Adobe Lightroom 5 w małym palcu – zaawansowana edycja kolorystyczna

0
Michał Chrzanowski
6 Grudzień 2014
Artykuł na: 9-16 minut

Tematem dzisiejszego poradnika z serii „Adobe Lightroom 5 w małym palcu” będzie zaawansowana edycja zdjęć z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi jakie oferuje panel Develop.

W ubiegłym tygodniu opisaliśmy zastosowanie zakładki Basic, dzięki której dokonujemy podstawowej postprodukcji zdjęć. Dzisiaj swoją uwagę skupimy na kolejnych, równie ważnych, narzędziach modułu Develop, które pozwolą osiągnąć efekty widoczne na zdjęciu poniżej.

  • czas naświetlania – 1/320 sekundy
  • przysłona – f/4,0
  • czułość matrycy – ISO 2500
  • ogniskowa – 55 mm

Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Wstępna edycja zdjęć
Postprodukcję w panelu Develop rozpoczynamy od wspomnianej już zakładki Basic. To w tej części kontrolujemy podstawowe wartości zdjęcia.

W przypadku edytowanej fotografii głównym założeniem było zwiększenie kontrastu oraz nasycenia kolorów. W celu pogłębienia ciemnych partii zdjęcia użyliśmy suwaków Shadows i Blacks (ujemne wartości). Do ogólnego rozświetlenia obrazu wykorzystaliśmy suwak Whites, przesuwając go na prawą stronę skali. Wprowadzając te zmiany nie zapomnieliśmy o odzyskaniu szczegółów z jaśniejszych fragmentów zdjęcia. W tym celu operowaliśmy suwakiem Highlights.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Kolejnym etapem postprodukcji było idące dalej zwiększenie kontrastu. Aby tego dokonać
w zakładce Tone Curve, w której mamy wpływ na krzywą tonalną, wybraliśmy opcję Strong Contrast.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Wprowadzone zmiany spowodowały zwiększenie saturacji kolorów, jednak ich odcień przeniósł się w kierunku purpury i fioletu. Aby zachować kontrast przy jednoczesnej zmianie temperatury barwowej wystarczy powrócić do zakładki Basic, gdzie można dokonać zmiany w balansie bieli.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Po dokonanej korekcie, barwy nabrały odpowiedniego nasycenia. Jednak na pierwszy plan zaczął wybijać się kolor niebieski, który w ogólnym odczuciu był zbyt rozpraszający (odpowiednie fragmenty zdjęcia zaznaczone na zielono). Dzięki zakładce HSL/Color/B&W dostępnej w programie Lightroom z łatwością można zmienić saturację wybranego koloru – w tym przypadku niebieskiego.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Następnym etapem w procesie postprodukcji było wyostrzenie zdjęcia. W tym celu wystarczyło wybrać zakładkę Detail, a w niej odpowiednio dostosować suwak Amount oraz Masking. Ich użycie spowoduje wzmocnienie linii widocznych na zdjęciu.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Kolejno w zakładce Lens Corrections dokonaliśmy korekcji wad optycznych obiektywu, które przejawiają się między innymi w deformacjach kształtu oraz ostrości fotografowanych obiektów. Może na pierwszy rzut oka wprowadzone zmiany nie są widoczne, jednak znacząco wpływają na ostateczny wygląd zdjęcia.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Ostatnią modyfikacją, którą zdecydowaliśmy się dodać była winieta. Aby przyciemnić krawędzie obrazu w celu uzyskania specyficznego efektu wizualnego (wyeksponowanie centralnej części kadru) wystarczy wybrać zakładkę Effects oraz dokonać korekty wybranego suwaka.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Dokonane zmiany w procesie postprodukcji
Zobacz wszystkie zdjęcia (6)

Zdjęcie „przed
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Zdjęcie „po”
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Już za tydzień, w kolejnej odsłonie poradnika "Adobe Lightroom 5 w małym palcu" opiszemy jak w prosty sposób stworzyć oraz zaimportować presety, które w znacznym stopniu mogą przyspieszyć pracę związaną z postprodukcją zdjęć.

33
1
10
1
18
0
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (15)