Adobe Lightroom 5 w małym palcu – cztery etapy edycji oczu w fotografii

Adobe Lightroom 5 w małym palcu – cztery etapy edycji oczu w fotografii

W dzisiejszym poradniku z serii „Adobe Lightroom 5 w małym palcu” pozostaniemy jeszcze w tematyce fotografii portretowej.

W ubiegłym tygodniu opisaliśmy, w jaki sposób dokonać podstawowej edycji portretu. Swoją uwagę skupiliśmy na ogólnej korekcie ekspozycji, zwiększeniu kontrastu oraz nadaniu ciepłego odcienia. Dzisiaj zajmiemy się tym, jak w łatwy i szybki sposób dodać oczom wyjątkowego blasku.

Panel Develop oferuje wiele funkcji, które umiejętnie wykorzystane mogą sprawić, że zdjęcia osiągną wyższy poziom. Jedną z takich funkcji jest Adjustment Brush, dzięki któremu możemy nanieść zmiany na wybrany fragment kadru. Podczas korekty oczu korzystaliśmy wyłącznie z tej opcji.

Krok pierwszy
Pierwszą czynnością, którą wykonaliśmy, było rozjaśnienie białek oczu. W tym celu użyliśmy opcji Exposure, która jest dostępna w zakładce Adjustment Brush. Suwak Exposure przesunęliśmy do wartości 0,20 na skali, co dało nam efekt delikatnego rozświetlenia. Dodatkowo zmniejszyliśmy nasycenie koloru, dzięki czemu uzyskaliśmy jaśniejszą biel. Następnie za pomocą pędzla dokładnie zamalowaliśmy białka. Aby podejrzeć zamalowywany obszar wystarczy na klawiaturze wcisnąć przycisk O.

Zobacz wszystkie zdjęcia (3)
Krok drugi
Kolejnym krokiem w procesie postprodukcji było uwydatnienie źrenic. Aby tego dokonać, skorzystaliśmy z opcji Iris Enhance. Docelowo ta opcja zwiększa ekspozycję oraz nasycenie kolorów, dzięki czemu źrenice stają się wyraźniejsze.
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)
Krok trzeci
Następnie postanowiliśmy uwidocznić bliki, które są naturalnym odbiciem światła widocznym w oku. Ten efekt jest często bardzo pożądany w fotografii portretowej. W przypadku edytowanego zdjęcia zdecydowaliśmy się na zwiększenie wyrazistości tego refleksu. W tym celu ponownie skorzystaliśmy z opcji Iris Enhance. Tym razem jednak zaznaczyliśmy wyłącznie bliki, a nie – jak wcześniej – całe źrenice.
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)
Krok czwarty
Ostatnim krokiem, który warto wykonać podczas edycji, jest zwiększenie wyrazistości makijażu oka. Jest to bardziej żmudny etap, ponieważ każda z rzęs musi być pomalowana oddzielnie. Ale warto poświęcić na to chwilę, gdyż rezultat jest zbliżony do mocnego wytuszowania rzęs. Innymi słowy zastępujemy makijaż pracą w Lightroomie. W tym celu wystarczy wybrać opcję Burn (Darken) i zamalować każdą z rzęs. Warto jednak delikatnie zmniejszyć wyjściowe ustawienia (głównie suwak ekspozycji), ponieważ końcowy efekt może okazać się zbyt sztuczny. W przypadku tego zdjęcia zdecydowaliśmy się na przesunięcie suwaka Exposure do wartości -10 i suwaka Shadows do wartości -30. Dzięki temu otrzymaliśmy naturalnie podkreślony kontur oczu.

Zdjęcie „przed i po”

Powyższe zmiany dokonane w procesie postprodukcji są jedynie przykładem możliwości, jakie daje nam program Ligtroom 5. Jednakże ostateczny wygląd zdjęcia w głównej mierze zależy od indywidualnego stylu i gustu fotografa. Dlatego też jedno zdjęcie może być punktem wyjścia dla różnych efektów końcowych. Warto jednak zdawać sobie sprawę z jakich narzędzi możemy skorzystać pracując nad konkretnym zdjęciem.

W kolejnej odsłonie poradnika "Adobe Lightroom 5 w małym palcu" pozostaniemy jeszcze w tematyce fotografii portretowej. Na przykładzie powyższego zdjęcia pokażemy, jak zneutralizować niedoskonałości cery oraz poprawić koloryt skóry.

“Fotografia to moje zajęcie” - wywiad z Tadeuszem Rolke
24 Maj 2019
Z aparatem pracuje od 75 lat, ale ani myśli odwieszać go na kołek. O ostatnich projektach, pomysłach na kolejne cykle i o kobietach z Tadeuszem Rolke rozmawia Monika Szewczyk.
2
Moscow International Foto Awards 2019 - Polacy zdominowali sekcję photobooków. Triumfują też w pozostałych kategoriach
23 Maj 2019
Tegoroczna odsłona konkursu MIFA przynosi wiele nagród fotografom znad Wisły. Książki fotograficzne Igora Pisuka i Dominiki Koszowskiej uznane zostały najlepszymi publikacjami roku. Oprócz nich triumfy święci jeszcze 9 fotografów z Polski.
0
2
0