Canon EOS RP - bezlusterkowa pełna klatka za 6,5 tys. złotych

Canon EOS RP - bezlusterkowa pełna klatka za 6,5 tys. złotych

Przecieracie oczy ze zdumienia? My też. Canon EOS RP to tania bezlusterkowa pełna klatka, która celuje w zaawansowanych amatorów i osoby szukające niedrogiego sposobu na wejście w pełnoklatkowy system. I robi to w niezłym stylu.

Co musisz wiedzieć:
  • Matryca 26 Mp wspierana procesorem DIGIC 8
  • Dual Pixel AF oparty o 4779 punktów detekcji fazy (czułość do -5 EV)
  • Tryb seryjny 5 kl./s (4 kl./s z pełnym wsparciem AF)
  • Nieograniczona pojemność bufora
  • System śledzenia oka w trybie ciągłym AF
  • Wizjer 2,36 mln punktów (powiększenie 0,7x)
  • Obracany ekran dotykowy (1,4 mln punktów)
  • 4K 25 kl./s (crop 1,7x), Full HD 60 kl./s
  • Złącze mikrofonowe i słuchawkowe
  • Tylko 250 zdjęć na jednej baterii
  • Jeden slot na kartę SD
  • Brak stabilizacji matrycy
  • Uszczelnione body
  • Cena: 6600 zł (z adapterem do szkieł EF)

Gdy wydawało się już, że Canon niczym nie może nas zaskoczyć, producent zaprezentował pełnoklatkowy „amatorski” bezlusterkowiec EOS RP, który dzięki wyjątkowo agresywnej polityce cenowej z pewnością namiesza na rynku i przyciągnie do nowego systemu spore grono użytkowników. Bo choć to konstrukcja stosunkowo skromna, ma w zasadzie wszystko, co potrzebne potencjalnemu odbiorcy do sprawnego wykonywania zdjęć i filmowania.

Body w dużej mierze bazuje na modelu EOS R, otrzymujemy jednak standardowe pokrętło PASM oraz brak „touchbara” na tylnym panelu. Poza tym ergonomia obydwu aparatów jest w zasadzie identyczna. Różnice zauważymy w rozdzielczości wizjera elektronicznego (2,36 mln punktów, powiększenie 0,7x) i obracanego ekranu dotykowego (1 040 000 punktów), ale to nadal konstrukcje zupełnie wygodne w użytkowaniu. Do tego uszczelniony przed kurzem i zachlapaniami oraz wyposażona w magnezową ramę (obudowa wykonana jest z tworzywa, ale rdzeń i tylny panel wykonano z metalu)

Inna jest także matryca. Całość bazuje tu na 26-milionowym sensorze CMOS, o zakresie czułości ISO 100-40000 (rozszerzane do ISO 102400). Mamy tu do czynienia z tą samą podstawą co w modelu 6D Mark II, ale zmieniła się architektura układu Dual Pixel AF, a sensor obsługiwany jest przez najnowszy procesor DIGIC 8. Możemy spodziewać się więc delikatnej poprawy w jakości zdjęć.

Wspomniany system AF, choć ustępuje nieco temu z modelu EOS R, nadal jawi się jako jedna z najdoskonalszych konstrukcji na rynku (4779  punktów detekcji fazy, czułość do -5 EV, 88% pokrycia kadru w poziomie i 100% w pionie). Do tego jako pierwszy aparat Canona oferuje działający w trybie ciągłym system śledzenia oka. Pozwala także na płynne i skuteczne przeostrzanie w trybie filmowym. Niestety podobnie jak w modelu R nie otrzymujemy joystick AF.

Mamy natomiast dość skromny tryb seryjny 5 kl./s (4 kl./s z pełnym wsparciem ciągłego AF), ale za to możliwość wykonania nieograniczonej liczby zdjęć JPEG i RAW w serii. Niestety cicha migawka elektroniczna pojawia się tu w dość okrojonej formie i dostępna jest wyłącznie z menu scen (tak jak w modelu EOS M50). Co za tym idzie nie będzie mogła być skutecznie wykorzystywana we wszystkich przypadkach. Szkoda, bo to jedna z największych zalet bezlusterkowców, która wprowadzona na szerszą skale z pewnością zwiększyłaby zainteresowanie systemem RF.

Nie zachwyca również bateria (LP-E17), którą znamy już z serii EOS-M i amatorskich lustrzanek producenta i której żywotność w tym wypadku oceniona została na raptem 250 zdjęć. Aparat nie otrzyma też dedykowanego battery gripa. Zawsze jednak można dokupić akumulatory zapasowe. Co ciekawe otrzymujemy inny opcjonalny grip, który przedłuża aparat i gwarantuje lepszy chwyt - powierzchnia chwytu staje się nawet większa niż w modelu EOR R.

Niczym nie zaskoczy nas też tryb filmowy. Podobnie jak w modelu EOS R otrzymujemy możliwość filmowania w jakości 4K (tylko 24/25 kl./s, bez wsparcia Dual Pixel AF) z dużym współczynnikiem cropa rzędu 1,7 x oraz możliwość zapisania materiału Full HD z prędkością 50/60 kl./s (PAL / NTSC). Nie otrzymujemy też profilu LOG, a kompresja ograniczona jest do standardu IP`B. Całość rejestrowana jest z kolei jako 8-bitowy zapis z próbkowaniem 4:2:0 (możliwość wypuszczenia materiału 4:2:2 na zewnętrzne rekordery). Mamy natomiast złącza słuchawkowe i mikrofonowe, skutecznie działający autofokus przy rozdzielczości Full HD oraz pomoc peakingu ostrości. Jednym słowem podstawa, która jednak umożliwi sprawne tworzenie materiałów na potrzeby publikacji internetowych, takich jak vlogi, wywiady czy jakiekolwiek mniej wymagające realizacje.

Oprócz tego otrzymujemy system łączności bezprzewodowej, spore możliwości personalizacji aparatu (12 przycisków konfigurowalnych), tryb focus stacking, możliwość ładowania przez USB-C (co ciekawe, w standardzie 2.0) czy funkcję interwału, która zapisze nie tylko filmowe time-lapsy, ale także osobne pliki na kartę, co umożliwi uzyskanie lepszej jakości na etapie postprodukcji. Do tego bardzo wygodna obsługa dotykowa i możliwość zapisania zdjęć w „odchudzonym” formacie C-RAW.

Cena i dostępność

Najciekawiej jednak prezentuje się cena. Na polskim rynku za aparat zapłacimy 6600 zł w zestawie z adapterem EF-RF, który pozwoli na podpięcie lustrzankowych szkieł. EOS RP dostępny będzie także w zestawie z obiektywem RF 24-105 mm f/4L USM. Aparat trafi do sklepów już pod koniec lutego.

Przy takiej cenie można spodziewać się ogromnego zainteresowania, zwłaszcza, że większość potencjalnych odbiorców gotowa będzie przymknąć oko na minusy, zwłaszcza że aparat oferuje najpotrzebniejszy zestaw funkcji, które pozwolą bez większego problemu poruszać się w wielu dziedzinach fotografii.

Więcej informacji znajdziecie pod adresem canon.pl.

Specyfikacja:

Nazwa Canon EOS RP
Producent Canon
Typ aparatu bezlusterkowiec
Matryca Full Frame (35,9 x 24 mm)
Efektywna rozdzielczość 26 Mp
Czułość ISO 100, ISO 200, ISO 400, ISO 800, ISO 1600, ISO 3200, ISO 6400, ISO 12800, ISO 25600, ISO 51200 (rozszerzona), ISO 102400 (rozszerzona)
Procesor DIGIC 8
Rozdzielczość 6240 x 4160
Formaty obrazu 3:2, 4:3, 16:9, 1:1
Formaty zapisu RAW, JPEG, RAW + JPEG
Kompresja L, M, S
Balans bieli auto, manualny, ustawienie w Kelvinach, ustawienia predefiniowane, Automatyczny z priorytetem bieli
Korekta obrazu Przestrzeń barwna: sRGB / Adobe RGB
Mocowanie obiektywu Canon RF
Stabilizacja w obiektywach
Synchronizacja z lampą 1/180 s
Tryby ekspozycji auto, P, A, S, M, scenerie, tryby użytkownika, Bulb, tryb filmowy
Karta pamięci SD/SDHC/SDXC, UHS-II
Kompensacja ekspozycji +/- 3 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
Migawka 1/4000 - 30 s
Blokada ekspozycji półpozycja spustu migawki, przycisk AEL
Zdjęcia seryjne 5 kl/s
Pomiar światła matrycowy, centralnie-ważony, punktowy, uśredniony
Samowyzwalacz Tak
Pomiar ostrości Detekcja fazy 4779 punktów AF
Tryb pracy AF pojedynczy AF, ciągły AF, śledzący AF, wykrywanie twarzy, AF dotykowy, wielopunktowy AF, strefowy AF, wykrywanie oka
Blokada ostrości półpozycja spustu migawki, przycisk AF-Lock
Podgląd głębi tak, po zdefiniowaniu przycisku
Wizjer wizjer elektroniczny, 2 359 000 punktów, 100% krycia kadru, powiększenie 0,7x
Punkt oczny 23 mm
Ekran LCD 3-calowy, obrotowy, dotykowy, 1 040 000 punktów
Rejestracja filmów 4K 23.98 kl./s, 120 Mb/s, MOV, H.264, AAC, Full HD 60 kl./s 60 Mb/s, MOV, H.264, AAC, Full HD 30 kl./s, 30 Mb/s, MOV, H.264, AAC
Złącza USB 2.0, gniazdo mikrofonu, gniazdo słuchawek, Wi-Fi, miniHDMI
Pilot możliwość sterowania przez Wi-Fi
GPS Nie
Zasilanie akumulator litowo-jonowy, LP-E17
Wydajność zasilania 250 zdjęć (wg CIPA)
Obudowa uszczelniona, częściowo magnezowa, plastikowa
Wymiary 133 x 85 x 70 mm
Waga 485 g
Stopka akcesoriów tak
Gwint statywu Tak

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Polecane artykuły
Leica Q2 - pierwsze wrażenia [WIDEO]
22 Mar 2019
Matryca o rozdzielczości 47,4 Mp, dobrze znany szerokokątny obiektyw Summilux 28 mm f/1.7 ASPH, uszczelniony korpus i odświeżona ergonomia. O pracy z najnowszym pełnoklatkowym kompaktem opowiada Michał Massa Mąsior.
0
Leica Q2 - zdjęcia przykładowe
20 Mar 2019
Nowa pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 47,4 Mp, dobrze znany szerokokątny obiektyw Summilux 28 mm f/1.7 ASPH, uszczelniony korpus i odświeżona ergonomia - zobaczcie na co stać drugą generację kompaktu Leiki.
0
Venus Optics Laowa 9 mm f/2.8 Zero-D teraz także w wersji z mocowaniem Mikro Cztery Trzecie
15 Mar 2019
Pokazana w zeszłym roku ultraszerokokątna stałka bez dystorsji doczekała się wariantu z mocowaniem M43. Na sklepowe póki trafi jeszcze w marcu.
0
Panasonic Lumix S1R - zdjęcia przykładowe
11 Mar 2019
O modelu Lumix S1R powiedziano już wiele, jednak jakość obrazu wciąż pozostawała pewną tajemnicą. Do teraz. W nasze ręce wpadł flagowiec nowego pełnoklatkowego systemu Panasonica!
4