tegoroczną nagrodę główną Leica Oskar Barnack Award otrzymał belgijski fotograf Max Pinckers. Natomiast wyróżnienie dla wschodzącego talentu powędrowało w ręce pochodzącej z Rosji Mary Gelman. Niestety w tym roku na podium zabrakło Polaków.
1
Fotografia przyrodnicza na luzie. Oto najlepsze zdjęcia z konkursu Comedy Wildlife Photography Awards 2018
17 Wrz 2018
Naturze nie brakuje poczucia humoru! Jeśli nie wierzycie, zobaczcie zdjęcia finalistów konkursu Comedy Wildlife Photography Awards, który od 4 lat nagradza najzabawniejsze zdjęcia przyrodnicze.
1
Eduardo Asenjo Matus: “Na zdjęciach staram się pokazać swoją rzeczywistość”
12 Wrz 2018
Przed wejściem do świata fotografii Chilijczyk Eduardo Asenjo Matus zajmował się malarstwem, ale wkrótce w jego domu zaczęło brakować już ścian do powieszenia obrazów. Dziś jako fotograf mierzy się ze swoją chorobą, starając się opowiedzieć o niej za pomocą zdjęć.
0