Canon EOS RP - test aparatu

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7
Ergonomia:
8
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
6
Funkcjonalność:
7
Marka:
Canon
Nasza ocena:

82%

Tańsza wersja EOS-a R ma być doskonałym wyborem dla ambitnych amatorów i wydaje się oferować wszystko, czego może oczekiwać doskonała większość odbiorców. Sprawdzamy czy w praktyce wypada równie dobrze, jak prezentuje się na papierze.

4
Maciej Luśtyk
27 Maj 2019
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

Filmowanie

Jeżeli chodzi o tryb filmowy, nowy Canon EOS RP wypada dwojako. Z jednej strony oferuje zapis 4K z przepływnością 120 Mb/s, ale w mocno ograniczonym klatkażu (25 kl./s) i z ogromnym współczynnikiem cropa 1,73x (zawężenie pola widzenia), mocno widocznym efektem rolling shutter. Do tego przy zapisie 4K nie uświadczymy wsparcia systemu Dual Pixel AF (zamiast tego zwykła detekcja kontrastu).

Pozostaje więc nam filmowanie w jakości Full HD (maksymalnie 60 kl./s, 60 Mb/s). Na szczęście pod względem jakości filmy nagrywane w tym trybie prezentują się całkiem nieźle, choć daleko im pod kątem szczegółowości do materiałów dostarczanych przez aparaty Sony. Amatorzy nie powinni jednak narzekać, zwłaszcza że będą mogli skorzystać z udogodnień w postaci peakingu ostrości oraz złącza mikrofonowego i słuchawkowego.

 

 

Jak mogliśmy się spodziewać, nie otrzymujemy też profilu Log, a opcje wyboru klatkażu są dość mocno ograniczone - 24 kl./s dla rozdzielczości 4K i 25/50 kl./s w przypadku jakości Full HD, do tego tylko w kompresji IPB (szkoda, że producent wykluczył „filmowy” standard 24 kl./s dla trybu Full HD, który przed laty udostępniał dość swobodnie). Oczywiście wszystko to oferowane tylko jako 8-bitowy zapis z próbkowaniem 4:2:0 (8 Bit, 4:2:2 możliwe w przypadku zewnętrznego rekordera).

 

Czy skromny tryb filmowy nowego aparatu to powód, by kolejny raz ganić producenta? Prawdę mówiąc, biorąc pod uwagę cenę i politykę firmy spodziewaliśmy się, że w tej cenie nie zobaczymy nawet złącza mikrofonowego. Jesteśmy więc miło zaskoczeni, a sam aparat może okazać się bardzo wygodnym narzędziem do rejestracji filmów Full HD. Z racji baterii raczej nie wykorzystamy go do dłuższych form, ale na potrzeby vlogów czy innych publikacji internetowych będzie jak znalazł. Zwłaszcza, że system Dual Pixel AF pozytywnie wybija się na tle właściwie całej konkurencji.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy numer DCP
Digital Camera Polska
Spis treści

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Fujifilm X-Pro3 - zdjęcia przykładowe
Fujifilm X-Pro3 - zdjęcia przykładowe
Fujifilm X-Pro3 to odważna kontynuacja "dalmierzowej" serii aparatów systemu X. Oprócz specyficznej konstrukcji odchylanego ekranu aparat otrzymał jednak także zupełnie nowe wnętrze. Zobaczcie...
16
12
Fujifilm X-A7 - pierwsze wrażenia
Fujifilm X-A7 - pierwsze wrażenia
Najnowszy przedstawiciel podstawowej linii bezlusterkowców systemu Fuji X stara się zaakcentować swoje filmowe aspiracje, które dotąd nie były mocną stroną tej serii aparatów japońskiego...
7
0
Sony A9 II - pierwsze wrażenia
Sony A9 II - pierwsze wrażenia
Czy druga generacja A9 to na pewno niewielka aktualizacja, czy może jednak znaczący krok do świata zawodowych fotoreporterów? Po sesji w ośrodku sportowym, mamy już...
11
4
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)