Canon EF 35 mm f/1.4L USM - test

Canon EF 35 mm f/1.4L USM to jasny, szerokokątny obiektyw serii L, który jest obecny na rynku już od dłuższego czasu. Zobaczcie jak wypadł w naszym teście i porównajcie go z konkurencją.

9. Aberracja chromatyczna

Aberracja w obiektywie Canon EF 35 mm f/1.4L USM nie jest najlepiej skorygowana. O ile średnie wartości nie są duże (oscylują wokół 1 piksela), to już wartości maksymalne mogą dziwić.

Aberracja na odbitkach 20x30 cm będzie widoczna na wszystkich przesłonach, ale tylko w rogach kadru.

Wykres przedstawiający średnią oraz maksymalną aberrację chromatyczną na kadrze w pikselach


Rozłożenie aberracji chromatycznej na pikselach przy przysłonie f/1.4


Rozłożenie aberracji chromatycznej na odbitce 20x30 cm przy przysłonie f/1.4


Rozłożenie aberracji chromatycznej na pikselach przy przysłonie f/5.6


Rozłożenie aberracji chromatycznej na odbitce 20x30 cm przy przysłonie f/5.6


f/5.6




Podłużna aberracja chromatyczna

Jasnych obiektywów dotyka problem podłużnej aberracji chromatycznej. Wpływa ona na obszary przed punktem ostrości oraz za punktem ostrości, dając im kolorową obwódkę zieloną lub magentową. Obiektywu Canon EF 35 mm f/1.4L USM nie najlepiej radzi sobie z tą wadą.

Wada jest stosunkowo duża na maksymalnym otworze względnym przysłony, czyli f/1.4. Wraz z jej przymykaniem wada zmniejsza się, jednak dopiero na f/4 jest akceptowalna.

Poniżej prezentujemy wycinki z plików JPEG ilustrujące zachowanie obiektywu.

f/1.4

f/2.0

f/2.8

f/4


1. Wstęp
2. Specyfikacja
3. Konstrukcja
4. Autofokus
5. Stabilizacja
6. Rozdzielczość RAW
7. Rozdzielczość JPEG
8. Rozmycie
9. Aberracja chromatyczna
10. Dystorsja
11. Winietowanie
12. Odblaski
13. Podsumowanie
14. Zdjęcia do pobrania
Komentarze
Polecane artykuły
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0