Adobe Lightroom 5 w małym palcu – zakładka Basic w praktyce

0
Michał Chrzanowski
29 Listopad 2014
Artykuł na: 9-16 minut

W dzisiejszym poradniku z serii „Adobe Lightroom 5 w małym palcu” skupimy się na wykorzystaniu podstawowych funkcji panelu Develop w praktyce. Pokażemy, jak w prosty sposób zwiększyć kontrast, wydobyć szczegóły z cienia oraz poprawić nasycenie kolorów.

Cyfrowa ciemnia, jaką jest moduł Develop, daje nieograniczone możliwości korekty wszystkich parametrów zaimportowanych fotografii. Dzięki bogactwu opcji w łatwy i szybki sposób będziemy w stanie dokonać prostej postprodukcji widocznej na zdjęciu poniżej.

  • czas naświetlania – 1/200 sekundy
  • przysłona – f./2.8
  • czułość matrycy – ISO 2000
  • ogniskowa – 45 mm

Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Wywoływanie cyfrowego negatywu
Jedną z najistotniejszych rzeczy związaną z procesem postprodukcji jest odpowiedni format zapisanego zdjęcia. Chociaż JPEG jest jedną z popularniejszych form zapisu zdjęć, to posiada on zbyt mało informacji oraz jest plikiem „zamkniętym”. Dlatego też optymalnym formatem zapisu jest format RAW – cyfrowy negatyw. Jest on plikiem „otwartym”, posiadającym mnóstwo informacji, które w łatwy sposób jesteśmy w stanie edytować w panelu Develop.
Powyższe zdjęcie zostało wykadrowane tak, aby główny obiekt znalazł się w tak zwanym złotym podziale. Podział ten wyznacza cztery mocne punkty kadru. Umiejscowienie obiektu w jednym z nich czyni zdjęcie bardziej harmonijnym i interesującym.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Podstawowej korekty obrazów dokonujemy w zakładce Basic. Dzięki opcjom zawartym w tej części panelu jesteśmy w stanie ingerować w ekspozycję zdjęć, kontrast oraz nasycenie kolorów.

– dzięki temu suwakowi dokonujemy zmian w ogólnej ekspozycji zdjęcia. Przesuwając go w prawo rozjaśniamy zdjęcie, przesuwając w lewo – przyciemniamy je. Wszelkie zmiany dokonywane są na całości fotografii. W tym przypadku ekspozycja została zmniejszona do wartości -0,50, by zdjęcie nabrało większej głębi. Już tak drobna zmiana znacząco wpływa na efekt wizualny.]
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

– ta część zakładki Basic odpowiada za kontrast zdjęcia. Dzięki temu możemy zdefiniować różnicę między ciemnymi oraz jasnymi fragmentami zdjęcia. Zwiększenie kontrastu wydobywa szczegóły oraz wpływa na wyrazistość zdjęcia. Dlatego też suwak został przesunięty o +0,50 na skali.]
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

– suwak ten odpowiedzialny jest za szczegóły, które są zapisane w jasnych częściach zdjęcia. W celu ich wydobycia należy przesunąć go w lewą stronę. Jest to bardzo efektywne narzędzie zakładki Basic, jednak jeżeli zdjęcie będzie prześwietlone (zero zapisanych informacji – białe plamy), to i tak nie będziemy w stanie uzyskać zadawalającego efektu. W tym przypadku suwak przesunęliśmy do wartości -36 tak, aby delikatnie wydobyć szczegóły z oświetlonych liści drzewa.]
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

– jest to suwak o funkcji podobnej do Highlights, z tym że jego użycie wydobywa szczegóły zapisane w cieniach. Warto mieć na uwadze, że oba te suwaki służą jako narzędzia do odzyskiwania informacji zapisanych w plikach RAW. Z części zdjęcia, które są prześwietlone lub całkowicie czarne (brak jakichkolwiek danych) nie będziemy w stanie wydobyć żadnych informacji. W przypadku tej fotografii dzięki przesunięciu suwaka Shadows do pozycji +57 mogliśmy wydobyć szczegóły z obiektów znajdujących się po lewej stronie zdjęcia.]
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

– za pośrednictwem tego suwaka ingerujemy w jasne części zdjęcia. Przesuwając go w prawo rozświetlamy fotografię, dzięki czemu nadajemy jej dodatkowych walorów estetycznych. Często suwak ten mylony jest z Highlights. Jednak w tym przypadku zmniejszenie wartości bieli poprzez przesunięcie suwaka Whites w lewą stronę nie ma wpływu na odzyskanie szczegółów. Podczas procesu postprodukcji wartość bieli zwiększona została do +81 na skali. Dzięki temu fotografia zyskała na wyrazistości.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

– jest to suwak o podobnej funkcji do Whites, z tym że jego użycie ingeruje w ciemniejsze partie zdjęcia. Przesunięcie w lewą stronę na skali zwiększy proporcje szarości i czerni. Jednak trzeba pamiętać, że wprowadzając dodatnią wartość nie odzyskamy szczegółów zapisanych na zdjęciu. Zmienimy jedynie odcień ciemniejszych partii obrazu. Umiejętne posługiwanie się suwakami Whites i Blacks może nadać ciekawej charakterystyki oraz kontrastu edytowanym zdjęciom. W przypadku tej fotografii suwak został przesunięty do wartości -17, co dodało dodatkowej głębi.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

– suwak ten odpowiada za przejrzystość i wyrazistość zdjęcia. Nawet niewielka zmiana na skali wpływa na to, jak prezentowana jest fotografia. W momencie przesunięcia suwaka na ujemną stronę skali uzyskujemy efekt „rozmycia” zdjęcia. Natomiast przesunięcie suwaka na dodatnią stronę skali może w znacznym stopniu zwiększyć kontrast i wyrazistość konturów obiektów znajdujących się na zdjęciu. W przypadku tej fotografii suwak Clarity został przesunięty do wartości +14 na skali. Nawet tak niewielka zmiana wpłynęła na przejrzystość zdjęcia.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

– ta część zakładki Basic odpowiada za kolorystykę zdjęcia. Przesuwając suwak na dodatnią stronę skali ingerujemy w najmniej nasycone kolory (zwiększamy ich nasycenie). Analogicznie lewa strona – zmniejsza ich nasycenie. Na tym zdjęciu suwak Vibrance został przesunięty do wartości +7, tak aby delikatnie dodać koloru ciemniejszym partiom obrazu.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

– suwak ten ma podobne zadanie, co Vibrance – ingeruje w kolorystykę zdjęć. Różnica polega na tym, że wybierając suwak Saturation zwiększamy lub zmniejszamy nasycenie wszystkich kolorów zapisanych na fotografii. W przypadku edytowanego zdjęcia, suwak pozostał na swojej wyjściowej pozycji, gdyż kolory były już odpowiednio nasycone.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Dokonane zmiany w znacznym stopniu mają wpływ na temperaturę i odcień kolorów. Dlatego też po dokonaniu wyżej wymienionych korekt należy zwrócić uwagę na balans bieli. W tym przypadku delikatnie została zmniejszona temperatura (z 4700 do 4500 Kelvinów), tak aby zdjęcie nabrało nieco chłodniejszego odcienia.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Dokonane zmiany w zakładce Basic
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Zdjęcie „przed”
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Zdjęcie „po”
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

W kolejnej części poradnika "Adobe Lightroom 5 w małym palcu" pozostaniemy w panelu Develop i bardziej szczegółowo zajmiemy się edycją kolorystyczną zdjęć.

Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (14)
Więcej w kategorii: Tutoriale
Zobacz, jak usunąć niechciane cienie ze zdjęcia w Adobe Photoshop
Zobacz, jak usunąć niechciane cienie ze zdjęcia w Adobe Photoshop
Mocny cień zepsuł ci zdjęcie? Nie panikuj! Możesz to naprawić w Photoshopie
0
0
Zobacz, jak odzyskać ukryte szczegóły na zdjeciach krajobrazach dzięki technice Dodge & Burn [WIDEO]
Zobacz, jak odzyskać ukryte szczegóły na zdjeciach krajobrazach dzięki technice Dodge & Burn [WIDEO]
Chcesz, aby Twoje zdjęcia krajobrazowe nabrały jeszcze większej głębi i wyrazistości? Jednym ze sposobów do osiągnięcia takiego efektu jest… technika „dodge &...
16
0
Przejmij kontrolę nad lokalną edycją zdjęć w Lightroomie - i to wszystko za pomocą jednej prostej sztuczki
Przejmij kontrolę nad lokalną edycją zdjęć w Lightroomie - i to wszystko za pomocą jednej prostej...
Od teraz korzystanie z pędzla lub filtra gradientowego w Lightroomie będzie funkcjonalne, jak nigdy przedtem. Dowiedz się, jak za pomocą prostej kombinacji...
22
0